welk ras zal ik kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

welk ras vind jij het leukst?

tinker
Geen stemmen
kwpn
Geen stemmen
arabier
Geen stemmen
fjord
Geen stemmen
haflinger
Geen stemmen
hanoveraan
Geen stemmen
peruaanse paso
Geen stemmen
anders (zet ff in een berichtje welk ras je vind)
1 (100%)

Totaal aantal stemmen: 1

PineApple

welk ras zal ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 11:02

heey
ik mag (heel waarschijnlijk) een eigen paard.
nou zit ik in twijfel voor wat voor soort paard ik zou kiezen.
ik ben dol op tinkers en zulk soort, maar kwpn-ers vind ik ook erg leuk.
even iets over mij zelf:
ik ben 14 jaar oud
rijdt bijna 7 jaar
ben bijna elke dag bezig met paarden
ben dol op buiten rijden
vindt springen en dressuur ook leuk
rijdt niet echt wedstrijden.
dus het moet eigenlijk een paardje zijn voor de recreatie
ik hoop dat jullie dit snappen en reageren

arans

Re: welk ras zal ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 11:35

ik denk dat tinkers dan wel leuk voor je zullen zij. zelf zou ik hier uit kiezen: appaloosa ,de azteca,de noriker , of de groninger

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 11:36

coowl trouwens dat je een eigenpaard mag:):):D

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 11:48

De arabier lijkt me wel wat voor je.
Hiermee kun je vrijwel alles doen, ze zijn geschikte voor endurance dus ook voor buitenritten, ze zijn minder dressuurmatig aangelegd, maar ze kunnen het wel, een sprongetje maken kunnen ze ook.

Ze zijn wel pittig, maar erg leuk!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 16:36

Ik heb ook zo'n topic staan, misschien staat daar nog wat tussen.
viewtopic.php?f=51&t=431302&p=9214696&e=9214696
Eigenlijk kan je elk ras voor de recreatie gebruiken, het is maar net wat voor karakter er bij jou past, en wat je mooi vind.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 20:56

oke bedankt!
ik zal wel eens hier en daar een paar paarden op gaan zoeken die me leuk lijken

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 21:00

Als je een paard puur recreatief wil rijden (wel met wat uitdaging) zou ik kiezen voor een ras met een 'cool' karakter. Deze zijn namelijk sneller verkeersmak en dat is wel zo prettig! Veel suc6!

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 21:03

Haflinger of kwpn of fries of tinker

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 21:10

Als je een eigen paard mag kopen is er maar 1 ding belangrijk: dat je een paard kiest dat met jou klikt. Onafhankelijk van ras. Ga lekker alle rassen eens bekijken en proefrijden, dat is heel erg veel fun van tevoren. En zo krijg je vanzelf een idee wat bij jou past, wat je wilt. Ook belangrijk: wat je ook op het oog hebt, zorg dat je iemand bij je hebt die er verstand van heeft, zonder eigenbelang. Zo koop je geen kat in de zak en laat je je niks aanpraten. Dat moet dan dus wel iemand zijn die al volwassen is en die heeft bewezen goed kijk te hebben op deze dingen. Ik ben zelf 44 en heb pas 2 jaar een eigen paard (Tinker = geweldig als je het goeie karakter treft) en ik heb de koop niet gedaan zonder goeie begeleiding van een echte kenner en veteraan, die mij goed kent en die weet wat ik aan kon.

Ook belangrijk is de prijs. Tinkers zijn populair en steeds duurder aan het worden (en er wordt ook veel prut uit Ierland gehaald en in NL gefokt, dus kijk uit als je hiervoor kiest!) maar ze zijn altijd nog goedkoper (meestal) dan een goeie KWPNer. En die zijn er ook in maten en soorten.

Wat je ook doet, zorg voor een uitstekend koopcontract. Je mag het mijne wel als voorbeeld, als het zover is, maar er zijn ook geloof ik steeds meer standaard contracten. Als je helemaal verliefd raakt op een paardje, wees dan erg voorzichtig: laat je geen zand in de ogen strooien.
Tot slot: realiseer je dat het heel erg veel werk is, een eigen paard, en dat het paard ook verdient dat je hem of haar trouw bent. HEt lijkt misschien nu het centrum van je wereld, een eigen paard, en ik hoop voor je dat dat ook zo blijft, maar ja, heb je al plannen met studeren? Ga je daarvoor uit je geboortestreek weg? En wie zorgt er dan voor je paard?

Uiteindelijk moet je in je achterhoofd houden dat het paard altijd maar overgeleverd is aan de mensen die het kopen en ik vind zelf dat er al zoveel zieligerds zijn, die van eigenaar naar eigenaar gaan omdat die er geen tijd meer voor wil maken. Dus als je er eentje adopteert, hoop ik dat je een goeie keuze maakt en dat je hem of haar zult houden, als het klikt, en goed voor ze zorgt.....

Gut ik word een oude tante met zo'n preek.....

Doe er je voordeel mee en succes met je zoektocht!

