Welke hengst voor Amethyst-merrie??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kath_

Welke hengst voor Amethyst-merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 20:29

Ik wil graag mijn merrie laten dekken.
Alleen er zijn zoveel hengsten, dat ik echt niet weet waar ik moet beginnen met kijken. Dus vandaar

Lou is een inmiddels 12-jarige merrie
Der stamboom:
Afbeelding

Ze is 165 hoog, behoorlijk stevig gebouwd. Is spring gefokt. Maar ik spring niet met der. (Of noujah niet zo hoog)
Ze is erg sociaal, kan het in principe met iedereen vinden. Ze heeft het alleen niet zo op mannen, maar het is niet zo dat ze dan vals gaat doen oid. Met rijden wil ze meestal ook werken. Maar ze heeft der buien, en het is een echte merrie, dus als ze iets niet wil doet ze het niet. Verder kan er in principe ook iedereen op. Het is geen heet paard. Maar het is ook niet zo een paard dat om niks omkijkt. Verder is ze ook redelijk 'kort' gebouwd. En maait ze iets met der voorbenen.
Hier wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En wat ik eruit wil hebben ongeveer dan..
Een ''dressuur gefokt'' rijpaard.
Ook behoorlijk groot dus rond de 165 of groter, aangezien ik zelf ook lang ben. Het liefst ook niet te smal.
Ik hoef geen heet paard, of een erg ''dwars'' paard. 'Het' * * mag wel karakter hebben, en een eigen wil. Maar niet echt zo een paard waar niet echt van kan verwachten wat ie deze keer zal gaan doen. (is dat een beetje goed uitgelegd? )
De kleur maakt opzich niet zoveel uit. Maar geen schimmel of zwart paard.

En dat was het wel zo een beetje..

Kom maar op met de hengsten

Mansolein

Re: Welke hengst voor Amethyst-merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 20:48

Dat is jammer. Ik wou zeggen Obelisk lijkt me wel mooi, maar je wil geen zwart.
Een paar andere hengsten die mij lijken te passen zouden kunnen zijn: Métall ( donker bruin) en Scandic ( vos) dit zijn wat langergelijnde paarden dan jou merrie zelf, hebben formaat en geven een goed karakter door ( van scandic zijn ze nog jong natuurlijk). Ook zou UB40 een goede optie zijn. Deze hengst fokt mooie veulens, mooi aan de maat, chique en langgelijnd.
Wat vindt je van deze hengsten?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 21:10

Lijnteelt op Erdball en Farn.... zo zie je ze niet vaak.
Is de merrie Prok?

Een duitse hengst richting Donnerhall/Weltmeier kan ik je van harte aanraden. Ik ken nu 2 paarden van de combinatie Royal Dance x Amethist; 1 van mezelf (=[naam verwijderd]) en 1 die vorige week ster werd op de merriekeuring. Met genoemd duits bloed combineer je dat sterkere achterbeen dat Amethist gaf, met de ruimte van Duits dressuurbloed.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 22:22

haha, ik rijd nu momenteel een osmium x amethist dus misschien is dat wat. maar ze springt super en voor het dressuurwerk is ze momenteel nog te heet en te druk (is ook 4 jaar). ze heeft zeker karakter maar is ook super lief. zijzelf is ook wel stevig maar ze heeft nog een veulen aan de voet en ze heeft aanleg om dik te worden haha. verder is het een vos maar niet zo groot, denk zo'n 1m 65 ofzow.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 06:43

Een kennis van mij had een Jet Set uit een Amethist x Samber merrie. Wat een geweldig beest was dat!
Mooi type en super bewegen. Ik was helemaal weg van dat beestje.
Ik heb hem alleen als veulen en jaarling meegemaakt dus hoe hij in het werk is weet ik niet. Het was niet een heel makkelijk beestje maar met een goede opvoeding was hij weer wel braaf.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 10:15

Dees schreef:
Lijnteelt op Erdball en Farn.... zo zie je ze niet vaak.
Is de merrie Prok?
quote]
Wat is prok?

Mansolein schreef:
Een paar andere hengsten die mij lijken te passen zouden kunnen zijn: Métall ( donker bruin) en Scandic ( vos) dit zijn wat langergelijnde paarden dan jou merrie zelf, hebben formaat en geven een goed karakter door ( van scandic zijn ze nog jong natuurlijk). Ook zou UB40 een goede optie zijn. Deze hengst fokt mooie veulens, mooi aan de maat, chique en langgelijnd.
Wat vindt je van deze hengsten?

