13 jarige kwpn merrie --> keuren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmb

13 jarige kwpn merrie --> keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 16:31

Hoi,

Wij hebben een 13jarige merrie die in het veulenboek van het kwpn is ingeschreven.
Graag zouden we haar in willen laten schrijven in het stamboek daar moet ze dus voor gekeurd worden.

Nu heb ik wat vragen.
Kan ze nog gekeurd worden?

Wordt ze alleen op exterieur beoordeeld?
Ze heeft namelijk artrose, dus op beweging gaat het niet goedkomen, net zoals springen trouwens. (je kan daarvoor ontheffing krijgen van de dierenarts?)

We hebben niet de illusie dat ze ster kan worden ofzo, maar een stamboekopname zou fijn zijn, aangezien we met haar fokken en zo ook een idee krijgen over haar exterieur (als dat dus mogelijk is)

Anoniem

Re: 13 jarige kwpn merrie --> keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:34

Is artrose niet erfelijk dan? Dan is fokken niet zo'n best idee. Ik denk wel dat je haar alleen op exterieur kan laten beoordelen, maar of er met deze aandoening een stamboekopname inzit...?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:44

Volgens mij hoeft het niet per se. Kennissen van mij hebben een 'asbakras'merrie. En die is drachtig van een KWPN hengst. En het veulen gaat wel in het stamboek, de merrie niet.

Verder denk ik niet dat je onnodig geld uit moet gaan geven. Want als jij persoonlijk al niet denkt dat je paard het lukt op bewegingen, zou ik er niet van uit gaan dat ze ingeschreven kan worden. Ik weet niet of je ontheffing kan krijgen en hoe dat allemaal zit, maar ik denk dat je dan ff een mailtje naar het KWPN (info@kwpn.nl) moet sture en je dierenarts bellen.

Maar je hoeft niet per se een KWPN paard te hebben, zoals ik in het begin al heb vermeld. Maar je kan ook goede veulens fokken uit niet bepaald bijzondere paarden. Of een rasloos veulen fokken en die inschrijven.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes Janine

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:49

Wat voor afstamming heeft deze merrie? Heeft ze de atrose van vaders- moederskant of van beide?

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 19:18

Fokken met een veulenboekmerrie is volgens mij geen probleem. Doe je het veulen toch naar de keuring. Zit er wel een beetje een goed papier bij je merrie met predikaten in de merrielijn?

Onze merrie is ook een veulenboekmerrie. Is te klein voor stamboekopname, maar heeft al 4 superveulens gefokt die prima aan de maat zijn (tussen de 1,60 en 1,65m)! Nog 2 jaar en dan gaat die van mij naar de keuring! De moeder van de merrie is keur preferent en de 100% volle zus (dus echt helemaal dezelfde afstamming) is keur en liep met een veulen op de NMK in Ermelo vorig jaar. Ik durf dus wel te fokken met onze merrie.

Als er niet zo'n spannend papier bij zit, kun je misschien beter overwegen om te kopen in plaats van om risico's te lopen. Als je voor jezelf fokt en je bent helemaal weg van je merrie, dan kan ik me het HEEL GOED voorstellen dat je zelf een veulen bij haar wil fokken.

Succes!

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 12:42

het fokken is ook geen probleem we hebben er al een aar veulens van. Het bewegen is ook geen probleem, ze heeft vroeger Z gelopen (met winstpunten). Artrose kan idd erfelijk zijn, maar dit paard heeft traumatische artrose (na een ongelukje dus), dat hebben we laten onderzoeken.
(Afgelopen jaar hadden we een veulen van houston en die is door het kwpn geprikt om gerontgend te worden, en de uitslag was allemaal A, dus dat was prima!)

Maar mijn vraag is dus eigenlijk KAN het nog (deze merrie keuren)(reglementair)? Een kennis beweert namelijk dat de merrie te oud is om nog opgenomen te worden (dan had ze voor der 12e jaar gekeurd moeten worden).

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 14:19

Heeft het paard een sportpredikaat? Dan krijgt het volgens mij uitstel voor bewegen! Zou even bellen naar het KWPN, krijg je het direct helder.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 19:38

x
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 21:17

Kimmb schreef:
het fokken is ook geen probleem we hebben er al een aar veulens van. Het bewegen is ook geen probleem, ze heeft vroeger Z gelopen (met winstpunten). Artrose kan idd erfelijk zijn, maar dit paard heeft traumatische artrose (na een ongelukje dus), dat hebben we laten onderzoeken.
(Afgelopen jaar hadden we een veulen van houston en die is door het kwpn geprikt om gerontgend te worden, en de uitslag was allemaal A, dus dat was prima!)

Maar mijn vraag is dus eigenlijk KAN het nog (deze merrie keuren)(reglementair)? Een kennis beweert namelijk dat de merrie te oud is om nog opgenomen te worden (dan had ze voor der 12e jaar gekeurd moeten worden).

Je kan de merrie gewoon naar de keuring doen, daar is geen leeftijdsgrens aan verbonden

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 21:26

Inderdaad, je kunt nog gewoon gaan.
Het is voor 12 jaar en oudere merries.