LC Kwaliteit warmbloeden daalt....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LuvdaTossa

LC Kwaliteit warmbloeden daalt....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 10:54

Leeuwarder Courant 2 juli 2005

‘Kwaliteit warmbloedpaarden daalt’

Drachten – de kwaliteit van jonge KWPN-paarden in Friesland loopt achteruit. Jarenlang staken de Friese bovenlanders met kop en schouders uit boven de rest van Nederland. Hier lopen de beste KWPN-stammen van het land. Maar de kwaliteit van de warmbloedpaarden laat ook in Friesland te wensen over, concludeert inspecteur Hennie Boersma van het Koninklijk Warmbloed Paarden Stamboek Nederland (KWPN) ,,Yn de breedte skilt it net alles, mar it is sykjen nei de toppers. -in de breedte scheelt het niet zoveel, maar het is zoeken naar de toppers-

Boersma ziet deze tendens al langer in de rest van het land. Hij had gehoopt dat het in Friesland beter zou zijn. ,,Mar hjir giet it krekt as yn de rest fan Nederlân troch alle eufory de ferkearde kant op.’’ -maar hier gaat het net als in de rest van Nederland door alle euforie de verkeerde kant op- Volgens de inspecteur laten de fokkers zich te veel beïnvloeden door de trends in de sport en kijken ze te weinig naar wat hun merrie in huis heeft. ,,Dressuer is een hype en wurdt goed ferkocht. Mar in dressuerhynst past lang net op alle hynders.’’ -dressuur is een hype en verhandeld goed. Maar een dressuurhengst past lang niet op alle paarden-

De tendens van de markt wordt leidend in de fokkerij. Gevolg is dat de nieuwe aanwas niet of nauwelijks aan de eisen van beweging en springen voldoen. Gisteren haalde bij de keuring voor opname in het stamboek in Drachten maar één paard meer dan 80 punten. Een teken aan de wand, vindt Boersma.

Minne Hovenga, voorzitter KWPN regio Fryslân is ook teleurgesteld in de resultaten van de stamboekopnamedagen. Vorig jaar kwam Drachten met 60 procent sterverklaring ver boven het landelijke gemiddelde. Dit jaar verwacht hij dat niet meer dan 30 procent dat predikaat haalt. ,,It falt bot of. De toppers misse.’’ -het valt flink tegen. De toppers missen- Toch denkt hij niet dat het tegenvallende resultaat een trend is. ,,It is te betiid om te sizzen dat wy op de ferkearde wei sitte’’, vind hij. -het is te vroeg om te zeggen dat wij op het verkeerde pad zitten- ,,Dizze searje wie as foalle ek al net botte sterk.’’ -deze serie was als veulen zijnde ook al niet sterk-

Uitschieter bij springen was de afgelopen dagen de merrie Verixt (Indoctro) van Jan Reitsma uit Driesum met 81 punten. Valanta (Goodtimes) van familie Luimstra uit Surhuizum schoorde met 80 punten goed op beweging. Vandaag is de laatste van de stamboekopname in Friesland. De paarden die ster zijn verklaard mogen hun kunnen laten zien op de centrale keuring in Gorredijk op 27 juli.
Laatst bijgewerkt door LuvdaTossa op 03-07-05 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

LuvdaTossa

Re: LC Kwaliteit warmbloeden daalt....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 11:00

234 paarden waarvan 100 ster (42,74%) en 134 geen ster (57,26%).

Wat mij opvalt is dat de fokkers van de 'bekende' stammen hier in de buurt (met name fokver. Surhuisterveen e.o. en VDL) wel goed scoren met de sterverklaringen.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 12:45

Viel mij ook op Luvda.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 12:55

En mij al helemaal
Stond er met mijn neus bovenop

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 14:58

Komt de kwaliteitsverlaging door onwetende hobbyfokkers (op uitzonderingen na)...? De 'echte' fokkers blijven wel in de top mee doen.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:11

Denk ik wel.
Zoals er geloof ik al vermeld is, gaan mensen fokken op de trend!
Zoals Lingh een nog nietswetende dekhengst wbt nakomelingen, en dat gooien ze dan zomaar op een merrie, zonder te kijken of 't wel past.
En dan krijg je rare paarden .
De echte fokkers, blijven meedraaien en blijven up to date, en weten wat bij zo'n merrie past, en daar komt vaak wat moois uit.

Wat mij opviel zijn mensen zoals hovinga , teminste ik hoorde 't van mijn vader, zo'n paard van hem komt in de ring, en hup ster, hup ster.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:29

Het beleid is (zie ander topic) om minder sterren aan te wijzen, vorig jaar kreeg onder andere Friesland een tik op de vingers wegens de te ruime aanwijzing van sterren.
Vervolgens verbaast een van de uitvoerders van dat beleid zich erover dat er minder merries ster zijn.
Wat doet die man in de ring, erger hoe dom moet je zijn om je eigen domheid in de krant te laten zetten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:54

LuvdaTossa schreef:

Wat mij opvalt is dat de fokkers van de 'bekende' stammen hier in de buurt (met name fokver. Surhuisterveen e.o. en VDL) wel goed scoren met de sterverklaringen.

Niet zo opvallend die selecteren thuis uit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 12:46

sarabande schreef:
Het beleid is (zie ander topic) om minder sterren aan te wijzen, vorig jaar kreeg onder andere Friesland een tik op de vingers wegens de te ruime aanwijzing van sterren.
Vervolgens verbaast een van de uitvoerders van dat beleid zich erover dat er minder merries ster zijn.
Wat doet die man in de ring, erger hoe dom moet je zijn om je eigen domheid in de krant te laten zetten.

Amen!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 12:59

sarabande schreef:
LuvdaTossa schreef:

Niet zo opvallend die selecteren thuis uit.

Ik weet het, sta er soms met de neus boven op.

Reactie van hobbyfokkers; zie je wel als je naam hebt worden je paarden wel ster. Daar heb ik zo'n hekel aan, want deze paarden zijn geheel terecht ster geworden!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 19:01

sarabande schreef:

Waar heb jij en waar wij kunnen lezen dat Friesland vorig jaar op de vingers werd getikt?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 09:32

sarabande schreef:

Waar de grote duim toch al niet goed voor is

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 10:42

parouscha schreef:

Wat mij opviel zijn mensen zoals hovinga , teminste ik hoorde 't van mijn vader, zo'n paard van hem komt in de ring, en hup ster, hup ster.

Deze man heeft dan ook fantastische paarden op stal staan die verdiend ster worden. Hij werkt en selecteerd er hard genoeg voor Mi niet meer dan terecht dan de paarden die hij heeft ster worden verklaart.