tinker inrijden op ? jarige leeftijd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dobbel

tinker inrijden op ? jarige leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 14:44

Ik wil dit topic openen omdat ik in duscussie ben met iemand die zijn tinker op 2,5 jarige leeft wil gaan beleren,
deze tinker is nu2 jaar en wordt over hoge gevaarlijk opgebouwde hindernissen heen gejaagt en dan ook nog met dubbel longe,

Nu wil ik de mening van anderen horen hoe oud en waarom,

wjerbo_en_ik

Re: tinker inrijden op ? jarige leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 14:49

hoog en gevaarlijk ze zijn 80cm of 1m , en ze zijn niet gevaarlijk de balken kunnen gewoon vallen , en erbij nie iedereen heeft zoveel geld vor dure spronge!! dubbele longe hij krijgt genoeg ruimte in de hals en hij hoef niej van mij als ie t niej wil, maar hij wil gewoon en jagen!, da is nie jagen, daar trok ie dor een dan ff zweep wiebele en hij is weer op de goede weg, tinker is 2¼jaar nu!

Wjerbo-en-ik

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 14:55

Ik vind het te jong, een paard (dus ook een tinker) hoort ingereden te worden na zijn 4e, maar ja, dat is mijn mening...

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 14:57

[i][b]Ik heb deze discussie ook al gelezen op een andere site,waar ook de foto's ervan stonden,sorry hoor maar een tinker van 2jaar vind ik veelste jong om uberhaubt te longeren laat staan te springen,mijn tinkers zijn nu bijna 5 en 1 jaar,die van 5 spring ik zelfs bijna nog nooit mee,ondanks dat ze het graag doet,en die van 1 jaar die loopt lekker van zijn kindertijd te genieten.
Tinkers zijn sowieso laatbloeiers met groeien,dus ik vind echt dat jij heel verkeerd bezig bent,het gaat hier niet om wat goed en leuk voor je paardje je is ,nee het gaat hier gewoon om wat jij wilt en als het je te lang duurt voordat je kunt gaan rijden enz,had je een oudere tinker moeten kopen en geen jonge,want dit paard kijkt echt heel ongelukkig uit zijn ogen,en dat vind ik niet gek met zo'n baas!

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 15:00

die van ons is ook pas op vier jarige leeftijd ingerede 5 zou nog beter zijn paard is pas met ze 8ste uitgeroeid geloof

cracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 15:03

Maakt niet uit welk ras het is, ik vind 2 jaar veel te vroeg om te beleren.
Paardje kan nog zijn hele leven voor je werken als je nog anderhalf jaar geduld hebt...
Anders verliezen ze wrs snel plezier in het werken

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 15:08

Laat dat beestje nog een jaar of langer in de wei en laat hem al helemaal niet springen, lijkt me verstandig als je hem door iemand met ervaring laat beleren.Maakt niet uit wat voor ras het is dit doe je gewoon niet met een jong dier

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 15:13

he je hebt je onderschrift geweizigd nu kunnen mensen niet zien hoe lief??????? je voor hem bent ik zet de link effen hier neer zodat mensen zelf kunnen oordelen, hoe goed/slecht je bezig bent.

http://groups.msn.com/wjerbo-fanclub

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 15:18

Mijn mening is:
Wacht er nog een jaar mee voordat je hem gaat beleren/inrijden/vrij springen of welk zwaar werk dan ook. Je kunt na dat ene jaar nog zoveel jaren plezier hebben, waarom dan nu al. Laat hem nog lekker groeien en kind zijn.
Begin pas met longeren als ie drie is geweest, dat is beter voor zijn benen en andere lichaamsdelen.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 15:19

Veel te jong! Laat 'm nog lekker paardenkind zijn!! Ik ben met Kieran begonnen longeren toen hij bijna 3,5 was en op een rustige opbouwende manier. Drie maanden voor zijn 4e verjaardag ben ik heel rustig aan het rijden met hem gaan oefenen en nu hij 5 is rij ik zo'n 3 x per week, maar nog steeds alles op z'n gemak zodat hij alles goed kan verwerken. Zo doen we alles spelenderwijs en groeien we samen!

Doe in hemelsnaam rustig aan met je jonge dier! Hij moet nog heel lang mee!

Chantaljamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 15:20

Het niet verstandig om nu al te beginnen met beleren. Een tinker is een paard wat laat rijp is, dit houdt in dat hij pas laat uigegroeid is. Ook al is je paard nog zo groot en denk je dat hij het aan kan, is hij pas uitgegroeid rond een jaar of 6, 7. Dat betekend niet dat je dan pas mag beginnen met beleren, maar wat op zijn minst tot hij een jaar of 4 liefst 5 is. Dan zijn de spieren meer ontwikkeld en kan hij het werk beter aan. Je hebt op die manier langer plezier van je paard.

Kijk, men moet het verder helemaal zelf weten. Ik denk niet dat mensen door hebben dat een tinker/ of een ander koudbloedig paard iets anders in elkaar zit dan een KWPN-er of iets dergelijks. Dit soort paarden hebben echt meer tijd nodig om zich te ontwikkelen, op die leeftijd zijn het nog kleine kinderen bij wijze van spreke en zijn de spieren nog niet sterk genoeg. Hoe graag je dat ook zou willen. Natuurlijk zal je Tink braaf zijn en veel toe laten, maar op latere leeftijd zal hij er alleen maar last van krijgen.

