Wie kent de hengst Gabor ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mondriaan

Wie kent de hengst Gabor ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 08:02

wie kent de hengst Gabor?
allerlei info welkom!

joor

Re: Wie kent de hengst Gabor ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 19:41

hoi.
beetje laat, maar ik ken de hengst.
Hij heeft namelijk bij ons op stal gestaan toen hij nog werd gereden door richard de jong.
Het is een hele eerlijke hengt.
En hij geeft hele grote nakomelingen.
Richard heeft ook een nakomeling hengst van hem in het prix st george en die meet 1.84m
joor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:31

Heb ooit m'n merrrie laten dekken door Gabor. Resultaat: een merrieveulen , dat uitgegroeid is tot een flink paard van rond de 1.70m.
Matador heet die hengst van Richard de Jong toch? Is idd ook een reus van een paard.

Vrienden waren nogal gecharmeerd van Gabor nakomelingen en hadden er op een moment zelfs 3 nakomlingen vna op stal staan. Allemaal leuke en makkelijk te rijden paarden.

joor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:52

ja klopt die hengst heet matador.
en is ook een hele lieve hengst.
Matador heeft ook altijd bij ons op stal gestaan, en is echt een mooie en lieve hengst.
joor.

Juliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 22:52

Ken Gabor zelf alleen van foto, maar hij was de vader van mijn paardje. Of paardje.. paard! Was ook al een flink uit de kluiten gewassen merrie met inderdaad een zeer vriendelijk karakter, altijd de oortjes naar voren, een soort grote vriendelijke reus.

Jammer alleen dat ze maar vier jaar oud heeft mogen worden. Op vierjarige leeftijd (ze was toen nog helemaal groen) bleek ze aan vier benen in dergelijk ernstige mate OCD te hebben en voor daarbij ook arthrose, dat de dierenarts behandeling practisch niet zag zitten. (Achterbenen had hij nog wel willen proberen (was zelfs noodzakelijk als we haar enkel wilden aanhouden als grote grasmaaier), voorbenen waren dermate slecht dat hij daar niet aan begon.) Niet zo best dus helaas..

Weet niet of dit een pechgeval was of dat het in de Gabor-lijn vaak voorkomt, maar deze deze ervaring zou voor mij in elk geval een reden zijn om, ondanks het superkarakter, niet meer voor een Gabor-afstammeling te kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 22:55

Even off-topic:

@ Juliaa: Volgens mij heb je het hier over Twinkel???

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 23:32

Heb wel wat nakomelingen gekend van Gabor. Had een fel en loperig paard dat ik voor iemand moest rijden. Een bruine ruin van Gabor. Aansprekend paard om te zien, was niets mis mee. En ik ken iemand die had een donkerbruine ruin van Gabor. Beestje deed het goed in de sport, was ook een mooi dier om te zien.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 23:43

ik ken er 1 . Super fokmerrie, is keur, zwart en dik 170.
Een absolute draak om te rijden.
Er is altijd wel veel vraag naar haar veulens...........die brengen ook flink wat op

Juliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 00:07

Anoniem schreef:
Even off-topic:

@ Juliaa: Volgens mij heb je het hier over Twinkel???

Eveneens off topic: Gast8253, dat klopt, ging over Twinkel.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 08:25

Gabor (Werathostenes x Elan xx x Joost)
Geb. datum: 26 maart 1988
Kleur: bruin
Stokmaat: 170

Verrichting Ermelo 1991 (gedeelde 5e plaats)
Gabor is een speelse, vriendelijke hengst. Hij is eerljk en tamelijk brutaal. Aan het begin van het onderzoek is hij net zadelmak. Gabor is in het werk elke dag fris. Is looplustig, maar snel afgeleid. Omdat hij vaak met de tong over het bit liep, is de tong verschillende keren vastgezet. In de loop van het onderzoek zijn de verrichtingen van Gabor sterk verbeterd.
De stap is gehaast. De draf is voldoende ruim en regelmatig en hij toont dan een goed gebruik van het achterbeen. De galop is goed gedragen en voldoende ruim. Bij het springen toont de hengst veel vermogen. Door zijn nonchalance zijn de verrichtingen wisselend. In het terrein presteert hij goed. Bij dressuurwerk gaat hij mooi gesloten en geeft hij zijn ruiter een goed gevoel. Ook bij het springen geeft hij een goed gevoel. Gabor ervaart het gevraagde werk als licht. Heeft veel bereidheid om te werken. Als dressuurpaard en als springpaard tamelijk veel aanleg.
Aan het begin van het onderzoek is de voedingstoestand goed. Tijdens het onderzoek is hij rijtypischer geworden.
Op stal gedraagt hij zich rustig.
Geen veterinaire bijzonderheden.

