Drachtig... wanneer zichtbaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brennie

Drachtig... wanneer zichtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 10:31

Mijn merrie is eind maart geinsemineerd en is nu een dikke 3 maand drachtig, maar je ziet er nog niets aan! Wordt haar eerste veulentje. Ben als de dood dat er iets mis is. Wie o wie kan mij helpen?
Groetjes Brennie

Tinne

Re: Drachtig... wanneer zichtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:37

Heel herkenbaar dit .

Maar don't worry, met 3 maanden valt er nog weinig te zien (of je moet een uberfokmerrie hebben, maar aangezien dit het eerste veulentje voor haar is..).

Ik was er zelf heilig van overtuigd dat ik bij die van mij met 4 maanden zag dat ze dikker begon te worden, iedereen verklaarde me voor gek. Ik verklaar mezelf ook voor gek als ik foto's terugkijk . Daar was ze nog hartstikke slank!
Met 5.5/6 maanden begon ik het bij die van mij wel duidelijk te zien, maar dit is niet het eerste veulentje voor haar, dat scheelt ook. Als je merrie voor de eerste keer een veulen krijgt, duurt het ook wat langer voordat je wat ziet en blijven ze wat gestroomlijnder dan merries die al vaker een veulen hebben gehad.

Succes! En maak je niet teveel druk hierover, die dikke buik komt wel !

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 10:40

Dank je, ik ben helemaal gerustgesteld. Ik ben ook een beetje overbezorgd hoor. Vorig jaar is het mis gegaan en kon ik haar niet drachtig krijgen en ze is mijn eerste en enige merrie.
Groetjes Brennie

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:42

Ik ben ook hartstikke overbezorgd hoor! Bij elk dingetje dat ze deed dacht ik dat er iets mis was . En aangezien dit ook mijn eerste en enige merrie is, zitten we in hetzelfde schuitje .

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:44

IK had zelf het idee dat ik het bij mijn paardje(2 de veulen) met een maand of 6 echt ging zien.
Maar ja elk paard is anders natuurlijk.
En als je twijfelt zal ik even je merrie op laten voelen of scannen.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:04

Mijn merrie was een aantal jaar gelee ook drachtig van de eerste. We kregen haar toen ze al 3 maanden drachtig was en we zijn het pas bij 7/8 maanden gaan zien. Ze is nu drachtig van het 2e veulen en begin mei geinsemineerd en ook niets te zien, dat duurt nog wel even

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:09

Mijn merrie begon pas uier en buik te krijgen met een maand of 9, ik (en eigenlijk iedereen in de omgeving) was er zo'n beetje van overtuigd dat er niks in zat. Op het moment loopt er een flink veulen naast, dus maak je vooral geen zorgen

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:23

Ik denk dat je in de regel vanaf ong. 5 maanden iets kan beginnen te zien. Denk maar aan mensen, die zijn korter zwanger en vaak zie je dan toch met 3 maanden ook nog steeds niets.

Als het het allereerste veulentje is, kan het nog heeel lang duren voordat er een buikje komt.

Bij een van onze merries was eigenlijk zo goed als helemaal niet te zien dat ze drachtig was van haar 1ste veulentje omdat ze van zichzelf nogal dik is. Toen kreeg ze op 10 mnd. dracht zware koliek , prioriteit van de DA was om haar te redden, dus antibiotica erin enzo.. hij vertelde ons dat als ze drachtig was, we maar liever niet op het veulentje moesten rekenen .

Maar ze kwam er gelukkig bovenop en een maand later werd haar gezonde eerste zoon geboren !!

Dus... maak je maar geen zorgen

-x- Nouska

P.S. Het was trouwens die merrie waar ik het in mn onderschrift over heb! Het wordt haar 3de!

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:27

Mijn merrie verwacht 6 april 2006 haar veulentje, en ze is me toch al dik!! we hebben haar 2 keer laten scannen en de da blijft erbij dat het er maar 1 is maar ik heb toch sterk het gevoel dat het er twee zijn. Maar het is net zoals hierboven word gezegd, het is bij elk paard anders.

