Merrie drachtig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse Pleasure

Merrie drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 18:14

Na een week of 6 weg te zijn geweest is vorige week mijn welsh pony met veulen weer thuis gekomen.
van de week belde ze van het hengstenstation hoe het met haar was en ze zeiden dat ze al 19 dagen was na de laatste dekking.
dus ik de bak open gezet zodat ze naar de buurpaarden toe kon en afgewacht of er een knipperlicht te zien was ja of nee.

Nu heb ik een welsh a pony en bij de buren staan alleen wat grote pony's en paarden nou mijn kleintje maakte me toch van haar neus.
oren zo plat als ze maan konden in de nek en er maar opaf schieten.

duidelijk niet hengstig dus.
ook vrijdag dit gedrag, vandaag dit gedrag dus ik denk dat alles wel ok zit daarbinnen.
Dan is ze nu weer al 22 dagen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Merrie drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 07:04

Ze zou vanaf nu dus hengstig kunnen worden. Op 19 dagen zijn ze normaal gesproken nog niet hengstig, de hengstenhouder belt omdat het gebruikelijk is dat je een paard/pony op 18 dagen laat scannen, dan is de vrucht goed te zien, en mocht het niet zijn gelukt heb je nog een paar dagen voor de nieuwe hengstigheid.
Ik denk niet dat je nu, op deze manier, kunt zeggen dat alles oke is daarbinnen!

Horse Pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 07:46

nou op 18 dagen worden ze hengstig hoor, scannen doen we nooit voor 21 dagen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 08:11

Hmmm, dan heb of jij of ik vreemde merries. Over het algemeen scanned iedereen op 18 dagen. Zal morgen eens aan de DA vragen of de cyclus van onze merries dan normaal is, hij komt morgen namelijk weer scannen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 08:23

Idd scannen op 18 dagen. Merrie heeft een cyclus van 21 dagen
Maakt niet heel veel uit als je wat later gaat scannen, maar zou het wel doen ivm eventuele tweelingdracht!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 09:59

Pfff, dan zijn ik en onze merries toch niet gek.

Horse Pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 17:48

nou ik scan nooit voor 21 dagen hoor.
en ik laat haar toch niet scannen, deden we altijd alleen bij de friezen, niet bij de welsh pony's

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 21:52

Ik zeg ook niet dat je moet scannen, ik zeg alleen maar dat de hengstenhouder daarom belde met de mededeling dat het 18 dagen was, en dat het dus geen zin had om nu al te juichen omdat ze nog niet bij andere paarden heeft staan te knipperen. Ze is nu 22 dagen, ik zou nog een dag of 3 afwachten voordat je echt kunt juichen. Hengstigheid zou ook net een paar dagen later kunnen komen.

Horse Pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 07:23

nou mijn pony is altijd met de klok gelijk whaha. toen ze belde was ze 19 dagen, nu dus 24 en gister nog net zo sago hoor.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:59

Merries hebben normaal gesproken een cyclus van 21 dagen, de laatste dekking vindt meestal plaats op dag 5 of 6 van de hengstigheid.
18 dagen na de laatste dekking is dus meestal 23 of 24 dagen na het begin van de vorige cyclus.

Horse Pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 20:58

aha. ze is nog steeds zo sacho als maar kan. vliegt en vanaf een afstand naar de draad waar dan een buurpaard heel vriendelijk staat te kijken whaha. alleen had ze wel een beetje bruine afscheiding? afwachten maar gewoon he.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:39

Zou ook kunnen zijn dat ze als ze drachtig zijn geweest en hun vruchtje verloren zijn niet zo makkelijk meer in de normale cyclus komen.
Alleen daarom zal ik al gaan scannen, maar dat is ieder voor zich!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:34

Ik snap goed waarom zo'n merrie niet gescanned wordt, de kosten zijn hoger dan wat het veulen waard zo worden, en vaak bij dat soort pony's gaat het wel goed. Het lijkt erop dat ze drachtig is als ze nu nog niks toont. Kan natuurlijk nog zo zijn dat ze de vrucht verstoot (had mijn merrie gedaan, die staat nu weer bij de hengst ) maar ik denk dat je nu niet nog een poging onderneemt, het seizoen loopt ten einde.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:38

Scannen kost 30 euro ofzo.. snap dat echt niet hoor. Ga geen onnodige risico lopen.

Horse Pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 19:27

ik heb haar nog nooit laten scannen en elke keer nog een veulen gehad. ze is nogal een zenuwpees dus als het niet nodig is doe ik het niet, anders verzorg ik alleen maar een hoop onnodige stress en daar heb ik geen zin in. is ze niet drachtig of komt het er af dan laat ik haar nu niet meer dekken, gewoon volgend jaar dan weer. een jaar leeg is tenslotte niet zo'n ramp al zou het wel erg jammer zijn:-)

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 08:47

Ieder zijn eigen ding

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 08:51

Inderdaad, ieder zijn eigen ding.
Maar de opmerking dat scannen duurder is dan het veulen vind ik erg rot gezegd.
Scannen kost bij mij 14 euro, dan komen er nog kosten voor visite bij, maar ik zit onder de 30 euro!

Daarnaast zou ik dus puur scannen op tweelingdracht. Een jaar leeg is niet erg, maar een tweelingdracht zou ik toch niet echt graag willen.

Horse Pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 20:13

scannen geeft ook geen 100% garantie dat er een tweeling word ontdekt. komt regelmatig voor dat er maar 1 vruchtje word gezien terwijl er toch een tweeling op zit dus ja echt 100% zekerheid heb je toch niet.