Dit jaar nog laten dekken of....?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lucas03

Dit jaar nog laten dekken of....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 22:01

Zoals het topic al zegt; ik zit in dubio.

Mijn merrie heeft 19 juni een veulentje gekregen en volgens de dierenarts was de baarmoeder nog niet genoeg gekrompen tijdens de veulenhengstigheid. Nu zijn we inmiddels een aantal weken verder en wordt ze binnenkort weer hengstig.

Als ik haar nu nog laat insemineren heb ik waarschijnlijk maar 2 kansen om haar dragend te krijgen aangezien het dekseizoen ten einde loopt. Ook heb ik dan een laat veulen volgend jaar. Maar anders moet ik wachten tot volgend dekseizoen en daar voel ik eigenlijk ook niet zo veel voor.

Wat denken jullie er van?

Anoniem

Re: Dit jaar nog laten dekken of....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 22:08

Als ze in 1 keer drachtig is komt het veulen half juni zo'n beetje, dat is wel een mooie tijd vind ik. Later hoeft van mij eigenlijk niet. Hoe oud is je merrie? Een jaartje overslaan kan mss geen kwaad, als ze volgend jaar ook niet in de veulenhengstigheid gedekt kan worden blijf je laat, en anders kan je mooi in mei beginnen. Ik weet niet bij welke hengstenboer je bent, mss mag je het 1 of 2 keer proberen zonder dekgeld als het niet lukt, op voorwaarde dat je dan in het voorjaar weer terugkomt.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 22:15

Ze is nu 15jaar, en dit is haar 3e veulen.

Citaat:
Ik weet niet bij welke hengstenboer je bent, mss mag je het 1 of 2 keer proberen zonder dekgeld als het niet lukt, op voorwaarde dat je dan in het voorjaar weer terugkomt.

Ja dat is dus ook een vraagteken, als ik nu laat insemineren heb ik 2 kansen en weg is mijn geld. Ik weet niet of dit te regelen is bij de hengstenboer om deze afspraak te maken. Ik wil wel weer naar dezelfde hengstenboer als vorig jaar.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 22:36

Als je geen wedstrijden met het paard rijdt zou ik het nogmaals proberen, wel even nagaan of je misschien een regeling kun treffen met de hengstenboer indien de merrie niet drachtig blijkt te zijn.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:15

lucas03 schreef:
Zoals het topic al zegt; ik zit in dubio.

Mijn merrie heeft 19 juni een veulentje gekregen en volgens de dierenarts was de baarmoeder nog niet genoeg gekrompen tijdens de veulenhengstigheid. Nu zijn we inmiddels een aantal weken verder en wordt ze binnenkort weer hengstig.

Als ik haar nu nog laat insemineren heb ik waarschijnlijk maar 2 kansen om haar dragend te krijgen aangezien het dekseizoen ten einde loopt. Ook heb ik dan een laat veulen volgend jaar. Maar anders moet ik wachten tot volgend dekseizoen en daar voel ik eigenlijk ook niet zo veel voor.

Wat denken jullie er van?

Wat ik denk:
Ben je nu happy dat je een veulen hebt op 19 Juni, terwijl er al veel veulens 3 a 4 maanden oud zijn ?

Bij ja. gewoon weer dekken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:36

Ik zou een jaartje overslaan want anders blijf je ieder jaar met hetzelfde probleem zitten.
Ik liep zelf ook te twijfelen en dat was nog voor een eenmalig veulen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 17:19

Omdat ze (al) 15 is heb je kans dat ze dit jaar, met veulen makkelijker drachtig zal worden, ik zou ook zeker kijken of er met de hengstenhouder iets af te spreken valt!
Het is wel zo dat als je een ras hebt waar de veulen keuring al vroeg in het jaar gehouden wordt dat je dat dan mis loopt. Vaak zijn merries later in het jaar beter vruchtbaar als in het voorjaar, ga er dus niet teveel van uit dat als je een jaar over slaat je dan het jaar erop een vroeg veulen zal hebben.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 21:00

ceasario schreef:
Wat ik denk:
Ben je nu happy dat je een veulen hebt op 19 Juni, terwijl er al veel veulens 3 a 4 maanden oud zijn ?

Bij ja. gewoon weer dekken.

Ik ben zeker happy met het resultaat van de combinatie, ik realiseer me alleen erg goed dat een laat veulen ook een late 3jarige is en dus echt pas in de winter/ begin voorjaar (4e) ingereden dient te worden. Ook zijn we naar de CK geweest en daar was hij 1van dejongste en was dus geen vergelijking met de oudere veulens van Feb/Maart.

Vorig jaar ben ik in april begonnen en toch is ze pas in juli dragend geworden. Als ik nu een jaar oversla betekend dat ik pas in 2007 een veulen zou krijgen. Ik wil graag een merrietje om de stam door te zetten. (dat heb ik uiteraard niet voor het kiezen)

Ik ga er nog een nachtje over slapen. Niet dekken betekend wel weer wedstrijd rijden! (winterseizoen althans)

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 17:46

Ik heb deze maand nog 2 merries binnen gekregen om te laten dekken, het wordt nog gedaan maar ik zou in ieder geval zorgen dat je igv gust volgend jaar verder kan gaan.