Wacht tot de Tink een jaar of 4 is. Dan is hij al een stuk groter en sterker. Je zult nog verbaasd zijn over het feit hoe hij daarna nog groeit tot hij een jaar of 7 a 8 is. . Begin gewoon rustig aan, beetje grondwerken, aan de hand van alles doen. Zorg vooral dat je niet te veel haast hebt met wat je doet anders dan gaat de rem er op en doet je Tink niks meer.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 15:26

Afbeelding

Zou dit geen pijn doen??
Doordat je zijn hoofd zo vast hebt gebonden kan ie niet eens goed steun zoeken bij het springen, sorry maar ik vind dit echt NIET KUNNEN
Wacht iig tot je paardje 3 is en begin het dan rustig op te bouwen, zijn spieren/pezen/botten kunnen het nu gewoon nog niet aan!
Voor je het weet is je paardje al overbelast voordat je er ooit op hebt gezeten..

Chantaljamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 15:28

En bedenk wel, ook aan de rest van de mensen die hun koedbloedje al zo vroeg willen beleren. Het is allemaal bedoeld als advies. Neem het ter harte.........

Nynkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 15:41

Ik vind dit echt te vroeg hoor.
Het hangt natuurlijk zeker af van wat voor paard het is. Het ene paard is eerder uitgegroeit dan het andere paard. Ik weet noet hoe dat bij tinkers ligt. Maar rond 2 jaar is er geen een paard uitgegroeid! En dan ook nog van die belastende sprongen. Dat is echt niet goed voor zon paard! Misschien vind het paard het wel leuk, omdat die de gevolgen ervan niet snapt. MAar later heeft ie er alleen maar last van. En dat is echt zonde!

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 15:52

oohjeej.. dit vind ik wel heel erg sneu voor het paardje
ik ben wel van mening dat je een paardje op 2 jarige leeftijd al kunt laten leren, maar dan niet op deze manier!

dan bedoel ik verkeersmak maken.. bekend maken met dekjes.. balkjes stappen enzo.. maar niet al een zadel op, springen (wat ik overgens echt te hoog vind!!!!!) en dan de touwen om hem te laten buigen? goeiendag dat paard is al op voordat ie 3 is...

Zelf heb ik een jaarling en ik werk ook al met haar, maar op een vriendelijk wijze.. ik laat haar kennismaken met verschillende situatie zoals het afspuiten wanneer het onwijs warm is.. en dit doe ik op spelenderwijs.. ik laat haar lekker spelen met de waterslang, en tussen door een keertje de waterslang op der lichaam..

dat vind ik respect hebben voor je paard, jezelf afstemmen op wat je paard wil, kan en moet... jij paard moet duidelijk nog niet beleerd worden.. wil nog niet beleerd worden en kan nog niet beleerd worden...

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 15:53

als je zo door blijft gaan kan je der volgend jaar mischien wel helemaal nix meer mee omdat alles dan zo overbelast is gooi dat beest lekker met leeftijdsgenootjes op de wei je bent nu echt je paard aan het verzieken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 15:57

Een paar groeischijven in rug en benen sluiten zich pas tussen de 3 en de 4 jaar. Als je een paard gaat belasten voordat deze gesloten zijn loop je een veel groter risisco op een doorgezakte rug en beenproblemen. Daarnaast vrijspringen is volgens mij altijd zonder iets aan het hoofd van het paard. Zeker geen dingen die het paard belemmeren in het goed nemen van een sprong. Als je een paard wel belemmert zoals op de foto leert het paard geen goede springtechniek ontwikkelen en is het vrijspringen dus van nul waarde, daarnaast zal het paard door het niet kunnen gebruiken van zijn hals ergens anders in zijn lichaam moeten gaan compenseren wat een hoger blessurerisico met zich meebrengt.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 15:58

goed lezen t is niet de ts die dit doet

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 15:59

Afbeelding

O mijn god. Lekker gezond dit

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 16:01

nee het is de 2de [wjerbo_en_ik] die gepost heeft die dit doet, ik wil het juist verkomen, en ben al een paar dagen met deze jongeman in discussie via pb maar aangezien hij niet naar mij luisterd heb ik geopperd eentopic te openen en dit is hem dan

Chantaljamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 16:02

Nee, nee, maar het is wel te hopen dat mensen voor wie de boodschap bedoelt is het lezen en zich toch wel een beetje aangesproken voelen

Wat je zegt dobbel

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 16:02

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 16:05

ik kan wel begrijpen dat dit voor hem niet echt leuk is. ik ben ook zo eens aangevallen (onterecht...) mja dit is wel terecht vind ik...

wel vreemd dat niemand op stal daar ingrijpt.. ik zou al 10 keer die jongen erop hebben gewezen, want hij verpest zijn paard gewoon!

zoals ik al zei heb ik een jaarling en ik kan haast niet w88 tot ze 3 is.. maar ik w8 zekerste weten tot ze minsten 3 is als ik haar ga inrijden! van te voren als ze 2,5 jaar oud is, zal ik wel al wat kleine dingetjes doen.. zoals heel af en toe longeren met een gewoon halster om.. maar dat doe ik niet met regelmaat.. heel af en toe om kennis te laten maken.. verder staat ze elke dag de hele dag op de wei met haar beste vriendje!!!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 16:06

ik heb het in een pb geopperd en hij vond het goed, ging over het springen,

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 16:09

oke, dan is het goed en anders ook wel maar ik kan begrijpen dat het als een aanval voelt, snappie?