Wanneer is onze merrie uitgerekend?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faas

Wanneer is onze merrie uitgerekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 12:48

Ja ja, afgelopen donderdag is onze Paint drachtig bevonden . Ben helemaal in de zevende hemel . Maar.............. aangezien het mijn eerste wordt . Hoe reken ik nu uit wanneer ze uitgerekend is? Ze is 25 juni gedekt.

Tinne

Re: Wanneer is onze merrie uitgerekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 12:59

Als je op www.foalcam.nl kijkt, daar staat een handig iets op waarmee je de aantal dagen dat je merrie drachtig is goed bij kunt houden en ook de uitgerekende datum uit kunt rekenen .

Volgens foalcam.nl is je merrie op 31 mei 2006 uitgerekend !

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 13:01

Het makkelijkst is gewoon 11 maanden, dus 25 mei.
Je kan ook 340 dagen aanhouden, dat is het gemiddelde.
Maar tussen 320 en 365 dagen is een normale draagtijd.
Zelf zet ik altijd de datum op 11 maanden.

En merries houden zich sowieso nooit aan een datum...

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 13:05

31 mei . Oooooooooooow I am dying . En de week ervoor dus al alert zijn MarijeR?

Dat ze zich niet aan een datum houden, ach, ik heb voorheen kattengefokt en wel eens doodziek van die mutsen geworden omdat ik elke keer een wee te zien kreeg maar nee, toch maar niet. Dan heb je ook wallen tot op je tenen .

Is er een manier om zeker te zijn dat bv. je iets ziet en ze binnen een aantal uur gaan bevallen?

Bij een kat is het namelijk zo dat wanneer de melk echt gaat lopen, je praktisch zeker weet dat er binnen een halve dag kittens komen. In mijn tien jaar fokken is het slechts een keer voorgekomen dat een kat wat langer wachtte.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 13:10

Dat is bij paarden precies zo Faas . Als die melk laat lopen, heb je kans dat het heeeel snel gaat komen.

Aankomende bevalling zie je aan het slapper worden van de banden ("kontspieren" ), uier die zich vult en een kling die slapper wordt.
Maar elke merrie is verschillend, elke dracht is verschillend, elke bevalling is verschillend, dus zo verschilt het ook bij elke merrie wat voor tekenen ze laat zien en hoe lang .

Leuk joh, met een merrie fokken !

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 13:12

Ik houd het altijd op 11maanden en 5dagen. Is bij mijn merrie nog iedere keer vrij aardig uitgekomen

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 13:12

Eeeh, nou stel ik een hele stomme vraag hoor maar wat is een 'kling'???

Ik moet de titel veranderen in 'help Faas aan een veulen'

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 13:12

Erg leerzame site trouwens dat foalcam

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 13:13

de vulva .

Of om het maar heel makkelijk te maken: het gat waar het veulen straks uit komt .

En foalcam.nl is made by MarijeR, heel leerzaam idd !

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 13:18

Dan heel veel hulde voor Marije. Superoverzichtelijk en ik 'hang ' er nu al aan .

Ah de vulva. Zeg dan gewoon 'doos' of zo Al die termen. Ik ben al 31 hoor

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 13:19

@ Tinne, noem jij 9 dagen snel?
Melk laten lopen kan een teken zijn dat het veulen snel komt maar sommige merries doen daar helemaal niet aan en anderen... Ik noem maar geen namen...

Merries doen er alles aan om je voor de gek te houden.
De ene bevalt zonder ook maar enig teken van uierontwikkeling, de ander laat een week of langer de melk lopen.
En dat is niet alleen per merrie verschillend, ook per veulen verschilt het...
Mijn eigen merries ken ik na een aantal veulens toch aardig goed en meer dan 45 minuten voor de bevalling heb ik nog niet kunnen zeggen dat het 100% zeker die dag zou komen...

Ik ga binnenkort nog een nieuwe pagina op de site zetten met een hoop plaatjes/foto's van o.a. losse banden, vulva's enz. Heb deze week een stuk erop gezet over de geboorte en onder foto's zijn een hoop foto's/filmpjes van geboortes te zien en ook een verzameling uierfoto's.

