Het gebruik van een F1 kruising...... meningen gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marguerita

Het gebruik van een F1 kruising...... meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 13:15

Ik probeer wat te leren. Hopelijk zijn er mensen die het mij willen uitleggen!

Als ik het goed begrijp is een F1 kruising volbloed x warmbloed.

De eerste generatie moet je meestal maar niet naar kijken, maar daarna is het weer erg gewild in de moederlijn?

Is er ergens een artikel of zo waar ik er meer over kan lezen?

Bedankt!

hananya

Re: Het gebruik van een F1 kruising...... meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 20:48

Probeer deze site maar eens. Hier staan veel artikelen op over groningers, gelderlanders en F1 produkten:
http://home.vianetworks.nl/users/lijssel/

Ter verduidelijking; Een F1 produkt is een kruising tussen een Zwaar- warmbloed paard en een volbloed. Vroeger waren dat met name de groningers en mindere mate de gelderlanders. De eerste generatie (het F1 produkt) kon heel wisselend uitvallen. Er kon een heel mooi veulen uitkomen of een gedrocht. Maar de nafok die hier idd weer van kwam bleken zeer regelmatig hele goede sportpaarden te zijn.
Op de site die ik hierboven noem staan vele voorbeelden vernoemd.

Hopelijk heb je er wat aan...

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 07:32

Jep een F1 is resultaat van het oude fokbeleid van het KWPN. Gelders of Gronings x (Engels) volbloed. Heel veel iets oudere paarden zijn hiernaar terug te herleiden.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 11:51

Ik heb gehoord dat halfbloedmerries (volbloed x KWPN) de beste fokmerries zijn.

Marguerita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 12:04

Wat ik zo'n beetje begrijp (ben absoluut nieuw met dit onderwerp) is dat de F1's als terug gekruist worden naar een ouder paard, juist weer fantastische paarden leveren?

Ik begin ook te begrijpen dat je die kruising liever pas in de 3e of 4e generatie van de moeder wilt zien.

En dat je liever een volbloed hengst op een goede merrie wilt hebben dan een hengst op een volbloed merrie.

Is dat de reden dat het KWPN wel volbloed hengsten goedkeurt, echter maar zelden een volbloed merrie in het stamboek opneemt?

Even ter verduidelijking. Ik woon in de VS en er is hier een overvloed aan volbloed, met name merries. En ik zie dus heel veel kruisingen, wat zij de F1's noemen, met hele wisselende resultaten. Zo heb ik op het moment een gruwelijk lelijke merrie in training voor dressuur. Moeder volbloed, vader van Coctail. Gruwelijk lelijk is die merrie, maar ze loopt, 100 x beter dan haar vader of vader's vader, of moeder. Daar kan menig paard een voorbeeld aan nemen. Maar het is absoluut een lelijke merrie. Dan heb ik haar volle zuster, net zo lelijk, en kan totaal niet lopen.

Nu vroeg de eigenaar wat ik zou doen. Deze merrie is absoluut een geweldig sportpaard. Ze is bijna 6 en we trainen thuis dik de PSG en spelen met de hogere oefeningen af en toe. Maalt ze niet om. In dit tempo zijn we in 3 jaar GP zonder veel problemen.

Voor de eigenaar is PSG eigenlijk wel genoeg en wil dan met haar fokken. (we gaan deze winter weer naar FL). Qua sport zou ik zeggen, hartstikke doen. Qua exterieur zou ik er wel 100x over na denken.

Als ik kan uitvinden hoe een foto te plaatsen, dan doe ik dat.

Marguerita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 12:06

[img][/img]

nee sorry, snap de foto's niet helemaal

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:51

Marguerita schreef:
[img][/img]

nee sorry, snap de foto's niet helemaal

Heb je je foto ergens op het internet staan?

-Zo ja met je rechtermuisknop erop klikken, eigenschappen en dan de url kopieëren en tussen [img] en [/img] plakken.

-zo nee, je foto ergens uploaden bijvoorbeeld mijnalbum.nl (dus je foto op internet zetten) en dan met je rechtermuisknop er op klikken, eigenschappen en url kopieren en tussen [img] en [/img] plakken,

Dus als ik het goed begrijp heb ik een F1?
Mijn merrie is warmbloed x engels volbloed (vader = Township xx moeder = Jiva vader van de moeder is Trajan II) Dus vader engels volbloed moeder warmbloed...

QuirA