Fokadvies gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anjatjeuh

Fokadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 15:20

Afbeelding

Omdat het niet zo super gaat met Ushi (extreem hoofdschudden waar we geen oorzaak voor vinden: viewtopic.php?f=3&t=425633 ) denk ik eraan om haar te laten dekken zodat ik nog een aantal jaar gewoon met haar wat kan wandelen en plezier maken (op wandeling doet ze het minder en daar heeft ze duidelijk nog wel plezier in) en daarna met haar veulen aan de slag kan om mijn wedstrijdplannen hopelijk te kunnen uitvoeren. Natuurlijk zou ik net even goed gewoon een ander paard kunnen kopen, maar Ushi is voor mij echt HET droompaard, ze heeft een fantastisch karakter, goede gangen, springt fenomenaal en is nog eens prachtig ook. Daarom wil ik graag een veulentje van haar, in de hoop dat die wat op haar moeder gaat lijken (buiten het hoofdschudden dan ).
Probleem: Ushi heeft geen papieren dus kwa afstamming kan je niet echt kijken welke hengst bij mn merrie past... (Veulen zou dus ook wel geen papieren hebben, maar dat stoort mij niet aangezien ik het zelf wil houden.)

Afbeelding

Bouw: Ushi is een sabino-vosse (sabino is een gen dat veel witte aftekeningen geeft) merrie van 1.58m. Ik weet niet zo heel erg veel over bouw dus zal gewoon wat goede foto's geven, denk dat dat nuttiger is dan een beschrijving:
Afbeelding
Afbeelding

Karakter: Ushi is een verschrikkelijk lief en braaf paard. Heel leuk en rustig in de omgang, gaat vanzelf op de trailer,...
Bij het rijden is ze heel werkwillig en redelijk pittig al doet ze nooit echt iets stouts, dus bokken of steigeren of ontploffen heeft ze nog nooit gedaan. Ze is wel altijd heel erg voorwaarts en maakt zichzelf ook heel snel druk, waardoor het soms heel moeilijk is om haar ontspannen te krijgen. Maar ze is wel altijd berijd om te werken, leert heel snel en is enorm soepel en HEEL gevoelig (zowel in haar mond, voor minste gewichtshulp en voor hoe de ruiter zich voelt). Springen doet ze echt super graag en kan ze ook nog enorm goed: ze weigert NOOIT (onder het zadel heb ik een losse hindernis van 1.20m met haar gesprongen zonder training: we hebben niet veel de mogelijkheid om te springen dus gebeurt maar heel af en toe. Ik ben nu 4 keer met haar op jumping geweest, en was altijd foutloos. Bij het losspringen heeft ze tot nu toe 1.40m gesprongen, ze kan nog hoger denk ik maar onze staanders kunnen maar tot 1.40m.)

Bewegingen: ze heeft een heel goede stap (lesgeefster is altijd weer sprakeloos als ze aan het stappen is), een goede maar niet echt spectaculaire draf, en een sterk gesprongen galop. Haar techniek boven de sprong is ook goed, ze basculeert heel goed en vouwt ook mooi gelijk, zou alleen nog wat meer voor haar borst mogen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat ik graag wil: Ik wil graag geen al te groot veulen, liefst tussen de 1.60m en 1.65m, kleur speelt absoluut geen rol (hoop stiekem wel dat mama wat van haar aftekeningen doorgeeft). Kwa bouw weet ik er niet zo heel veel van dus moeten jullie maar kijken wat beter moet, alleen zou ik graag niet veel zwaarder gaan: Ushi is al vrij breed gebouwd en hier hou ik wel van, maar veel breder dan dit moet het toch niet. Van karakter zou ik graag willen dat het veulen iets minder druk is onder het zadel en niet zo snel gestresseerd is, dus iets koeler in het hoofd is. Kwa bewegingen zou de draf iets spectaculairder en verender mogen, en de achterhand zou iets sterker moeten, Ushi vind het heel moeilijk om te gaan "zitten".
Zelf zat ik te denken aan Alabastro, denken jullie dat dat een goed idee is?

Sorry dat het zo lang geworden is, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen zodat ik binnen 1 of 2 jaar en superveulentje heb...

