Hoeveel groeit dit paard nog ongeveer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoeveel groeit dit paard nog ongeveer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 18:14

Weet iemand hier met ervaring met andalsuiers of andere barokke paarden ongeveer hoeveel dit paard nog zal groeien:

een 4 jarige andalusische hengst, is nu 1.56 en wordt dan binnenkort gecastreerd.

iemand die een idee heeft of ie de 1.60 m gaat halen?

Excuseme

Re: Hoeveel groeit dit paard nog ongeveer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 18:43

Fellor schreef:

iemand die een idee heeft of ie de 1.60 m gaat halen?

Wist niet dat die Andalusiers zo hoog sprongen!

Je zou het met de volgende truc kunnen vaststellen. Neem een touwtje en houd dit bovenaan het voorbeen bij de uitstekende punt van de elleboog vast. Met de andere hand trek je het touw strak naar beneden tot onder de koot, waar die vetlok met haar zit. Eenmaal strak getrokken breng je nu het touw van onder naar boven, maar houd het op de punt van de elleboog gefixeerd. Het touw aan de andere kant komt nu boven de schoft uit en wijst je de uiteindelijke hoogte van het paard aan. Houd het touw steeds loodrecht aan het voorbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:33

Ik heb zoiets al bij meerder paarden geprobeerd maar schijn toch iets fout te doen, anders zouden ze allemaal ongeveer 20 cm tkort komen..haha

Luci

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 22:55

Fellor schreef:
Ik heb zoiets al bij meerder paarden geprobeerd maar schijn toch iets fout te doen, anders zouden ze allemaal ongeveer 20 cm tkort komen..haha

Lol, eindelijk een lotgenoot!
1,5 jaar slapeloze nachten...inmiddels is hij 4 jaar en de e-ponymaat ruim voldoende ontgroeid..(pffjieeeuw)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 23:00

hahaha, ja dat ken ik.
Ik kwam inderdaad ook ongeveer 20 centimeter te kort...

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:34

daantjuhhh schreef:
hahaha, ja dat ken ik.
Ik kwam inderdaad ook ongeveer 20 centimeter te kort...

Je moet het ook bij paarden doen en niet bij Teckels. Maar 20 cm tekort, dan doe je het niet goed.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 09:19

Fellor schreef:

Houd je het touw recht omhoog (in de lucht zeg maar) of leg je het wel netjes over het lichaam van de elleboog naar de schoft? Ik doe het zo:

Ik houd een touwtje van de 'punt' van de koot zeg maar tot de 'punt' van de elleboog. Deze lengte gebruik ik dan vervolgend om van de punt van de elleboog tot de schoft te meten. Dit leg ik dan echter wel mee met het lichaam, niet recht omhoog door de lucht!!! Als ik op de laatste manier zou meten dan zou ik ook aardig tekort komen . Als ik het touw echter van elleboog naar schoft strak met het lichaam mee leg dan kom ik goed uit.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:54

Het is natuurlijk per paard verschillend, maar als hij al 4 is, verwacht ik niet dat hij nog 1,60m gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 19:35

Cute schreef:
Het is natuurlijk per paard verschillend, maar als hij al 4 is, verwacht ik niet dat hij nog 1,60m gaat worden.

De meeste mensen die ik gesproken heb die ervaring met andalusiers hebben denken dat ie rond de 1.60m tot 1.61m gaat worden.
Cute, andalusiers groeien een stuk later he.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:42

Paarden groeien door tot hun 7de, merrie's zelfs tot hun 8ste. Friezen, Lippizaners en Andalusiers zijn wat later rijp en groeien iets langer door.

Als die van jou dus "pas" (zo zie ik het) 4 jaar is: goed voor zorgen: veel laten bewegen (licht werk: stappen/ wandelen) om botmassa op te bouwen en goed (heel belangrijk) en genoeg (nog veel belangrijker) voeren. Dus niet 1 handje biks geven omdat ie anders te heet wordt (zie ik nogal eens gebeuren). Beestje dat moet groeien moet minstens 3 kilo op een dag krijgen !

Zo kom je er wel en last but not least: bespiering doet ook een hoop voor het oog en als het jouw droompaard is, wat dondert dan die paar centimeter nog ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:06

Dat zit wel goed hoor . Paard kan zowiezo rekenen op een passende verzorging en training. Het is neit mn eerste andalsuier dus qua temperament weet ik waar ik aan begin, dat is de schoonheid van het ras toch?
Inmiddels heb ik van de meeste mensen die ik gesproken heb hierover te horen gekregen dat ie waarschijnlijk nog wel redelijk wat groeit.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:15

Haha, dus we zijn weer een geruste Bokt-moeder rijker !
Je kan het op slot laten zetten he, als je er zat van wordt !

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:25

met het touwtje niet tot de koot, maar tot de kogel! (dat scheelt gelijk een paar cm's)

AsKaBaNMaNoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 20:15

weet je toevallig hoe hoog zijn beide ouders waren?dan kan je namenlijk het gemiddelde nemen en dan kom je aardig in de buurt

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 20:22

ik heb ook een jonge andalusier.....meestal groeien de andalusiers door tot hun 8ste. ik denk wel dat hij de 1.60 gaat halen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 06:24

vikki schreef:
Fellor schreef:

Houd je het touw recht omhoog (in de lucht zeg maar) of leg je het wel netjes over het lichaam van de elleboog naar de schoft? Ik doe het zo:

Ik houd een touwtje van de 'punt' van de koot zeg maar tot de 'punt' van de elleboog. Deze lengte gebruik ik dan vervolgend om van de punt van de elleboog tot de schoft te meten. Dit leg ik dan echter wel mee met het lichaam, niet recht omhoog door de lucht!!! Als ik op de laatste manier zou meten dan zou ik ook aardig tekort komen . Als ik het touw echter van elleboog naar schoft strak met het lichaam mee leg dan kom ik goed uit.

en toch klopte het bij mij totaal niet.
Ik heb toen mijn merrie op deze wijze gemeten.
Maar kijk mijn merrie is een kortbenig paard met een enorme schouderpartij.
dus misschien dat het daar aan ligt.
Mijn andere merrie is precies even groot maar zijn benen zijn denk ik wel 10cm langer.
Dus deze meetwijze kan gewoon bij lange na niet precies zijn.