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:15

als je lekker buiten wilt rijden dan moet je een tinker of een fjord of een haflinger dat zijn er echt paarden voor maar je kan nog groeien enzo en een kwpn zijn ook leuk maar je zecht het zelf al een tinker dus dan moet je daar voor gaan

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:54

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 20:03

Tricky1 schreef:
Als je een eigen paard mag kopen is er maar 1 ding belangrijk: dat je een paard kiest dat met jou klikt. Onafhankelijk van ras. Ga lekker alle rassen eens bekijken en proefrijden, dat is heel erg veel fun van tevoren. En zo krijg je vanzelf een idee wat bij jou past, wat je wilt. Ook belangrijk: wat je ook op het oog hebt, zorg dat je iemand bij je hebt die er verstand van heeft, zonder eigenbelang. Zo koop je geen kat in de zak en laat je je niks aanpraten.

helemaal mee eens!

alle paarden zijn verschillend,wat voor ras dan ook

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:47

beautylover schreef:
Tricky1 schreef:
Als je een eigen paard mag kopen is er maar 1 ding belangrijk: dat je een paard kiest dat met jou klikt. Onafhankelijk van ras. Ga lekker alle rassen eens bekijken en proefrijden, dat is heel erg veel fun van tevoren. En zo krijg je vanzelf een idee wat bij jou past, wat je wilt. Ook belangrijk: wat je ook op het oog hebt, zorg dat je iemand bij je hebt die er verstand van heeft, zonder eigenbelang. Zo koop je geen kat in de zak en laat je je niks aanpraten.

helemaal mee eens!

alle paarden zijn verschillend,wat voor ras dan ook

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Denk daarnaast ook nog aan je budget.

Ook binnen de kwpn'ers e.d. heb je goede paarden voor schappelijke prijzen (vaak nog goedkoper dan de momenteel gewilde rassen). Het belangrijkst is dat je een paard vindt dat bij je past!

Flower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 18:56

Zo te zien is een Haflinger, Fjord, of Tinker wel iets voor je. Kan je goed op buitenrijden

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 22:28

het is ook afhankelijk van jou lengte/gewicht, tinkers heb je grotere bij dan fjorden en haflingers, maar mijn ervaring is dat tinkers wel eigenwijzer zijn dan fjorden, dat is vooral gebaseerd op wat ik op keuringen van beide rassen gezien heb, maar dat geld natuurlijk over het algemeen genomen en niet voor alle paarden.
Ik heb al vaak foto's gezien van bokkende en steigerende tinkers, maar van fjorden heb ik dat nooit gezien (zullen er vast ook wel zijn)

Ook de prijs van fjorden en haflingers ligt een stuk lager dan van tinkers, dus het is maar net wat je er aan uit wil geven.

draver2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:02

heJJ

ik weet een heel leuk maar niet zo'n bekend ras: De Draver, de meeste dravers worden na hun carriere gebruikt al rijpaard of springpaard of zoiets ze zijn heel liergierig en de meeste zijn harstikke lief ze kosten niet veel en ze zijn dan nog niet heeeeel oud en je ze zijn niet heel erg groot maarook niet klein en wie wil er nou geen paard dat vroeger een hele carieere als sportpaard heeft gehad en daar waarschijnlijk een hoop mee verdient heeft? het zijn echt heerlijke paarden echt waar ik zou er nog wat informatie bijzoeken:P www.ndr.nl

wencalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:22

ik zou voor de tinker/fjord kiezen.
Want je kan er makkelijk mee naar buiten, kunnen goed springen (JA OOK TINKERS) en dressuur kan je ze ook makkelijk bijbrengen.

wencalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:22

draver2 schreef:
heJJ

ik weet een heel leuk maar niet zo'n bekend ras: De Draver, de meeste dravers worden na hun carriere gebruikt al rijpaard of springpaard of zoiets ze zijn heel liergierig en de meeste zijn harstikke lief ze kosten niet veel en ze zijn dan nog niet heeeeel oud en je ze zijn niet heel erg groot maarook niet klein en wie wil er nou geen paard dat vroeger een hele carieere als sportpaard heeft gehad en daar waarschijnlijk een hoop mee verdient heeft? het zijn echt heerlijke paarden echt waar ik zou er nog wat informatie bijzoeken:P www.ndr.nl

de dravers die ik ken kunnen voor geen meter springen omdat ze van de renbaan afkomen

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:53

Er zijn zat dravers die juist wel goed kunnen springen

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 11:22

met een kwpn kan je ook prima buiten rijden hoor! je kan beter niet op ras gaan zoeken maar op hoe het paard is. elk paard is anders en niet ieder paard houd van springen/dressuur. houd er rekening mee dat de 'meeste' haflingers/tinkers/fjorden stront eigenwijs zijn! (ik spreek uit ervaring, heb zelf ook een haflinger die absoluut niet van springen houd) maar iig veel succes met het zoeken van je paardje.

gaska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:17

IJslanders die zijn vet!
Je kan er lekker op tölte (en telgangen)(kan ook alleen als je een 5-ganger kiest)!!!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 13:45

romatjuh schreef:
met een kwpn kan je ook prima buiten rijden hoor! je kan beter niet op ras gaan zoeken maar op hoe het paard is. elk paard is anders en niet ieder paard houd van springen/dressuur. houd er rekening mee dat de 'meeste' haflingers/tinkers/fjorden stront eigenwijs zijn! (ik spreek uit ervaring, heb zelf ook een haflinger die absoluut niet van springen houd) maar iig veel succes met het zoeken van je paardje.

bij mij waren de meeste fjorden en halfingers superbraaf !
verschilt natuurlijk per paard.. jou stelling klopt dus niet

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:11

In de quote die hierboven staat:

Ik heb een haflinger die alles leuk vind hoor, juist vooral springen
Ik vind net als beautylover dat het niet klopt

Nu even over het topic

Leuk zeg dat je een eigen paar mag
Ik denk dat een halfinger wel bij je past, maar ik ben dan ook een haflingermens . Maar die zijn vaak veelzijdig, en rustig qua karakter, maar natuurlijk zijn er uitzonderingen

Veel succes met zoeken!!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:17

Ik had het wel geweten!! natuurlijk de ijslander! die zijn helemaal top (heb er zelf ook 3) kun je lekker op buitenrijden en zo

Lers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:39

Persoonlijk zou ik voor een Tinker kiezen!