kan scannen kwaad??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dries

kan scannen kwaad??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 07:39

hoi,

ik vroeg me af of het scannen van een merrie kwaad kan?
daarmee bedoel ik eigenlijk of het schadelijk kan zijn voor het vruchtje?
ik hoor er namelijk zoveel verschillende dingen over en ben eigenlijk bang geworden om het wel te laten doen.
ze is nu vorrige week wel gescant en is drachtig maar nu wou de dierenarts na 10 dagen nog terug komen om te kijken of het hartje klopt en om zeker te zijn dat het er geen twee zijn [ vorrige keer was het er maar een zover hij zag]. aan de ene kant wil ik wel graag weten of alles nog goed is maar aan de andere kant ben ik bang dat door het scannen het mis zou gaan.
vorrig jaar was ze namelijk ook bij de eerste scan drachtig maar bij de tweede scan was het vruchtje bijna niets gegroeit en ze hebben het dus weg gespoten, naderhand is ze niet meer drachtig geworden.

Issy

Re: kan scannen kwaad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:59

scannen kan niet veel kwaad, en gezien de geschiedenis is het niet onverstandig om nog een keer te scannen, als deze scan goed is is het handig om in de 13 e of 14e week nog een laatste keer te scannen, (17% van de merries werpt in deze periode af).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:11

Als je merrie zich niet vreemd gedraagt kan het scannen weinig kwaad. Als de merrie perst met scannen zou ik wel oppassen, zo heeft onze merrie een vrucht van 7 weken verstoten doordat ze perste tijdens het scannen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 08:32

scannen kan weinig kwaad....
Ik heb een merrie verloren doordat de darm beschadigd werd....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 10:05

Alane schreef:
scannen kan weinig kwaad....
Ik heb een merrie verloren doordat de darm beschadigd werd....

echt balen dat je daardoor je merrie kwijt bent

Dat bedoel ik! Weinig kans! maar kan 't wél kwaad doen.

Als je kijkt naar de risico's, heb je meer risico als je niet laat scannen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 10:06

welk risico loop je dan als je niet laat scannen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 10:20

Tweelingdracht kan ook heel schadelijk zijn voor de merrie.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 11:01

Iedere dracht kan complicaties mee zich meebrengen.
let wel: Ik ben niet tegen scannen...
Het gebeurd nog steeds dat een tweelingdracht ondanks scannen onopgemerkt blijft... tot zover kun je je dan afvragen wat de meerwaarde van het scannen is.l

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 19:12

Ja een tweelingdracht kan gemist worden bij het scannen, maar wil jij het risico lopen?

Dat is voor jou (Alane) natuurlijk een vervelende vraag, omdat je een merrie verloren bent door het scannen.... Maar toch... De kans is groter dat ze het wel zien! Een tweelingdracht is iets om te voorkomen waar mogelijk!

Ik denk dat je wel goed moet kiezen door wie je laat scannen (altijd door goede ervaren DA laten doen) en hoe je merrie tijdens het opvoelen/scannen stond. Ik zou het wel altijd en alleen in een speciaal daarvoor gebouwde opvoelstand doen! Tenzij je heel zeker bent van je merrie.

Ik zou in jouw geval wel laten scannen (voorgeschiedenis), maar zorg er wel voor dat je het zo veilig mogelijk laat gebeuren!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 19:28

Bij één van de merries bij ons op stal is na scannen een tweelingdracht geconstateerd. De vruchtjes zaten in één hoorn en er kon er niet zomaar eentje worden afgeknepen, omdat de vruchtjes te dicht op elkaar zaten. Bij de tweede keer scannen bleek één vruchtzakje leeg. Vandaag is de merrie voor de derde keer gescand en toonde een mooie vrucht ter grootte van een sinaasappel, verder niets. Eind goed al goed.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 20:13

Zucchero schreef:
Ja een tweelingdracht kan gemist worden bij het scannen, maar wil jij het risico lopen?

Dat is voor jou (Alane) natuurlijk een vervelende vraag, omdat je een merrie verloren bent door het scannen.... Maar toch... De kans is groter dat ze het wel zien! Een tweelingdracht is iets om te voorkomen waar mogelijk!

Ik denk dat je wel goed moet kiezen door wie je laat scannen (altijd door goede ervaren DA laten doen) en hoe je merrie tijdens het opvoelen/scannen stond. Ik zou het wel altijd en alleen in een speciaal daarvoor gebouwde opvoelstand doen! Tenzij je heel zeker bent van je merrie.

Ik zou in jouw geval wel laten scannen (voorgeschiedenis), maar zorg er wel voor dat je het zo veilig mogelijk laat gebeuren!

deze DA scant bij die HH toch al zo'n 300 merries per seizoen...
de merrie stond in een opvoelstand.
Een beetje rondvragen leert dat er toch redelijk wat complicaties optreden na het scannen, meer dan je zou willen geloven.
En nogmaals ik ben niet tegen scannen.... ik laat alleen scannen indien er voldoende tijd is om de merie te herdekken bij geen dracht... een merrie gedekt eind juni laat ik niet scannen, heeft geen meer waarde omdat ik toch niet terug laat dekken

is tweelingsdracht een groter risico voor de merrie of voor het gewilde veulen?

dries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 09:28

mijn merrie is al meerdere malen gescant, opvoelen ging niet ondat ze nogal veel perste, ze waren ook bang dat de darm beschadigd zou worden. mijn dierenarts doet echt heel voorzichtig. dit seizoen laat ik haar elke keer opvoelen met haar maatje [ schetlandertje] erbij in de stal nu staat ze veel rustiger en perst ze ook niet meer zo erg.
wat ik me meer afvroeg is of het vrucht afgestoten kan worden door het scannen. ze is nu dus drachtig gescant en er zat toen zover hij het toen zag geen tweeling op. nu komt hij vrijdag om te scannen of alles nog goed gegroeit is en of het hartje klopt.