Hoe vervoer ik een veulen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jupiler

Hoe vervoer ik een veulen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 22:17

Hoi,

Ik heb een veulen gekocht. Nu zijn we een beetje aan het dubben hoe we hem gaan vervoeren.

Hij gaat pas van de moeder af als hij naar ons toe komt.

Is het wijsheid om moeder en veulen samen te vervoeren en bij de nieuwe stal te scheiden?
Veulen apart vervoeren?
Veulen wat ontspanningsmiddel geven met tranquigel, of mag dit uberhaupt niet bij veulens?

Wie heeft hiermee ervaring en kan mij een goed advies geven?

Het gaat om een tinkerveulen van nu bijna 3mnd. Hij komt in augustus dus ik heb geen haast. Wel graag alleen serieuze reacties.

Groetjes karin

Eilinora

Re: Hoe vervoer ik een veulen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 22:29

ik denk dat je idd beter de moeder kunt meenemen en dan bij jullie in de stal scheiden van elkaar.
als je het veulen zonder de moeder meeneemt in de trailer kan het zich verwonden en verdoven lijkt mij geen goed idee met deze leeftijd.

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 23:30

ja idd als je de mogelijkheid hebt om de moeder mee te nemen en ze daar te scheiden is dat denk ik het beste anders heb je ook nog kans dat ze helemaal in paniek raakt in de trailer en verdoven lijkt mij ook niet echt een goed idee met 4 maanden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 23:50

Veulen niet alleen transporteren, maar met moeder. Merrie vastzetten, veulen los. Pas op de nieuwe locatie scheiden.
Overigens vind ik 4 maanden te vroeg om te spenen. Een half jaar is een mooie tijd, en zorg dan op het moment van spenen ook voor leeftijdsgenootjes. En laat je niet wijsmaken dat de merrie hem zat is, want dat is het niet. De merrieeigenaar wil gewoon weer kunnen rijden. Of kun jij niet wachten?

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 07:51

Ik zou inderdaad ook de moeder meenemen!! Heb ooit gezien dat een veulen gescheiden werd van zijn moeder en alleen vervoerd weg, eenmaal aangekomen was het veulen dood omdat het zo in paniek was geraakt en zijn nek had gebroken! Dus je niks aan laten praten maar gewoon merrie ook meenemen en ze op stal dan pas scheiden!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:00

Simpele vraag maar waarom speent de fokker het veulen niet eerst netjes af? IMO hoort een fokker dat gewoon thuis te doen en daarna pas het veulen af te leveren of op te laten halen.
Als de fokker dat niet wil, zou ik het veulen thuis laten brengen, met het risico van transsport voor de fokker en laat die dan maar met een vervelende merrie weer naar huis rijden en niet met het veulen alleen komen want dan zit jij straks met een dubbel gestressd veulen...

Als een veulen eerst netjes afgespeend is, is een ritje met de trailer zelden een probleem...

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:09

de fokker van mijn merrie, scheurde haar als veulen zijnde ook zomaar erbij weg, terwijl ik erom gevraagt had dat ze der moesten afspenen.
Het was een regelrechte ramp, achter over geklapt op de trailer, wou uit de trailer springen, vond het geen manieren.
Verder is ook zij met 5 maand afgespeend .

Maar kijk goed uit wat je doet.

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 17:42

Waarom moet er op BOKT altijd gelijk zo fel gereageerd worden op een vraag. Ik vraag niet om commentaar op de leeftijd waarop het veulen naar mij toe komt, ik vraag enkel om advies voor transport.

Ik heb al 15 jaar eigen paarden maar nog geen ervaring met veulens. Bokt is er dacht ik voor om elkaar te helpen en niet om elkaar af te zeiken/negatief te doen.

Het veulen komt van iemand die een drachtige merrie heeft gekocht en met het veulen verder niets kan. Ze hebben 4 volwassen paarden en dus ook 4 boxen. Afspenen thuis gaat dus niet. De reden dat hij in augustus van de moeder gaat.......................hun keuze. Niet de mijne

IK HEB DUS GEEN HAAST!!!! Wat mij betreft had ie echt nog wel een paar maandjes bij hun mogen blijven hoor, maar hij is eigenlijk niet zo afhankelijk van ma. Staat vaker uit de buurt van haar dan bij haar.

