info over de volgende hengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jubeltje

info over de volgende hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 18:10

Voor iemand uit het buitenland ben ik op zoek naar de volgende dingen:
Figaro X, wie kan mij hier meer over vertellen, en over zijn nakomelingen. Heeft hij ster/premiemerrie's gegeven of ggk zonen?

Pericles xx, is er nog diepvriessperma van beschikbaar? En van Courville en le val blanc xx?

Peterina

Re: info over de volgende hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:13

Courville XX is al lang dood. Hij heeft verschillende ggk zonen gebracht o.a. de alom bekende Renville, en dan nog Notaris en Jasper.

"....
De Engels volbloedhengst Courville xx heeft in de omvorming van het landbouwpaard naar het rijpaard een zeer belangrijke rol vervuld. De vos werd destijds mede door oud- NWP-inspecteur J.K. Wiersema naar Nederland gehaald. De hengst werd met enige scepsis bekeken, maar ontpopte zich nadien als een sterk vererver en heeft de Noordelijke warmbloedfokkerij een sterke impuls gegeven. ..."

Afbeelding

"....
Courville XX is another influential thoroughbred sire in the Dutch studbook, having given rise to 4 licensed sons (3 with the keur predicate), and 11 licensed grandsons, from a total of 464 foals. It is not by coincidence that Dutch breeders used him so heavily in their breeding programs. ..."

Mansolein

Re: info over de volgende hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 07:01

Preferentschap 1977
Pericles xx, in 1962 in Engeland geboren, is sinds 1969 in Nederland en ingeschreven in het stamboek van het NWP. De eerste 2 jaren dekte hij bij station Waning te Zuidwolde; thans bij zijn huidige eigenaar J.G. Venderbosch te Varsseveld. Daar dekte Pericles xx van 1971 t/m 1976 1314 merries, dat is ruim 200 gemiddeld per jaar. Van zijn 776 veulens zijn t/m 1976 128 merries in het stamboek opgenomen. Voor de fokkerij zijn 6 hengsten van hem goedgekeurd, namelijk: Luctor, Nepal, Nominaal, Onassis, Optimist en Patriek. Sedert 1975 is hij keurhengst.
In 1977 behaalden 8 jaarlingen een 1e premie, 5 een 2e en 9 een 3e. Van de 2-jarigen behaalden er 3 een 1e premie, 6 een 2e en 7 een 3e. Bij de 3-jarigen behaalden er 7 een 1e premie (en ster), 5 een 2e en 2 een 3e. Bij de ouderen werd 6 maal een ster toegekend. Van de sterdochters werden er 2 keurmerrie.
In het algemeen blijken de nakomelingen van Pericles xx goed in het gebruik te voldoen.

1986 (tijdens dekseizoen) afgemaakt wegens beenbreuk

Deze hengst is er al zo lang niet meer dus daar zal denk ik ook geen dpv van te verkrijgen zijn.

Ik heb wel eens wat nakomelingen gezien van Figaro x maar kan me er weinig van herinneren. Hij dekt in elk geval nog wel. Is nog ggk bij het nrps.