Kan een ruin nog dekken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sokkebok

Kan een ruin nog dekken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 19:13

Bij ons staat nu sinds 3 weken een ruin tussen onze 2 merrie's, 1 merrie (welshje) is erg hengstig en vanochtend was de ruin de merrie steeds aan het dekken (en raak) . Ik dacht dat een ruin dit niet meer voor elkaar kon krijgen, tenzij het een klophengst is, maar dat idee heb ik zelf niet echt, want hij is heel rustig, ook de kinderen kunnen er alles mee doen, hij is zelfs heel sloom. Zo aktief hadden we hem ook nog niet gezien, haha
Weet iemand hier meer van of een ruin dit nog kan?

Brennie

Re: Kan een ruin nog dekken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 20:21

Wanneer is ie gecastreerd? Als dat pas geleden is gebeurd kan er nog zaad actief zijn, maar het kan ook gewoon een stoere ruin zijn hoor. Rij zelf op zo'n ruin. Hij weet precies wanneer de merries hengstig zijn en wil dan graag vriendjes zijn (uhum) . Mijn eigen merrie werd alleen hengstig bij haar vriendje, ook een ruin. en heb bij de buren ook wel eens een ponyruintje een ponymerrietje zien bespringen. Jouw ruin is gewoon lekker mannelijk. Als hij al lang geleden gecastreerd hoef je je geen zorgen te maken, maar zorg er wel voor dat ze elkaar niet bezeren, anders moet je ze maar uit elkaar halen. Groetjes Brennie en veel succes met je STUD

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 23:52

Normaal gesproken is een ruin na 6/8weken na de castratie niet meer vruchtbaar.
Dus als hij al langer gecastreerd is, is het gewoon een macho.

Op zich kan het dan niet veel kwaad maar hij kan de merrie wel bevuilen, of rugpijn geven doordat hij er op klapt met de hoeven.

Als de merries hier niet van gedient zouden zijn zullen ze hem wel afwijzen.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 00:02

Mijn ruin dook jaren na zijn castratie ook nog weleens op een merrie( na 2, 3 uur voorspel ) Ze kunnen niet meer bevruchten. Ach ook ruinen hebben weleens gevoel hoor? die van mij heeft het in die 9 jaar dat ik hem heb 4 maal geprobeerd. Zonder succes hoor maar ja daarna houdt ie er gewoon ook mee op. Alleen voor een merrie kan het wel eens lastig zijn omdat ze per ongeluk toch wordt verwond ofzo.
Dus grote vraag wanneer is ie gecastreerd?

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 09:06

De castratie is al zeker 7 jaar geleden.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 09:09

Een ruin kan zeer zeker dekken. Mijn ruin is met 7/8 jaar geruind en geloof maar, dat is nog steeds een hengst (in zijn gedachten dan )krijgt ie zijn zin niet dan bevredigt ie gewoon zichzelf en anders moet ik echt oppassen dat hij niet op de merrie duikt. Die is gelukkig drachtig nu maar met hengstigheid haal ik ze echt uit elkaar (ruimtelijk gezien dan )

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:03

Het antwoord is al gegeven hier, samengevat :
dekken kan wel, bevruchten niet.
Komt vaker voor hoor! Ik zie het in elke geval regelmatig.

bigbenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:11

die van een kennis denk ook nog dat die hengst dus wij denken laat hem maar lekker zolang de meriie er geen last van heeft kan het geen kwaad

Horse Pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:53

mijn 9 jarige ruin deed het ook altijd, alleen zocht hij wel leuke vriendinnen uit ahum.
Hij zwlf was een deens warmbloed en zijn vriendinnen een stel belgische knollen whahaha

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:11

Er zijn best veel ruinen die dat af en toe doen, wij hebben de merries en ruinen apart staan, een merrie kan heel goed "vuil" worden van dat gedek, als je er in de toekomst nooit mee wil fokken geen probleem, anders zou ik ze niet bij elkaar laten lopen.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:53

Sokkebok schreef:
De castratie is al zeker 7 jaar geleden.

Als je het precies wilt weten: Paard is nu 12 en is met bijna 4 jaar gecastreerd.