Mansolein

Re: Fokadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:32

als ik je merrie zo bekijk denk ik dat ze veel gelders bloed heeft. Echter zeg ja dat je leiver niet zwaarder wil fokken. Als je een geweldige springhengst zoekt zou ik naar caricello gaan! Die fokt ook heel mooi op merries met gelders bloed. Hij staat bij www.jboeve.nl
Anders zou Farmer misschien wat kunnen zijn.

trowing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:54

ik denk dat je beter kan gaan voor een gelderse hengst. ik denk dan dat de net goedgekeurde hengst upperville wel wat is voor je merrie

Afbeelding

Upperville
Donkere vos, 1.65 meter, geboren 2001.
Goedgekeurd bij het KWPN, afdeling basispaard.
Cabochon x Creool x Formateur

Upperville's vader is Cabochon, een der beste Nederlandse dressuurverervers. Cabochon is vader van vele lichte tour en Grand Prix dressuur paarden. De moeder van Upperville is de keurmerrie Gecari die met Sjoukje van Kooten ZZ zwaar heeft gestart, Gecari was ook de moeder van de hengst Mr Mastwijk die Nederland heeft vertegenwoordigd bij de WK jonge-dressuurpaarden te Arnhem. Van Gecari zijn meerdere paarden als sportpaard naar Amerika verkocht. Gecari's vader Creool is bekend geworden door zijn grote inzet in de springring. Hij heeft met 3 internationale ruiters op internationaal niveau gepresteerd. De overgrootvader van Upperville is de keurhengst Formateur die paarden gaf die zeer werkwillig waren en met veel kracht bewogen. Formateur was zelf een goed 1.40 paard. Upperville werd in 2005 uitgeroepen tot reservekampioenhengst op de CHK te 's-Hertogenbosch. Tijdens het verrichtingsonderzoek werd hij kampioen bij de basispaarden en viel op met zijn elasticiteit in de showwagenproef. Hij behaalde hiervoor zeven maal een 8!

Upperville, de veredelaar in de moderne basispaardenfokkerij.

hij staat ter dekking Reinie Tewis
http://www.tewis.nl/

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 17:05

Waarom zou ik beter voor een gelderse gaan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:18

Het ligt eraan welke richting je verder op wil. Je kan idd kiezen voor een gelderse hengst, dan behoud je heel veel hetzelfde type enzo. Als je wilt veredelen en vergroten kan je misschien beter voor Saros vh Gestelhof gaan, dan krijg je ook geen vos..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:17

Wat is er mis met vos? En helemaal met een sabinovos! Wat een leuke aftekeningen heeft je merrie. Je zou met een gelderse hengst een veulen krijgen waar je wel mee in het hulpstamboek zou komen. En het eventuele veulen daaruit gewoon papier. En je merrie is gelders van type dus een heel luxe paard fok je er toch niet uit. En Upperville is niet heel zwaar. Ik zou dat idd ook wel een goede combi vinden.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:20

er zijn wel degelijk hengsten die uit een gelderse merrie een luxe veulen kunnen fokken.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:40

Ik zou ook gaan voor Upperville en anders Creool. Creool geeft een super meewerkend karakter. Hij is niet zo groot en geeft fijne sport paarden . En aangezien de vosfactor meestal overheerst. Krijg je vast ook wel weer de mooie aftekeningen van jouw merrie. Leuke merrie trouwens. vast gelders gefokt.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:41

Ik zou ook gaan voor Upperville en anders Creool. Creool geeft een super meewerkend karakter. Hij is niet zo groot en geeft fijne sport paarden . En aangezien de vosfactor meestal overheerst. Krijg je vast ook wel weer de mooie aftekeningen van jouw merrie. Leuke merrie trouwens. vast gelders gefokt.

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 22:07

Als ik heel eerlijk mag zijn zie ik het helemaal niet zitten om er een gelderse hengst op te zetten. Het kan best zijn dat die het beste zou aansluiten op Ushi haar type, maar dan wel op het deel dat ik net niet zo graag zie... Wil dus inderdaad liever proberen om er een wat luxer veulen uit te fokken, moet daarom geen supersmal ding zijn, maar toch zeker niet breder als Ushi, en dat ga je zeker wel krijgen bij die Gelderse. Sorry, maar Gelders type spreekt me echt helemaal niet aan.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 06:52

Heb je al gekeken naar caricello en Farmer?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 07:00

Farmer was ook mijn eerste idee... al dat wit bijna gegarandeerd en wat meer bloed ...

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 07:03

Dat vond ik dus ook! Een hele goede match!

theaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 07:07

Als je farmer neemt krijg je weer zo'n klein beknopt gedrongen beestje. Ik persoonlijk zou zelf ook voor de Gelderse richting kiezen. Upperville ook gezien het kosten aspect. Maar als je perse luxer wilt fokken kun je misschien voor een nrps hengst kiezen Krimh ox bijv. ?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 07:09

o ik ben helemaal voor saros... geweldig karakter, geweldig exterieur en geweldige veulens... zeer commercieel en goede prestaties... Elke keer wanneer ik deze hengst in het echt zie ben ik weer onder de indruk en het is nog een grote knuffel ook...saros is zeer zeker 1 van mijn favorite hengsten... ( ben bevooroordeeld, ga hoogst waarschijnlijk een saros merrie over kopen die bij mij in training komt...)

