Stelling: Nabuur was een zwaar ondergewaardeerde dekhengst!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yoghurt

Stelling: Nabuur was een zwaar ondergewaardeerde dekhengst!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 10:58

Mijn paard is een Nabuur x Planeet. Volgens mij zijn er niet zoveel mensen die Nabuur kennen, het is dan ook al van een hele tijd terug. Nabuur is in 2004 op 32-jarige leeftijd overleden.
Heel af en toe zie ik op internet of op concours nog een rechtstreekse Nabuur. Deze lopen vaak Z-niveau, zowel dressuur als springen. Nabuur had destijds voor de verrichting een 10 voor het vrijspringen.
Ik vond het volgende op internet:

"Nabuur (Uppercut xx X Senner X Camper).

Uit een NWP stam verwant aan Sinaeda. Ook Nabuur had het nadeel dat hij uit een NWP merriestam kwam die de WPN leiding, bestaande uit voornamelijk VLN leden, totaal niet wilde. Nabuur voert bovendien in zijn pedigree de legendarische Oostfriese hengst Tello die op 32 jarige leeftijd nog kon marcheren als een driejarige. Met Tello in de pedigree en met dat type kan elk paard bewegen en springen.
De HK commissie dacht echter niet zover terug en al helemaal niet vooruit en probeerde Nabuur op hoge leeftijd nog even als hengst te wippen. Gelukkig sprongen er een aantal trouwe fokkers voor hem in de bres die aantoonden welke bijdrage hij zelf en met zijn kinderen heeft geleverd."

Verder vond ik een site waar stond hoeveel internationaal springende paarden van een bepaalde Ned. vader kwamen. Nabuur had meer int. springende nakomelingen dan hengsten als Pion, Damiro, Amethist, Ulft, Ekstein of Akteur, Theoloog en Goodtimes.

Afbeelding

Heeft iemand ooit van deze hengst gehoord? Zoals ik al zei heb ik zelf een Nabuur en ik kan wel vertellen dat Nabuurs spijkerharde paarden zijn. De mijn is 21 en loopt M2 (en is voorlopig nog lang niet moe!!), en ze heeft een superkarakter.
Kan iemand mij misschien meer vertellen over Nabuur, en vinden jullie dat Nabuur een ondergewaardeerde hengst is geweest bij het KWPN??

amen

Re: Stelling: Nabuur was een zwaar ondergewaardeerde dekheng

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 11:26

Dit is zijn afstammeling rapport van het KWPN

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 1978 (volledige collectie)
Sterke, voldoende ontwikkelde veulens met goede breedte en diepte. Enkele konden rijtypischer. Bewegingen goed met veel souplesse. Hoofden voldoende fijn.
Enters en twenters konden iets rijtypischer. Bij deze maten mag echter als verwachting worden uitgesproken dat Natuurmerries nóg een keer met succes naar een Volbloed of een driekwart Volbloed kunnen worden gebracht. Ook bij enters en twenters stap goed en draf voldoende goed, ruim en soepel.

Afkeuring 1994 (januari)
December 1993 heeft de hengstenkeuringscommissie de fokresultaten beoordeeld van de goedgekeurde hengsten. De beoordeling van de hengsten met zevenjarige en oudere nakomelingen heeft plaatsgevonden op grond van de resultaten van de kinderen in de sport. De index is daarbij de belangrijkste leidraad geweest. De commissie heeft zeker bij de hengsten die de eerste zevenjarige nakomelingen in de sport hebben, de nodige voorzichtigheid in acht genomen. Maar anderzijds, hengsten die in de huidige stand van de fokkerij geen bijdrage aan de verbetering leveren worden van de lijst van goedgekeurde hengsten afgevoerd. Op grond van deze uitgangspunten wordt Nabuur afgekeurd.
Een afzonderlijk protocol is niet gepubliceerd.

Herkeuring 1994 (februari)
Na langdurig beraad is besloten de hengst Nabuur voor de fokkerij te handhaven. De commissie heeft geconstateerd dat het niveau van de nakomelingen gemiddeld van aard is, maar dat de hengst kans ziet zo nu en dan producten te leveren die op het hoogste niveau presteren. Hoewel de herkeuringscommissie van mening is dat de hengst maar een beperkte bijdrage levert aan de vooruitgang van de huidige populatie, zijn enkele van zijn nakomelingen die in het buitenland op het hoogste niveau presteren in de sport aanleiding geweest voor deze beslissing. Deze paarden hebben in het buitenland zorg gedragen voor naamsbekendheid van het KWPN, waarmee het Nederlands gefokte paard extra in de belangstelling staat.

Nabuur komt uit de bekende KARLA stam, waar nu ook de ggk en populaire jonge hensgt Uptown uit stamt..