En Faas, als die merrie van Tinne eindelijk dat veulen er eens uit poept, begint het Dikke Buiken Topic 2006 en dat is een leuk topic als je een drachtige merrie hebt

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 13:22

MarijeR schreef:
Melk laten lopen kan een teken zijn dat het veulen snel komt maar sommige merries doen daar helemaal niet aan en anderen... Ik noem maar geen namen...

Ik citeer mezelf even:
Tinne schreef:
Maar elke merrie is verschillend, elke dracht is verschillend, elke bevalling is verschillend, dus zo verschilt het ook bij elke merrie
wat voor tekenen ze laat zien en hoe lang

Ik was Macy niet zomaar vergeten hoor !

MarijeR schreef:
En Faas, als die merrie van Tinne eindelijk dat veulen er eens uit poept, begint het Dikke Buiken Topic 2006 en dat is een leuk topic als je een drachtige merrie hebt

Hahaha, ik denk dat ik blij mag zijn als Ivanka nog in dit deel van DBT gaat bevallen! Let's hope so !
En dan kunnen jullie weer met een schone lei beginnen!

En Faas, kijk (en post) maar heel vaak in het DBT, want daar leer je echt heel veel van!

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 13:25

ach god, is Tinne de hekkesluiter

We zitten allemaal aan de comp gekluisterd voor het verhaal van Ivanka.

Het is idd een erg leuk topic en je kunt er een hoop van leren als beginnend fokker. (zoals ik)

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 13:26

MarijeR schreef:

Merries doen er alles aan om je voor de gek te houden.
De ene bevalt zonder ook maar enig teken van uierontwikkeling, de ander laat een week of langer de melk lopen.
En dat is niet alleen per merrie verschillend, ook per veulen verschilt het...
Mijn eigen merries ken ik na een aantal veulens toch aardig goed en meer dan 45 minuten voor de bevalling heb ik nog niet kunnen zeggen dat het 100% zeker die dag zou komen...

Ik ga binnenkort nog een nieuwe pagina op de site zetten met een hoop plaatjes/foto's van o.a. losse banden, vulva's enz. Heb deze week een stuk erop gezet over de geboorte en onder foto's zijn een hoop foto's/filmpjes van geboortes te zien en ook een verzameling uierfoto's.

Ja zeg hou eens op . Ik heb speciaal op het werk aangegeven dat ik flexibel verlof wil kunnen opnemen. Als dat wijf van mij dan nog 9 dagen wacht dan schiet dat niet op he .

Mijn grootste angst is dat ik er niet ben als ze gaat beginnen. Wij werken namelijk in Almere en wonen in Drenthe. Nu is het een ervaren merrie dus dat scheelt op zich wel maar ja, ik ben wel een controlfreak .

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 13:27

O ja, het DBT ben ik erg benieuwd naar. Ga meteen even kijken. En zodra het kan inschrijven op 2006 .

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 13:29

Faas schreef:
Mijn grootste angst is dat ik er niet ben als ze gaat beginnen. Wij werken namelijk in Almere en wonen in Drenthe. Nu is het een ervaren merrie dus dat scheelt op zich wel maar ja, ik ben wel een controlfreak .

Dan zul je dan toch echt iets anders moeten verzinnen aangezien de afstand wel groot is. Misschien een boer/kennis in de buurt die een oogje in het zeil kan houden?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 13:30

Ja dat is op zich wel te regelen. Maar ben er het liefst zelf bij.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 13:37

Tuurlijk, dat is het leukste (spannendste)

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 13:47

Ik vroeg het eigenlijk ook al in het DBT. Ik hoor hier veel mensen om me heen die niet bij de merrie blijven. ik wel hoor, ikw il alles meemaken . Maar stel dat het voorkomt dat ik er niet bij ben. Dan gaat dus niet per definitie alles fout? Tuurlijk de uitzonderingen maar het is niet zo dat ik twee maanden nagelbijtend op mijn werk zit 'stel dat'. Nou ja gebeurd toch wel .

Overigens gaat onze merrie gewoon overdag de wei in. Onze buum heeft hier een weitje en als ik hem vraag af en toe even te kiek'n dan doet ie dat wel. Zijn merrie heeft vorig jaar 's nachts een veulie gehad. Was niemand bij. Liep vrolijk rond 's ochtends .

