hengst zelhem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

makreeltje

hengst zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 17:31

Hallo, wie zou me kunnen helpen aan meer informatie over de hengst Zelhem? Ik heb m,n oog laten vallen op een zoon van Zelhem maar weet weinig over deze hengst.

Mansolein

Re: hengst zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:10

heb je hier genoeg aan?

Verrichting Ermelo 1984
Evenwichtig, vriendelijk, eerlijk met goed humeur. Kijkerig. Bij begin onderzoek nog groen. Eerste weken zeer moeilijke mond, om hem beter te kunnen rijden is diverse keren een extra teugel aan de neusriem gebruikt. Na enkele weken is de mond gaan verbeteren. Accepteerde de ruiterhand ook beter. Bewegingen tamelijk zwaarmoedig. Slechte zadelligging.
Stap regelmatig en voldoende ruim. Draf sterk met goed zweefmoment. Maakt in draf goed gebruik van zijn achterhand. Galop sterk en regelmatig. Bij vrij springen tamelijk terughoudend, heeft voldoende respect voor de hindernis. Bij springen onder het zadel safe op de sprong, wisselt mooie en minder mooie sprongen met elkaar af. Pakt in terrein goed aan op hindernissen, terreingalop voldoende ruim. Voor de slede goede trekhouding. Veel bereidheid om te werken, werkt met plezier. Ervaart werk in het begin als normaal, later als licht.
Rijproef: sterke evenwichtige, soms zwaarmoedige verrichting.
Springen ohz: wisselvallig parcours.
Springen vrij: goede sterke sprongen, bascule kon beter.
Aangesp proef: goede trekhouding, ruime stap, bij het aanzetten gespannen.
Terreinproef: in steeple goede galop, zeer matig op sprong; in cross goede galop, goed door op sprong.
Ruim voldoende aanleg als dressuur- en als springpaard, voldoende aanleg als terreinpaard.
Bij aankomst vette voedingstoestand. Is tijdens onderzoek opgedroogd. Eet normaal.
Rustig stalgedrag.
Geen veterinaire bijzonderheden.
Rapportage afgesloten op 04-06.

Afstammelingen 1986 (veulens)
Van deze hengst werden alle geboren veulens getoond. De getoonde collectie bleek goed ontwikkeld, goed rijtypisch met voldoende ras en kwaliteit.
De hoofden zijn vaak wat lang maar overigens goed van vorm. Nek en hals zijn ook goed gevormd. De schoften zijn voldoende ontwikkeld en lopen ver genoeg door. De lengte van de schouder is goed, doch zou meermalen schuiner gelegen moeten zijn. De rug is van goede lengte en goed bespierd met sterke verbindingen. Vorm en bespiering van de croupe zijn eveneens goed, meer lengte zou het geheel echter ten goede komen. Afgezien van een enkele steile stand is het voorbeen goed gesteld en heeft daarnaast een goede brede pijp met een goed ontwikkelde voorknie. Ook het achterbeen heeft goed gevormde en ontwikkelde gewrichten en is goed gesteld.
In stap laten de veulens voldoende ruimte zien, maar ze zouden het spronggewricht meer moeten gebruiken. De veulens draven ruim en gemakkelijk en stuwen daarbij goed vanuit de achterhand. In alle gevallen waren de bewegingen van de veulens beduidend beter dan die van de moeders.
Zelhem heeft in zijn eerste dekseizoen zeer matige merries toegevoerd gekregen.

Kort samengevat: goed ontwikkelde, rijtypische veulens met goede bewegingen.
Getoond: 10 veulens uit 16 dekkingen.

Afstammelingen 1989 (3-jarigen)
Vanwege onvoldoende nakomelingen op de stamboekkeuringen moeten volgend jaar opnieuw afstammelingen van Zelhem worden beoordeeld.

Afkeuring 1998 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt Zelhem definitief afgekeurd.
Met een aantal nakomelingen dat een uitspraak rechtvaardigt moet geconcludeerd worden dat hij er niet in geslaagd is een positieve invloed uit te oefenen op de fokkerij van spring- of dressuurpaarden.