Ik heb nog niet echt een idee wat ik er van vindt. Ik probeer het gewoon aan zoveel mogelijk mensen te vragen. Want ''fok-ervaring'' heb ik niet. En whaa er zijn er gewoon zoveel

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 10:22

Noon schreef:
haha, ik rijd nu momenteel een osmium x amethist dus misschien is dat wat. maar ze springt super en voor het dressuurwerk is ze momenteel nog te heet en te druk (is ook 4 jaar). ze heeft zeker karakter maar is ook super lief. zijzelf is ook wel stevig maar ze heeft nog een veulen aan de voet en ze heeft aanleg om dik te worden haha. verder is het een vos maar niet zo groot, denk zo'n 1m 65 ofzow.

de moeder van deze merrie heeft momenteel ook een veulen aan de voet lopen van ovidius, majaa zij fokken alleen maar met springhengsten...wel een super mooi ding btw

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 12:12

kijk maar eens naar die drie hengsten die ik noemde. Ben benieuwd wat je er van vindt.

mayrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 12:27

Ik heb een amethist x ormand Keur merrie en daar heb ik een super mooi Scandic merrie veulen uit.
Uit deze keur merrie heb ik ook 2 concorde's en 2 kimberly's gefokt.
allemaal goede paarden met een super karakter

trowing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 12:56

ik vind dat je merrie wat kort in de rug is. is flemming niet wat voor je merrie? UB40 vind ik ook wel wat voor je merrie

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 21:26

Prok is rontgenologisch gekeurd.
Met name Erdball en Farn worden verdacht van genetische ocd.
Een merrie met lijnteelt op dit bloed kan best wel eens poreuze botjes hebben, en dan zou ik zelf misschien toch wat minder genegen zijn juist met deze merrie te fokken...

Als de merrie zelf goed is op rontgen, dan heb je de goede genen om juist wel mee te fokken. VAndaar mijn vraag.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 11:39

Mij lijkt Scandic wel wat.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 16:10

@ Dees
Ze is pas van mij sinds ze 10 is. Daarvoor is ze volgens mij wel rontgenologisch gekeurd, maar daar heb ik geen bewijs van oid.
En ze heeft in deze 2 jaar maar 2 keer onregelmatig gelopen, 1 keer omdat ze te kort bekapt was, en de andere keer omdat ze een virus in der achterbeen had. Ik heb geen idee of dat er iets mee te maken heeft eigenlijk..

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:19

ik zou voor de duitse hengsten gaan als donnerhall of rohdiamant echt geweldige paarden leveren die op.

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 10:34

Ik heb zelf een Amethist x Maykel vosmerrie 1.64m en ook een beetje compact gebouwd zoals die van jou.
Ik heb vorig jaar een Obelisk veulen uit haar gefokt die is donkerbruin geworden.
Hier een foto van dat ze een half jaar was:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=VACUTL8D

en eentje van mijn merrie

http://www.mijnalbum.nl/Foto=OECL8BWZ

Ik vind dit een goede combinatie omdat Obelisk net wat meer maat geeft en meer rechthoeksmodel dus krijg je een wat langer gelijnd veulen. Die van mij is nu een jaar en heeft echt een chique uitstraling.
Dus misschien kun je toch Obelisk overwegen?
Ik had bij het KWPN van tevoren fokadvies gevraagd en daar kwam ook Krack C uit, het enige nadeel is het hoge dekgeld...

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 11:16

dat zei ik ook gelijk, maar ze wou geen zwarte.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 16:53

Nee dat wil ik echt niet

Zjadore? kan je gewoon fokadvies vragen? Of hoe gaat dat in ze werk?

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:19

Ja je kan gewoon fokadvies vragen bij het KWPN.
Ik heb ze gebeld en verteld wat voor merrie ik had en of zij een idee hadden wat een goede partner voor haar zou kunnen zijn.
Ze kunnen je merrie dan ook gelijk opzoeken in de computer. En je kan dan zelf natuurlijk zeggen wat voor punten je verbetert wilt hebben.
Ik had namelijk ook helemaal geen idee wie ik moest kiezen want er zijn er zo ontzettend veel...

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 13:11

Oke dat ga ik binnenkort dan ook is doen..

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:26

Dit is wel wonderlijk, iemand die GEEN zwarte wil fokken! Je hebt toch meer dan 60% kans dat je een vos of bruine fokt. En anders kun je je zwarte altijd goed verkopen

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 19:03

Is dat zo wonderlijk dan? En nee ik vind daar gewoon echt niks aan..
En ik wil hem/haar niet verkopen

trowing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:25

Joki schreef:
ik zou voor de duitse hengsten gaan als donnerhall of rohdiamant echt geweldige paarden leveren die op.

beide hengsten verkleinen zou ik niet voor gaan!!