Ook de internationale springhengst Darinier la Silla (Marinier) en het nationale springpaard Lacarlo (Faust Z) stammen af van Karla. Uit deze merrielijn komen onder meer de hengsten Transvaal, Nabuur, Mr. Blue, Aerline H en Zucarlos alsook de internationale springpaarden Just an Illusion, Glenn, Nairobi, Icamorka en Jersey

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 16:31

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 20:04

Ik ken ook een Nabuur merrie. Die is nu 15 of 16. Een heel moeilijk paard. Heel bang met de nodige trauma's. Was wel M2 dressuur en Z springen. Gaat nu verder in Frankrijk als fokmerrie. Ze fokt heel allround.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 20:10

Een vriendin van mij was idolaat van Nabuur. Is hem toen in Noord-Holland gaan bekijken bij de eigenaar. Stond in een klein donker schuurtje broodmager te zijn en met stof van 2 jaar erop... heel zielig. Omdat ie niet te hanteren zou zijn zeiden ze toen (dat begrijp ik als je wordt opgesloten en daarna vrijgelaten, al moet ik zeggen dat het bloed nog steeds niet gewild was vanwege het karakter... en dat er toppers van zijn geloof ik, maar fokken voor de gemiddelde ruiter en fokken voor de toppers zijn 2 verschillende dingen).

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:19

x
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:23

Kom met dat soort paarden nog maar eens aan.....

Zonde! Ook vanwege die geweldige moederlijn!!!!!!!

dutchgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 23:14

ik heb zelf een Nimmerdor x Nabuur het is een twaalf jarige ruin en heeft een super draf en galop en wil graag lopen hij is echt mijn maatje ik kan geen fijner paard bedenken maar hij is ook nog jeugdis voor zijn leeftijd binnenkort gaan we Z2 starten,en inderdaad hoor je de naam Nabuur niet vaak helaas

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 23:21

Ben het er helemaal mee eens dat Nabuur ondergewaardeerd werd en door het KWPN op welbekende wijze is afgeserveerd..... En zo raakte en raakt Nederland steeds meer goed bloed kwijt. Zucht, wanneer gaat het KWPN nu eens een andere koers varen?

lysuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 07:59

Ik heb ook een Nabuur. Het is een merrie van 8. Ik heb haar nog maar 2 maand. Maar ze is heel lief en braaf. Ze is nog maar L1 geweest, we zijn druk aan het oefenen. Heb geen idee of ze geschikt is voor het wat zwaardere werk. Z1 zal misschien wel lukken maar verder...Maar daar gaat het mij niet om, wil wel wedstrijden gaan rijden en we gaan ook voor de punten, maar het moet wel leuk blijven.
Maar voor dat ik Paulien kreeg, had ik ook nog nooit van Nabuur gehoord. Mensen om mij heen ook niet echt, wel van Uppercut.
Ben al blij dat ik hier al iets meer informatie heb gekregen.
Ik had ook al een oproepje geplaatst, maar geen reactie's.

groetjes

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:51

Lysuma:
... ik heb je wel degelijk een reactie gestuurd, met daarin een link met info over Nabuur. Voorts is er meer dan genoeg inof over Nabuur te vinden op internet.

lysuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:58

ja die link heb ik gezien. Maar dat is ook het enige wat ik kon vinden. Maar ik heb geen reacties gehad van mensen die ook een afstammeling van nabuur hadden. En die zocht ik ook.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 08:57

Ik heb ook ooit een Nabuur gereden, Super Dier. Is naar Duitslland verkocht voor eventing. Een vriendin van mij heeft zelf ooit met nabuur gefokt, kwam een erg leuk paard uit!
Ik denk inderdaad dat hij nogal ondergewaardeerd is geweest!

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 00:00

Ik heb zelf ook een afstammeling van Nabuur (XJolanrieta).
Hij is 11 en loopt nu L1 en we mogen in augustus naar de Drentse Kampioenschappen toe....Beetje aan de luie kant met werken, een liever lui dan moe mentaliteit maar als hij eenmaal aan het lopen is dan kan hij super tonen.
Qua karakter is hij erg lief en een knuffel, onder het zadel wil hij nog wel eens een draakje zijn.

Van dekhengsten heb ik niet zo heel veel kaas gegeten maar in Drenthe is Nabuur in ieder geval wel een bekende naam..

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 09:39

In mijn paard zit ver uppercut XX. Grappig....

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:48

Helemaal mee eens ,

Ik ken een 13-jarige ruin van Nabuur uit een Garant merrie (ook heel ouderwets Gelders bloed).
Kort gekoot, een enorme spierbundel en springen dat hij kan, geweldig!

Zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:53

kitbits schreef:
Helemaal mee eens ,

Ik ken een 13-jarige ruin van Nabuur uit een Garant merrie (ook heel ouderwets Gelders bloed).
Kort gekoot, een enorme spierbundel en springen dat hij kan, geweldig!

Zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt!

Jawel hoor ( www.ihwstudbook.com ) alleen niet bij het KWPN

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:56

Ik heb zelf een Belmondo x Nabuur gehad, fijn dier, was alleen erg bang, en dat ging op den duur erg tegen werken en was daar door niet geschikt voor het zwaardere werk. Heb hem toen verkocht.