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:31

Haha dan kan je me een hand geven .Die van mij is 2 april 2006 uitgerekend en die is toch ook al dik aan t worden dr buik steekt al uit en dr buik gaat ook naar beneden dik worden haha.En dit is haar 1e veulentje haha .

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 17:31

Die mij krijgt ook haar eerste veulen dus ik ben een benieuwd!!

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 13:18

Mijn merrie krijgt ook haar eerste veulen en zelf weet ik er ook niet zoveel van. Ze is gescand op 18 dagen en toen zat er een mooi, groot, rond vruchtje in. Moet ik mijn merrie nu nog een keer laten scannen? Ik heb haar nog niet hengstig gezien dus ik ga ervanuit dat het vruchtje er nog steeds in zit. Wat doen jullie? Hoevaak scannen jullie? Mijn merrie is nu bijna 2 maanden drachtig.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 13:52

Mijn merrie is nu 60 dagen drachtig. Het wordt haar eerste veulen en ook zij is flink dik geworden...... van al het gras wat ze eet
Meestal begin je wat te zien als ze 6-7 maand drachtig zijn. Eerder vaak niet. De moeder van die van mij was rond kerst 2004 ong. 6-7 maand drachtig en toen al dermate dik geworden dat ze nog net tussen het lamoen van de koets pastte
Maar daar is uiteindelijk ook een flinke buffel uitgekomen.

@ schattemaud: ik heb mijn merrie ook laten scannen op 18 dagen en ik laat haar nog een keer scannen met 3 maand. Om te zien of het vruchtje er nog zit en om te kijken of het toch niet een tweelingdracht is. Als het vruchtje er dan nog steeds zit laat ik haar ook niet meer scannen. Misschien nog een keer op laten voelen met 6 maand maar eigenlijk zie ik dan van zelf wel of er wat komt of niet.
Scannen kost bij mijn DA maar een schijntje (16 euro excl. Duitse BTW) dus daarvoor hoef ik het niet te laten maar ik vind het niet nodig om na de 3-maanden-scan nog een keer te scannen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:42

Met 3 maanden is het vruchtje nog zo klein dat het nog erg hoog in de buik zit en een merrie kan daar nog niet dik van zijn.

Afbeelding

Vanaf een maand of 6 ga je vaak wel wat zien.
Een paard (vluchtdier) wordt pas op het eind van de dracht echt zwaar. Ze moet wel gewoon de groep bij kunnen houden en dat gaat wat lastig als ze al vroeg in de dracht met een flinke buik rond loopt.

Mijn oude fokmerries hebben uitgelubberde buiken die niet meer in model komen, bij de jonge merries kan ik ook niet meer wachten tot die buiken gaan groeien

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 16:35

schattemaud schreef:
Mijn merrie krijgt ook haar eerste veulen en zelf weet ik er ook niet zoveel van. Ze is gescand op 18 dagen en toen zat er een mooi, groot, rond vruchtje in. Moet ik mijn merrie nu nog een keer laten scannen? Ik heb haar nog niet hengstig gezien dus ik ga ervanuit dat het vruchtje er nog steeds in zit. Wat doen jullie? Hoevaak scannen jullie? Mijn merrie is nu bijna 2 maanden drachtig.

Dus met 3 maanden nog een keer scannen is wel slim..

Want de dierenarts moet dan toch naar binnen, beschadigd er dan niets enzo.. of dat de merrie het vruchtje afstoot..

De kosten zijn het probleem niet.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:49

Mooi plaatje is dat Marije! Kan ik een beetje medelijden hebben met Vanka nu .