Voor wie wil reageren op de vraag uit het topic: HEEL GRAAG

Voor alle andere reacties: stuur rechtstreeks een mailtje, eventuele andere bokkers die een soortgelijke vraag hebben over vervoer zitten ook niet te wachten op allerlei nevenreacties.

groetjes karin

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 17:49

Nouja samen vervoeren dus, en op de nieuwe stal scheiden

Ik zou hem ook zeker een sedalinmiddel geven, en je stal dus goed dichtmaken als hij alleen staat,(Als hij bij je op stal staat)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 18:40

Nou nou jupiler, volgens mij ben jij hier de enige in het topic die fel reageert hoor.
Je wordt nergens hier afgezeken alleen krijg je tips van mensen die (blijkbaar, ik ken ook niet iedereen die hier reageert) wel ervaring met veulens hebben.
Aan jou de keus of je iets met die tips doet of niet. Maar meteen gaan schreeuwen dat je afgezeken wordt is een goede manier om nog verdere reacties te krijgen...

Maar als de fokker niet af wil/kan spenen, zou ik hem het veulen samen met de merrie laten brengen en zorgen dat er bij jouw op stal al een maatje staat te wachten.
Het mooiste is een net afgespeend veulen maar dat zal in augustus wel lastig worden omdat er zo vroeg nog weinig veulens afgespeend zijn.
Maar een brave oudere pony/paard die erg sociaal is, kan ook een goed maatje zijn.
Mooiste is als ze samen in een ruime box kunnen en dan al snel samen in de wei (met veilige omheining) met nog wat andere dieren erbij.

Een veulen in een afgesloten stal zetten op vreemd terrein en net van de moeder af, valt in mijn ogen onder dierenmishandeling. Dan pak je het veulen ALLES af wat hem een veilig gevoel geeft: de merrie, de vertrouwde omgeving en soortgenoten.

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 19:23

Hoi hoi,

Ben ik weer. Het was echt niet bedoeld om iedereen op de kast te jagen, het valt me gewoon op dat er vaak van het onderwerp wordt afgeweken, ook in andere topics en dat er vaak commentaar wordt gegeven. Opbouwende kritiek is altijd welkom. Dus mijn excuses als ik het verkeerd heb opgepakt. Nogmaals bedankt voor alle goed bedoelde adviezen.

Ik heb nog een shetlander en een geit. De shetlander stond altijd samen met mijn ruin die ik helaas in februari in heb moeten laten slapen. Hij is het dus gewend een vriendje te hebben en zal vast en zeker reuzeverrast zijn wanneer er weer een paardenmaatje bijkomt.

Het veulen opsluiten is dus zeker niet aan de orde. Hij wordt bij ons aan huis gestald en krijgt dus volop aandacht. De eerste week zorg ik dat ik thuis ben en niet hoef te werken zodat hij alle dagen de volledige aandacht heeft, en dat er goed overzicht is voor de samengang tussen shet/geit/veulen.

Zelf ben ik er ook van overtuigd dat het beter is de merrie samen met het veulen naar ons toe te halen. En ze dan pas te scheiden. Maar diegene waar ik hem van koop, begon nu te twijfelen en had gehoord dat het andersom beter zou zijn voor de merrie. Ook omdat hun dan natuurlijk met een onrustige merrie terug moeten rijden.

Het valt allemaal niet mee voor moeder en kind denk ik. Maar hoe verzacht je zoiets. Ik had al voorgesteld dat ze de moeder op de wei moest zetten en het veulen dan overdag op stal laten in de laatste week. Dan worden ze 's avonds nog wel herenigd, maar is ie in ieder geval gewend aan het feit dat ze er niet altijd meer is. Wat denken jullie hiervan? Zij dacht dat het geen effect zou hebben omdat ze elkaar dan toch nog dagelijks zien, maar in mijn ogen is het wel een soort van afbouwen.............is maar een ideetje.