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 13:58

Heel hard gezegd is er zo'n 10% kans dat een veulen de geboorte niet overleefd en 2-4% kans dat de merrie het niet overleefd.
Ben je er bij, dan gaat dat percentage gelukkig flink naar beneden.
Maar dan nog gaat het niet altijd goed...

Voor mij iig reden genoeg om merries waarvan ik twijfel of ze snel kunnen bevallen, 24/7 onder controle te zetten.
Ik heb al genoeg dingen meegemaakt waarbij iig het veulen het zonder hulp niet had overleefd...

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 14:11

Ik ben een absolute beginner. Gelukkig wel met ervarenen die ik mag aanroepen.

Ik heb speciaal geregeld dat ik verlof mag opnemen als ik zie dat het gaat gebeuren. Maar dan nog kan het zijn dat je het niet ziet aankomen natuurlijk. Dit is gelukkig een ervaren merrie, maar dan nog ben ik het liefst erbij. A heb ik dan de boel onder controle, B, mijn eerste veulie, dat wil ik niet missen (2e, 3e, 100ste ook niet ). Direct vanaf geboorte kan ik dan een week vrij nemen en mijn man thuiswerken. Dat is wel erg prettig. Dus in principe alles geregeld maar helemaal 100% heb je het nooit natuurlijk.

Pffffff, ik vind het allemaal zo spannend.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 14:14

Faas schreef:

Pffffff, ik vind het allemaal zo spannend.

En het wordt alleen maar spannender naar mate het vorderd

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 14:16

Het is zeker allemaal erg spannend Faas!

De eerste weken van de dracht vond ik superspannend, of ze nu drachtig was of niet. Maar op het eind wordt het alleen maar leuker! Ik ben onwijs zenuwachtig, benieuwd en helemaal hyper als ik aan het veulen denk (resulteert in een chronisch slaaptekort ) maar ik zal straks met een lach terugdenken aan deze tijd !
Toch zie ik het veulen er liever vandaag dan morgen uitrollen, maar ach... we zien wel wanneer "hetje" er eens uit denkt te komen !

Ik wil het ook niet missen, vandaar dat ik een tent heb geregeld en ik in de wei ga kamperen naast haar stal . Ook omdat dit mijn eerste (en enige ) merrie is en ik nog nooit een bevalling heb meegemaakt van een paard, lijkt me heel bijzonder!
En mij kennende zal het wel een groot tranendal worden . Dan ben ik zo blij om dat veulen te zien dat ik lach en huil tegelijk, hihi!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 14:17

lucas03 schreef:
En het wordt alleen maar spannender naar mate het vorderd

hou op schei uit . Zou het zo voelen om zwanger te zijn ? . Ik zie mezelf niet snel kinderen zijn dus ja, moet een beetje compenseren he

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 14:19

Tinne schreef:
Het is zeker allemaal erg spannend Faas!

De eerste weken van de dracht vond ik superspannend, of ze nu drachtig was of niet. Maar op het eind wordt het alleen maar leuker! Ik ben onwijs zenuwachtig, benieuwd en helemaal hyper als ik aan het veulen denk (resulteert in een chronisch slaaptekort ) maar ik zal straks met een lach terugdenken aan deze tijd !
Toch zie ik het veulen er liever vandaag dan morgen uitrollen, maar ach... we zien wel wanneer "hetje" er eens uit denkt te komen !

Ik wil het ook niet missen, vandaar dat ik een tent heb geregeld en ik in de wei ga kamperen naast haar stal . Ook omdat dit mijn eerste (en enige ) merrie is en ik nog nooit een bevalling heb meegemaakt van een paard, lijkt me heel bijzonder!
En mij kennende zal het wel een groot tranendal worden . Dan ben ik zo blij om dat veulen te zien dat ik lach en huil tegelijk, hihi!

Same here. Maar het is dus niet gek als ik in stal ga slapen??

Overigens heb ik een mooie videocamera en die gaat dus wel gericht op merrie en bevalling. De dekking hebben we ook opgenomen dus ja ik moet het gewoon filmen.

Daarna kan ik me als hobbyfotograaf uitleven op mamma en kind .

Dit is overigens ook onze eerste merrie en voor mij mijn eerste veulen dat ik geboren ga zien worden. En dan ook nog van mij. Dus huilen zal ik zeker niet onderdrukken .