Stap 6.5
Draf 7.5
Galop 8
Rijproef 6.5
Springen vrij 7
Springen ohz 7.5
Terreinproef 7.5
Karakter 8
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 9
Puntentotaal 76.50
Max punten 100
Plaatsing 5e van 24 (16)
Jaar verrichting 1991
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen 1993 (veulens)
Goed ontwikkelde, goed in het rechthoekmodel staande, rijtypische veulens met ras en snit toonde deze hengst.
Het hoofd is goed gevormd en sprekend. De hals is goed gevormd en gaat over in een goede lange nek. De schoft is voldoende ontwikkeld en loop ver door in de rug. De schouder heeft een goede lengte en ligging. Rug- en lendenpartij zijn goed. De croupe is goed van vorm en voldoende van lengte. De stand van het voorbeen is meermalen iets strak. Het achterbeen is goed gesteld. Het beenwerk heeft over het geheel genomen veel kwaliteit en hardheid, maar kon royaler zijn.
De stap is goed, met ruimte. In draf vertonen de veulens veel oprichting en ruimte, bij voldoende kracht. Er zou evenwel sprake moeten zijn van meer souplesse. De uitgezochte veulens vertoonden over het algemeen veel ras. In draf was er in deze groep sprake van meer souplesse.

Kort samengevat: goed ontwikkelde, rijtypisch gebouwde veulens met ras en snit, die met veel oprichting en ruimte draven, maar even meer souplesse mochten vertonen.
Getoond: 21 veulens uit 95 dekkingen.

Afstammelingen 1997 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Gabor voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Wachthengst 2001 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen wordt Gabor op wacht gezet.
Na een voldoende verrichtingsresultaat in 1991 heeft Gabor de fokkerij jarenlang gediend vanaf het station v/d Heuvel in Erp. Uit een totaal aantal dekkingen van 436 zijn 335 veulens bij het KWPN geregistreerd. Gabor scoort voldoende met zijn exterieurindex. De reden voor het op wacht zetten is gelegen in zijn sportindexen. Gabor scoort bescheiden met een dressuurindex van 85 (btr 66%) en een springindex van 92 (btr 56%). Op basis hiervan is geconcludeerd dat de hengst er onvoldoende in geslaagd is een positieve bijdrage te leveren aan de prestatiefokkerij.

Overige informatie
Edele, voldoende rijtypische hengst met ras en kwaliteit, die sterker kon zijn in zijn verbindingen.

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 07:56

Wat leuk al die informatie!
Dank jullie wel.
Kan iemand ook aan een foto van Gobor komen?

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 08:04

oeps. sorry tikfoutje, moet Gabor zijn natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 08:13

Zal eens voor je gaan spitten heb ws nog wel ergens de folder van hem liggen. Kan even duren hoor

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 08:55

ja, leuk! Ik zie het wel als je het gevonden hebt...

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:54

Gabor:

Afbeelding

Richje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 00:02

ik heb zelf ook een gabor x urban merrie, ook groot (1.72) en een super eerlijk en lief paard, maar ze heeft wel aardig wat karakter hoor.

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 15:12

wow, bedankt voor de foto, echt heel erg leuk.
dank je.

tessaoscar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:59

Hoi.
Ik heb een paard van de hengst Gabor z'n naam is Oscar.
Gabor x Arella = Oscar
ik ben bezig met een stamboom te maken van mijn paard.
Ik zoek foto's van ;
Arella (merrie)
Weratosthenes (hengst)
Lector (Hengst)
Cevina (Merrie)
van Gabor heb ik al een goede foto.
Heeft iemand hier misschien een foto van en informatie over ?
Groetjes Tessa. Pling

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:14

Wat leuk dit topic ik zocht van informatie over me lease paard Lorenz.
Zijn vader heet ook Gabor.
Maar Lorenz is ong. 1.68.
Hij lijkt wel een beetje op zijn vader.
Donderdad een fotoshoot gehad en komen denk ik nog wel foto's op bokt.
1 foto van Lorenz in me profiel.

Ik had hierover tijdje terug een topic geopend

[FB] Ik zoek nakomelingen van Gabor

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:51

Richje schreef:
ik heb zelf ook een gabor x urban merrie, ook groot (1.72) en een super eerlijk en lief paard, maar ze heeft wel aardig wat karakter hoor.

Hier ook een merrie Gabor x Amstrong, ze meet 1.70 en heeft een eigen karakter, waar soms wat moeilijk is mee om te gaan.
Verder in doen en laten een hele lieve merrie die echt door het vuur gaat.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:37

Gabor is hier in het dorp gefokt, ik heb zn fokker gekend. Die zijn broer woond hier nog steeds.
Tevens heb ik een Gabor nakomeling gehad zeer fijn paard, kon groot bewegen was soms wat lastiger onder het zadel. Was net als zn vader fris en brutaal.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:36

Hebben jullie ook nog foto's?
Gewoon nieuwsgierig.
Zie mij profiel voor foto van Lorenz (eerste 2 foto's)
Lorenz is ook brutaal en speels verder ook een vriendelijk karakter.