Ik hoor het graag weer van jullie,

en nogmaals, ik bedoel het allemaal niet zo, maar heb wat nare ervaringen met bokt gehad. Zal die naast me neerleggen en weer een positieve bokker worden.

gr karin

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:34

Als ik een veulen koop, dan haal ik hem meestal zelf op.
Het liefst met een maand of zes, maar er zijn mensen die dat liever niet hebben en het veulen met 4 maand weg willen hebben bij de moeder.
Ik heb een 2 paards trailer en neem mijn oude merrie mee als ik een veulen ga halen. Zij is ontzettend makkelijk, ook naar vreemde veulens en staat in de trailer doodstil.
Doordat zij zo rustig blijft, kalmeert het veulen snel en kan ik makkelijk gaan rijden (ik ga dan ook pas rijden als het veulen wat rustiger staat).

Als ik een veulen verkoop, laat ik het aan de nieuwe eigenaren over wanneer ze het veulen willen hebben (welke leeftijd). In overleg halen zij het veulen, of breng ik het. Als ik het veulen breng, geldt hetzelfde als als ik het haal, mijn oude merrie gaat mee. Ik neem de moeder niet mee, omdat ik de veulens al heb afgespeend meestal. als ze nog niet zijn afgespeend neem ik echter ook niet de moeder mee, maar mijn oude merrie, omdat ik graag mijn trailer heel houd (de moeders zijn anders helemaal gek als je wegrijd met hen op de kar, maar zonder veulen).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en veel plezier met je veulen!

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 19:42

Beste Donja,

Je woont zeker niet heeeeeeeel toevallig bij mij in de buurt???? Ik heb alleen die kleine shetruin als paardje op dit moment. En die gaat eigenlijk nooit in de trailer dus dat zou ik niet aandurven. Ik vind het wel een heel erg goed idee. Misschien dat de verkoper kan kijken of het veulen met 1 van haar andere paarden goed samen gaat en als die goed braaf op de trailer is dat ze die dan meeneemt in plaats van de moeder. Echt een supertip!

gr karin

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 20:29

Ik heb nog een vraagje over het vervoeren, denk zet hem hier maar tussen.
Ik ga over 2 weken met mijn merrie en veulen naar de keuring. We hebben een 2-paards trailer, maar geen extra lange stangen zodat we het schot eruit kunnen halen. Hoe kan ik ze dan het beste vervoeren, moeder ene kant en veulen los aan de andere kant? Vast zetten wil ik het veulen zoiezo niet, maar is dit dan de goeie manier?

gr. dor

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 20:53

Ik zat maar te denken maar is het niet mogelijk dat merrie en veulen naar jouw komen, jij ze bij jouw thuis afspeent en dan pas de merrie weer naar huis gaat? Als je ze samen haalt, en alleen met de merrie naar huis moet zou ik óf vast een dierenarts bellen, óf er een tube of 3 sedasan induwen. Die merrie breekt imo de hele trailer af. Wij hebben vorig jaar het veulen afgespeent, de dag dat ze ging smorgens in de bak (ad longeerlijn) flink laten rennen, en daarna geladen en weggebracht. Vastgezet onder de stang door, zeiltje goed dicht dat ze er niet uit kon.en rijden maar. Niet meer openmaken voor je thuis bent!!!

Het idee van de oude merrie is helemaal een gouden tip.. maar ja, vind maar eens zon paard!!

Succes ermee!! en veel plezier met je veulen!!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 10:38

Sorry, ik woon wat ver bij je uit de buurt....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 14:13

Iig veulen NOOT vastzetten bij vervoer, en het zeiltje/bovenkant boven de achterklep ALTIJD dicht. Het zou niet de eerste keer zijn dat een veulen in paniek midden op de snelweg die trailer uitspringt.