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:38

haha cheyenne was al 10 en halve maand drachtig toen ik het pas ging zien.......oke...ik wist niet dat ze drachtig was maar ik heb ook niets aan haar gemerkt, nu is ze weer gedekt en ga ik het zeker in de gaten houden......ik ben benieuwd of ze nu weer zo sneaky is...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:41

Ach, ik heb er ook wel eens gehad dat ik een merrie met ruim 10 maanden op heb laten voelen omdat er aan de buitenkant echt niet te zien was of er een veulen in zat.
3 weken later kwam er een groot veulen uit

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 16:41

bij mijn merrie begon je het bij 8 maanden pas ECHT te zien, daarvoor dacht ik echt dat ze niet drachtig was, maar er is een heel mooi veulen uit gekomen hoor!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 16:54

MarijeR schreef:
Met 3 maanden is het vruchtje nog zo klein dat het nog erg hoog in de buik zit en een merrie kan daar nog niet dik van zijn.

Afbeelding

Vanaf een maand of 6 ga je vaak wel wat zien.
Een paard (vluchtdier) wordt pas op het eind van de dracht echt zwaar. Ze moet wel gewoon de groep bij kunnen houden en dat gaat wat lastig als ze al vroeg in de dracht met een flinke buik rond loopt.

Mijn oude fokmerries hebben uitgelubberde buiken die niet meer in model komen, bij de jonge merries kan ik ook niet meer wachten tot die buiken gaan groeien

Wat een prachtig plaatje heb je er bij gezet.
Nou kun je ook een kijken hoe dat gaat bij paarden.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 18:24

Nicole is nu bijna 3,5 maand drachtig, maar ik heb toch het idee dat ik het al kan zien bij haar flanken. Ze heeft wel haar grasbuikje (net als andere jaren ), maar ze is nooit zo bol bij haar flanken geweest. Nicole is is ook drachtig van haar eerste, en is op 6 maart 2006 uitgeteld.

tjeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 18:26

het hoeft niet altijd zichtbaar te zijn dat je merrie drachtig is.....je kunt het wel merken aan haar gedrag naar andere paarden en vooral dan naar ruinen..maar tog kun je er dan nog niks zinnig van zeggen..wil je echt zeker zijjn van je zaak kun je een dierenarst bellen die haar dan opvoeld..

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:32

Mijn merrie is nu ook 3 maanden drachtig en bij haar begin ik nu al wat te zien haar buik steekt al een stuk uit en moet haar nu 2 gaten minder aansingelen.Ik weet het het kan bijna niet maar ik ben ervoor naar de DA geweest om na te laten kijken of het er geen 2 waren en het was er maar 1,maar zelfs de Da zei van zo dies al iets aan het zetten he en toen stond ze nog niet op het land.Het klinkt ongeloofwaardig haha ik weet het maar het is echt zo.

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:40

Mijn merrie is nu 3 maanden drachtig en ik begin het ook echt al te zien. Het is haar eerste veulen dus ik dacht dat het nog wel even zou duren totdat ik het zou gaan zien.
Maar je kunt op de foto's ook zien dat ze verder helemaal niet dik is, ik bedoel daarmee op haar verdere lichaam. De singel zit ook nog steeds op hetzelfde gaatje, maar ze krijgt toch echt een uitsteekbuikje.. Kei leuk vind ik het hoor, als het alleen maar geen 2ling wordt..

Dit is haar buikje nu.. Wel al dik toch??
Afbeelding

Hier zie je dat ze verder dus niet echt dik is.
Afbeelding

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:10

Als je het zeker wilt weten kun je haar laten opvoelen of scannen. Ook kun je wachten tot ze 5.5 a 6 maanden drachtig is want dan kun je het veulen voelen als je je hand een handbreedte voor het uier legt. Wel natuurlijk even geduldig wachten en misschien een paar dagen achter elkaar. En over het dik worden. Mijn merrie is nu drachtig van haar eerste veulen (ze is bijna 3, ongelukje) en die word de laatste tijd lekker dik terwijl ze pas half maart is uitgeteld. En bij haar ribben word ze juist is dunner (mocht ook wel want het was een dikzak) dus dat verschilt denk ik net zoals bij mensen per paard. En bij het tweede veulen zal ze ook wel sneller een buikje krijgen.