Koss voor Landwind merrie? +foto's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Koss voor Landwind merrie? +foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 14:38

Koss:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=15680
En Orien, mijn merrie:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=33958

Ik heb de verbeterpunten van m'n paard ingevuld op paardenfokken.nl, en die kwam als beste match met Koss op de proppen. Ik keek wel wat raar op m'n neus Ouderwets paard en dan gelders bloed??
Of zou het misschien dan toch wel kunnen passen?
Ik hou op zich wel van gelders bloed, zijn tenminste een beetje nuchtere paarden, en ik hoef niet zo nodig een iel bloedpaardje. Maar wil natuurlijk wel een paard met voldoende elasticiteit en beweging... En qua exterieur niet helemaal krom.
Orien komt er op onderstaande foto's niet echt mooi uit, meeste zijn ook oud waar ze veel te dik was. Wat ik graag wil is meer lengte in de hals, en een goede rug (m'n merrie neigt naar karperrug- al valt dat onder het zadel niet op) Ze kan wel weer mooi front maken, en heeft voldoende ruimte in het voorbeen. Achterbeen is sterk, maar mag wat meer dragen. Doel is een leuk allroundpaard fokken- voor mezelf- en mij boeit het niet of het nou een commerciele hengst is of niet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wie heeft wijze raad?

Mansolein

Re: Koss voor Landwind merrie? +foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 16:45

Als im zo naar de laatste foto kijk valt mij het volgende op: de hals komt wat diep uit de borst en is wat verticaal, de schouder is vrij steil en de merrie lijkt wat toontredend, de rug is wat kort alsmede het kruis en de broekspier loopt niet voldoende door.
Koss lijkt me wat te compact voor je merrie ik zou eerder gaan voor een hengst als wolfgang of misschien elcaro dat zijn twee veelzijdige hengsten die genoeg massa hebben ( wat je graag wil behouden, en veel loopvermogen hebben. Misschien is ook de nieuwe kwpn hengst Upperville wel wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 16:51

Nou wijs ben ik niet maar ik heb wel een mening over deze combi. Je merrie heeft wel eigenschappen die een gelders paard zou moeten hebben(als je bijvoorbeeld met het veulen naar de gp keuring zou willen: ik denk dat er met een gelderse hengst wel een typisch veulen uit komt) Ik denk dat Koss wel zou passen op je merrie. Parcival(v. Koss) ook wel trouwens. Ik weet niet hoe braaf Koss is, hij is gedeeltelijk rijpaard gefokt en is geen dooie dacht ik. Mijn eigen Parcival merrie is ook geen doetje, wel heet maar alles gaat wel makkelijk(niet van dat flipgedrag). Sirius geeft hele brave paarden. Is Upperville wel langgelijnd dan? Kan wel goed bewegen. Ik heb van Elcaro veel kleintjes gezien.

jetski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 08:02

wofgang fokt zwaar verkleinend!
zou ik niet doen dus....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:12

Maar Koss heeft ook een licht verkleinende factor en zijn zoon Parcival ook. Verder is koss op een heel interessante manier gefokt, hij heeft heel mooie bloedlijnen. Maar let op het Amorbloed, ik hoop dat jouw merrie een fijn karakter heeft en zich gemakkelijk laat bewerken.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 11:21

M'n merrie is qua karakter gelukkig heel fijn, goudeerlijk, laat me zelden zitten en redelijk nuchter. Ben niet bang dat het Amor bloed een probleem wordt. Die verkleinende factor is iets minder, de mijne is 1.64 en daaronder wil ik eigenlijk liever niet komen.