Veulentje Met Franse Beentjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Okkilover

Veulentje Met Franse Beentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 18:13

Heej Mense,,
ongeveer een week geleden heeft mijn paard(een whinny jackson) een veulentje van trento B gekregen. het is een mooi, groot veulen, en heeft 4 witte beentjes en geen aantekening op zn hoofd. het enigste probleem is dat hij nogal franse benen heeft! het is deze week al wat verbeterd,,maar het komt denk ik niet helemaal meer goed! wat zijn hiervan de gevolgen ,,met rijden? en met verkopen natuurlijk?
alvast bedankt:)
xx anne en hoefjes van okki

germie

Re: Veulentje Met Franse Beentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 19:44

Bij jonge veulens (jonger dan 4 maanden) kun je er vaak nog wat aan doen.
In sommige gevallen gaat het nog vanzelf weg. Ik ken zo'n voorbeeld. Veulen werd geboren en kon de voorbenen niet volledig strekken. Ook stond het diertje toontredend. Toen dit na een week nog niet weg was de dierenarts gevraagd. Die adviseerde als het met enige weken nog niet goed was om er een hoefsmid naar te laten kijken. Na een maand de hoefsmid laten komen. En deze heeft er niets aan gedaan. Het zou volgens hem zelf goedkomen. Dat is dus ook gebeurd.

In jouw geval dus ook een dierenarts en een hoefsmid vragen. Dan komt het vast goed.

Wat de verdere gevolgen zijn? Met rijden maakt het weinig uit. Een iets frans of toontredend paard voor is helemaal geen ramp. En liever frans dan toontredend voor. Achter is franse stand helemaal niet zo erg. Het is eerder een klein schoonheidsfoutje dan een ramp. Natuurlijk moet het niet te erg zijn. Is het vrij erg, dan kun je te maken krijgen met vroegtijdige slijtage.

trowing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 11:51

mijn veulen was ook frans. ik heb er toen de hoefsmid bij gehaald en die heeft haar regelmatig bekapt ze is nu 2 en nu staat ze normaal. het is wel heel belangrijk om er zo vroeg mogelijk mee te beginnen want dan zijn de botten het soepelst

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:59

Meestal komt dat binnen een aantal weken vanzelf helemaal goed, mits het veulie genoeg beweging heeft. We hadden er ook zo een, de knieen aan de voorbenen knikten naar achteren inplaats van naar voren en ze had voor franse stand. Maar vanaf een maand oud had ze prachtige kaarsrechte benen!

Als je duidelijkheid wil hebben moet je idd gewoon de DA en hoefsmid vragen. Als die vinden dat er wat aan gedaan moet worden ben je er ruim op tijd bij. De meeste "verkeerde" beenstanden kunnen binnen ong. het eerste levensjaar zonder al te grote problemen verholpen worden. Daarna wordt het flink lastig, en zonde van een anders gezond dier! Maar in principe zou je het dus denk ik nog een paar weken aan kunnen kijken. Zolang het geen last bij het lopen heeft.

-x- Nouska