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 09:23

Mansolein schreef:
Heb je al gekeken naar caricello en Farmer?

Nee, die site werkt niet. Heb al gezocht met google maar vind nergens iets...

trowing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:37

upperville is een nakomeling van cabochon en dat is een rijpaard hengst. En ik denk dat als je upperville op jouw merrie zet je helemaal geen breder paard krijgt. ik denk zelf dat upperville je merrie luxer maakt. omdat hijzelf niet 100% gelders is gefokt. farmer zou ik niet kiezen om dezelfde reden als theaatje.

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 10:42

Upperville vind ik op zich nog wel een mooie bouw hebben en is inderdaad niet te breed, maar vind ik eerlijkgezegd een ronduit lelijk hoofd hebben.

Wat vinden jullie trouwens van Alabastro bij deze merrie? (vind het een fantastische hengst, maar verder heb ik er geen verstand van)

trowing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:47

dat hoofd hoeft hij niet te vererven. maar je moet niet kijken naar het uiterlijk van een hengst maar naar hoe hij vererft enz.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 11:13

Zou Fider Hit niet wat voor jouw zijn? Een Voshengst met veel wit die goed kan lopen en naar het schijnt nog kan springen (verwonderd mij niet aangezien grootvader sandro Z is).

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 11:55

hoe hoog mag het dekgeld zijn???

Voor bv 350 ( paard) of 250( ponie) euro heb je Romantico al.....http://www.romantico.nl vind ik zelf een goede hengst met goed bloedlijn, die volgens mij bij elke merrie verbetert...

.

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 12:11

sigrid1182 schreef:
hoe hoog mag het dekgeld zijn???

Liefst niet boven de 1000 euro.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 12:36

niet boven de 1000 euro? Daar heb je al aardag wat leuke hengsten voor hoor...

trowing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 13:22

Afbeelding

Afbeelding

09-01-2002: Prima prestatie van Oscar
Het was in Goes een spannende strijd om de Divoza bokaal. De hengsten in de klasse L stonden dan ook in de punten niet ver van elkaar geplaatst. Oscar heeft in de einduitslag om de Divoza bokaal een mooie tweede plaats behaald.

28-12-2001: Tweede plaats voor Oscar in Zuidbroek
Tijdens de hengstencompetitie in Zuidbroek heeft Oscar (onder Edward Gal) een succesvolle tweede plaats behaald met 77 punten.

05-12-01: Oscar derde tijdens de hengstencompetitie
In Hengelo (ov) is vandaag de eerste van de reeks hengstencompetitie wedstrijden gehouden. Helaas was de aanloop periode voor de hengst Oscar (Wolfgang x Nabuur) niet optimaal vanwege een blessure. Oscar was vandaag net weer anderhalve week in training bij zijn ruiter Edward Gal, maar gelukkig is er weer een positieve opstap. Oscar eindigde op een mooie derde plaats met 76,5 punten in de klasse L dressuur.

Nakomelingen Oscar :

Mei 2004: Zoon (Uphill) goedgekeurd bij het KWPN. Een andere zoon van Oscar (mv. Rossini) werd ook aangewezen voor de verrichtingstest te Ermelo en zal deze in het najaar van 2004 afleggen.

2001: Eerste jaargang van Oscar nakomelingen.

6-09-01: Oscar veulen geselecteerd voor Prinsjesdagveiling
Op Prinsjesdag is de veulenveiling te Midden Beemster weer. Dit jaar is ook een nakomeling van Oscar aangewezen voor deze veiling. Het bruine merrieveulen (Oscar x Elan) van fokker H.J.M. Boerdijk te Dalfsen is uit 500 veulens geselecteerd.

5-09-01: Prima afstammelingenkeuring van Oscar
Vandaag is de afstammelingenkeuring van de hengst Oscar geweest. De veulens van Oscar lieten zich, ondanks het sombere weer, goed zien. Het publiek sprak lovende woorden over de nakomelingen van Oscar. Van de jury kreeg Oscar ook een prima rapport mee.
Het samenvattende rapport van de KWPN jury: Oscar toonde een uniforme collectie, goed ontwikkelde, goed bespierde, rijtypische veulens, die goed in het rechthoeksmodel staan. De bewegingsvorm en de houding is goed.

als je niet voor een gelderse hengst wil gaan dan denk ik dat oscar wel wat voor je merrie is.

http://www.pretendenthoeve.com/Pagina/NEDFrameset.htm

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 13:27

Hoe springen de nakomelingen van Oscar?