Nu nog dekken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Nu nog dekken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 21:29

Ik ben op zoek naar een dressuurpaard en heb nu een 3 jarige merrie op het oog.
Gezien haar maat zal ik er het komende jaar nog erg weinig mee doen en dacht eraan om haar te laten dekken maar is dat wel verstandig zo laat in het seizoen??

gabyfedde

Re: Nu nog dekken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 21:33

Dan zou je half juni een veulen hebben. Kan in mijn ogen nog makkelijk.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 21:40

Mits ze in 1 keer drachtig is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 21:51

Idd, als ze in 1x drachtig is kan het nog wel. Daarna kan het nog wel maar is het niet ideaal meer. Ik heb een merrie staan waarvan het lijkt dat ze tegen het hengstig worden aan zit ben ik bang(is ong 1,5 maand geleden gedekt en daarna keurig gescand), maar die gaat (als ze echt hengstig word) volgende keer pas naar de hengst wegens omstandigheden(had haar het liefst dan meteen op de trailer gezet).

Zelf vind ik het super om je merrie op 3 jarige leeftijd te dekken, in te rijden en 's winters weer een paar maanden stil te zetten. Ik heb een 4 jarige merrie waar ik dat mee gedaan heb en voor haar dracht was het een mega kleuter waar ik af en toe een beetje moedeloos van werd. En na die tijd heb ik haar op gepakt en zijn we binnen 2 maanden super voor uit gegaan!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 22:30

Zou het gewoon proberen.. Als het niet lukt is het jammer. Niet geschoten is altijd mis!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 22:35

met veel hengstenhouders kan je een afspraak maken dat je haar de eerstvolgende hengstigheid wilt laten dekken, mocht ze niet drachtig zijn, je dan volgend jaar vroeg weer kan beginnen met dekken, dan kost het je niets extra. Vraag wel even na of de hengstenhouder van de hengst van jouw keuze dit wil doen (in overleg is veel mogelijk!)

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 23:12

Gewoon proberen.
Wij brengen onze merrie zaterdag weg naar de hengstenhouder om voor de eerste keer gedekt te worden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 07:04

Donja schreef:
met veel hengstenhouders kan je een afspraak maken dat je haar de eerstvolgende hengstigheid wilt laten dekken, mocht ze niet drachtig zijn, je dan volgend jaar vroeg weer kan beginnen met dekken, dan kost het je niets extra. Vraag wel even na of de hengstenhouder van de hengst van jouw keuze dit wil doen (in overleg is veel mogelijk!)

Ik zat zelf ook al aan zo'n soort regeling te denken mar eens kijken wat er mogelijk zou zijn.
Eerst maar eens kijken of het allemaal rond komt en dan nog nadenken welke hengst ik erop wil.

Horse Pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 15:47

mijn 3 jarige gaat in augustus pas bij de hengst, eerst volgende week de keuring.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:00

youngster schreef:
Zou het gewoon proberen.. Als het niet lukt is het jammer. Niet geschoten is altijd mis!

Wel geschoten, heb je eind Juli/Augustus een veulen die elk jaar een jaar achter loopt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 16:32

Ik heb inmidels voor mezelf besloten om het niet te doen. Voor ze bij ons op stal staat (als de koop doorgaat) zijn we maar zo een week verderop. Dan moet ze nog hengstig worden en dan lopen we toch wel erg richting augustus.

Een wat later veulen vind ik niet zo'n probleem maar dit wordt wel erg laat en dan krijg je ook weer problemen om het in de opfok in een koppel te krijgen.

Misschien doe ik volgend jaar een poging maar waarschijnlijk wordt ze gewoon sportmerrie.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 20:44

Zou eerst maar eens lekker genieten van je paardje! Heel belangrijk: Heb veel geduld aub. Heb hier goede ervaring mee, je haalt die tijd zo weer in en je spurt iedereen over een paar jaar lekker voorbij met een vrolijk paardje en veel plezier! Groetjes Brennie

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 20:47

Tja onze merrie moet ook nog gedekt worden, en omdat ze nog nooit gedekt is kan het best zijn dat we een maandje moeten wachten dus dan wordt het veulen pas in juli geboren.

Dus op zich kan het nog wel hoor.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 20:54

Het kan nog wel. Zelf zou ik liever een vroeger veulen willen ivm met de keuring, anders lopen ze zo achter. En je hebt meer tijd om te kijken of ze drachtig wordt.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 17:47

Ik heb er nog 2 binnen gekregen om te laten dekken, het kan perfect maar zorg dat je dan, zoals bij ons, de garantie krijgt dat je volgend jaar kan doordoen.