Als ze het veulen komen brengen, laat ze de merrie meenemen en weer mee terug nemen. Als jij het veulen gaat halen: veulen alleen mee terug.
Als de nieuwe eigenaren van de merrie, de merrie drachtig of met veulen aan de voet hebben gekocht, kunnen ze toch op zijn minst nog dat maandje of die twee maandjes wachten met spenen totdat het veulen wat ouder is?

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 14:44

Ik ga compleet mee met het bovenstaande
wacht liever tot het veulen iets ouder is ja!

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 16:52

Zoals ik al eerder zei:

Ik ben niet de fokker maar de koper. En mij maakt het dus echt niet uit of hij met 4-5-6-7-8 maanden komt. Hun willen hem graag eerder van de moeder af hebben. Ongeacht welke reden ze daarvoor hebben is het hun keuze. Ik wil graag een leuk paardje en heb dat bij hun gevonden. Ik kan hun niet verplichten het veulen langer daar te houden..... Maar het veulen alleen vervoeren kan dus wel??? Ik heb begrepen van niet. Mijn veearts gaf ook als advies de moeder mee te nemen. Maar dan moeten hun de moeder weer in paniek mee naar huis nemen en dat lijkt me ook weer akelig. Of het echt helpt om een maand of twee maanden langer te wachten met het vervoer betwijfel ik eigenlijk. Moeder en veulen zijn toch zowieso ontieglijk aan elkaar gehecht ook als ze na een jaar nog samen staan? Zo heb ik het gelezen.

Ik wacht nog meer reacties af.

groetjes karin

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 22:35

Ik denk dat jij als koper van het veulen wel degelijk wat van de oude eigenaren kunt vragen/eisen, en al zou het je twee maanden stalling kosten: op de totale prijs van het veulen is dat een peuleschil.
En zelfs als ze daar niet mee accoord gaan: hebben zij geen mogelijkheid om het veulen te gaan spenen, zodat je het veulen iig niet in paniek mee naar huis moet nemen?
Qua reactie maken die twee maanden ook niet uit, maar qua ontwikkeling van het veulen wel. Ook al eet hij zelfstandig, via de melk krijgt hij ook het nodige binnen. En dat heeft hij op leeftijd van 4 maanden echt nog nodig.

jacojonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 23:25

in iedergeval in een trailer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 00:34

Ik zit ook nog te dubben over hoe ik het ga doen. Momenteel neig ik naar het veulen alleen op te laten halen. Ik ben iig niet van plan om mijn merrie mee te slepen naar daar, en dan met een flippende merrie terug te komen. Denk ook niet dat een zinnig mens zoiets gaat doen...

Het veulen wat bij mijn merrie staat is gewoon gewend om alleen op stal te staan, of alleen vast te staan, ze kunnen rustig een paar uur uit elkaar. Dat vind ik wel normaal...

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 01:53

Ik zou zeker moeder en veulen samen laten komen en dan bij jou op stal scheiden.
Als je bang bent dat de moeder uit d´r dak gaat, kan je haar ook voor de terugweg een beetje sederen.
Doe dit wel op tijd, voordat de merrie weer terug moet op de trailer. Doe je het net daarvoor, hem je nl. kans dat de sedering "omgekeerd" werkt en ze helemaal door het lint gaat .

Mijn veulen heb ik met bijna 6 mnd. afgespeend. Bij ons ging het nog wat anders; het veulen bleef op de stal waar ze geboren was en ging toen mams wegging, meteen met 3 andere kleintjes de binnenbak in . (Kon ze tenminste veilig "uitrazen", zonder dat ik bang hoefde te zijn dat ze door het stroomband zou rennen .)
Mijn merrie stapte zonder problemen de trailer in; ze heeft alleen even gehinnekd toen we het dorp uit reden. Nu was zij haar kind wel behoorlijk zat ! Die werd de laatse 3-4 weken alleen nog maar een paar keer per dag "geduld" om te drinken, verder kon ze de pot op wat mams betrof .

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 09:46

als ik jouw was zal ik gewoon de moeder meenemen en dan scheiden in een stal, groetessssss

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 09:58

De fokker van mijn veulen speent hem eerst goed af en dan zou ik hem toch gewoon kunnen vervoeren?