Herkeuring 1998 (februari; 11-jarigen)
Door de herkeuringscommissie definitief afgekeurd.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 08:11

Hoe heet die zoon trouwens? is hij goedgekeurd?

makreeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 17:20

Jolan is zijn naam, het is een ruin van 14 jaar oud, loopt in de Z2 met 35 winstpunten, leuk paard.
zelf heb ik op dit moment een enter (hengst) van Royal Dance (moeder Hierarch) en ik ben zoekende naar een paardje totdat mijn enter oud genoeg is om bereden te worden. Vandaar.

Erg bedankt voor de informatie!

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 14:39

zelhem staat bekent om zijn vaak kleine nakomelingen. Zelhem heeft veel gedekt op kleinere merries en deze niet echt vergroot. Vooral in de achterhoek en omgeving heeft zelhem vaak gedekt. Er zijn vaak wat bloederige paardjes enkele uitzonderingen daargelaten. Wel vaak paardjes met goede bewegingen maar niet altijd een heel gemakkelijk karakter.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 14:40

makreeltje schreef:
Jolan is zijn naam, het is een ruin van 14 jaar oud, loopt in de Z2 met 35 winstpunten, leuk paard.
zelf heb ik op dit moment een enter (hengst) van Royal Dance (moeder Hierarch) en ik ben zoekende naar een paardje totdat mijn enter oud genoeg is om bereden te worden. Vandaar.

graag gedaan. heb je een foto van die royal dance? heb zelf een hengstveulen van hem!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:19

Mansolein schreef:
makreeltje schreef:

graag gedaan. heb je een foto van die royal dance? heb zelf een hengstveulen van hem!

Mocht je een foto van hem hebben, wil je hem dan ook even plaatsen op het Royal Dance (Royal Dance en Wallstreet) topic. Dan kunnen alle Royal Dance fans ervan genieten !

monnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 03:11

hallo.
Mijn paard is de dochter van zelhem.
Ze is 1.67 dus niet echt klein.
Niet Gemakkelijk karakter ben ik het mee eens,Ze zijn zeer gevoelig in de mond en erg kijkerig.
Maar ze heb een zeer goed hart en zal nooit wat kwaads doen,
Ze is erg naar eens baas toe,het is echt een eenmans paard.
Ze zal volgend jaar naar de keuring gaan voor een ster!
Dus dan horen we het wel!

gr heidie en monnie
voor foto,s van haar zie onder dit forum.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 07:36

Mocht je een foto van hem hebben, wil je hem dan ook even plaatsen op het Royal Dance (Royal Dance en Wallstreet) topic. Dan kunnen alle Royal Dance fans ervan genieten !
[/quote]

Mijn royal dance veulen staat al in dat topic. Er staan verschillende foto's[/quote]

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 22:32

Mansolein schreef:

Mijn royal dance veulen staat al in dat topic. Er staan verschillende foto's
[/quote][/quote]

... ik bedoelde ook van de Royal Dance van Makreeltje !

makreeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 11:06

Helaas ben ik nog erg ouderwets en neem ik alleen maar foto,s met een spiegelreflexcamera, heb dus (nog) geen digitale camera, kan daarom (nog) geen foto van mijn royal dance veulen plaatsen. Het is wel een errug mooi beestje, hij is donkerbruin, tegen het zwarte aan, zonder aftekeningen en staat mooi hoog op de benen. Ik heb Royal dance zelf zien lopen tijdens de hengstenshow van Post in Tolbert.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:43

Grappig!
Mijn verzorgpaard is een dochter van Zelhem. Ze is 1.70 hoog, ik vind haar moeilijk in de mond, maar het is een mega betrouwbaar paard. Ze kan goed springen, maar dat wordt niet officieel gedaan. Ze is nu 15, en loopt L2+2pt met de eigenaresse.
Echt een super paard!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:24

Ik heb een Zelhem x Utrecht gehad!
Stermerrie.
Idd,niet de makkelijkste.
1.64m groot.
Een jaar of 6 geleden hebben we haar verkocht.

Stephtj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:44

Ik heb een Zelhem merrie. Het is een Zelhem x Doruto. Voor foto's, kijk in mijn profiel :D Staat ook een foto in van Zelhem zelf. Wel nog een zwart-wit foto. Mijn merrie is 1m66 groot dus vind ik niet klein. Ze heeft ook niet zo'n gemakkelijk karakter maar is wel altijd braaf! Zal nooit iets verkeerd doen. Ze is erg sterk en echt een eenmanspaard. :D Mijn 'oude' meid is er nu ondertussen 21 jaar :o

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:56