Advies gevraagd keuze hengst.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke

Advies gevraagd keuze hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 09:56

Ik ben nu toch serieus aan het rondkijken naar een hengst voor mijn merrie. Ik wilde het al langer, maar ik laat haar mischien toch dit jaar dekken.
Ze is zo vaak hengstig, en is soms zo lastig rond die hengstigheid, dat het mischien juist wel een goed idee is haar nu al te insemineren/ dekken.
Het is voor mij helemaal nieuw, dit wordt de eerste (maar zeker niet de laatste!) keer.
Het wordt ook haar allereerste keer. Ze is 8 jaar.

Ik vind de keuze aan hengsten zo groot, ik heb bv laatst op een clinic Florencio gezien, wauw echt ´amazing´. Mijn mond viel letterlijk open. Ook Gribaldi, Royal Dance etc vind ik mooi. Laatst raadde iemand mij Lupicor aan. Tsja er zijn er zoveel.

Afijn, ik heb nog geen goede foto van haar, maar ik zal haar zo goed mogelijk beschrijven.

Junior Stv x Zeno x Oldenburg (aan moeders kant van Zeno zit weer v.Marco Polo)

Ze is een appelschimmelmerrie van 1m60 hoog.
Heel correct en luxe gebouwd, (als ik anderen mag geloven), met een heel fijn luxe hoofd.
Erg goede gangen, met name de draf, ze kan echt zweven. Heel goed achterhandgebruik.
Ze is twee jaar terug dagkampioen geweest op de regionale keuring hier in de buurt.
Helaas was ik dit jaar te laat met inschrijven, anders had ze dit jaar nog wat keuringen gelopen.

Minpunten naar mijn idee:
Iets lange rug.
Kleine hoefjes.
Niet al te makkelijk karakter.
Klein aan de maat.
Iets steile schouder (zeiden ze geloof ik op de keuring toen).

Ik wil graag een hengst met meer massa, meer maat.
Het karakter moet absoluut goed zijn, en goed vererven, anders krijg ik volgens mij een levensgevaarlijk veulen.
Ook vind ik beweging heel erg belangrijk, en exterieur moet ook goed zijn.
Ook mag het best een schimmelhengst zijn, want ik ben echt WEG van schimmels.

Ik ben heel benieuwd waar jullie mee komen, en graag, als het kan, onderbouwen, ik wil alles weten.

petraaken

Re: Advies gevraagd keuze hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 11:05

Rubiquil voldoet aan jouw eisen. Florencio past ook wel. Samba hit 's zijn groot, zien er super rustig uit en bewegen heel goed.

Al zou ik eerder voor Rubiquil gaan. Spreek uit ervaring dat hij goed matcht met Uniform bloed.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 11:12

Je hoort wel s vaker dat als een merrie een keer een veulen heeft gehad ze makkelijker wordt. Vwb de hengstigheid kun je ook Moody Mare s proberen. Omdat je al best ver in de tijd bent wil ik je toch de volgende tip geven. Mocht ze je nu niet gemakkelijk drachtig worden; wij hebben Brons Cure van VSM gebruikt en onze merries waren (na jaren martelen) in 1x drachtig. Ook bij een vriendin van ons is het gelukt na 2 jr prutsen (dit ging om een merrie van 13 jaar)

Hengstenadvies
Je hebt een goede omschrijving gemaakt van je merrie. Maar het is me nog niet duidelijk of je een dressuur-, spring- of all roundhengst wilt?

Ronaldo van Magic Stables) heeft een super karakter, maat en massa.
Kingston heeft een fijn karakter, voldoende maat (1.69), all round en is ook nog een schimmel (staat bij stal De ronde in Portugaal)
Riverman een super beest. Ik heb een veulen van hem gehad en dit was een heel luxe en super mooie hengst. 1e premie behaald en uitgenodigd voor de nationale veulenkeuring (is begin dit jaar verongelukt
Sandreo is ook een mooie hengst met een goed karakter en voldoende maat en massa
Ook Disconto (van hengstenhouder Jan Boeve uit Heerde) is een gave hengst; een super fijn karakter, heel all-round en super vruchtbaar.
Eigenlijk kan ik er nog wel veel meer opnoemen, want je hebt een merrie waar je zoveel op kunt zetten mits je maar op het karakter let. Ik wens je veel succes met het maken van je keuze.

Enne, veulentjes fokken is zo verschikkelijk leuk (ondanks dat het ook wel s mis kan gaan).
groetjes,
alani

PS Ons Ronaldo veulen komt uit een merrie die ook een pittig/heet karakter (Krack C x Jetset D x Michelango) heeft. Ook bij haar moet je oppassen welke hengst je erop zet. Ze is nu geinsemineerd met Disconto.
Ook hebben wij een Kingston op stal staan; een super fijne en luxe merrie

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 12:25

ik denk dat de kleinere voeten die je noemde een belangrijk punt zijn in je keuze. ''No feet no horse'' en dat is niet voor niet. Hengsten die goede voeten hebben, massa en vergotend fokken zijn volgens mij:
Disconto, Lennard, Kimberley, Ferro en Osimium heb je al naar die hengsten gekeken?

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 12:27

oh ja en prestige!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 12:38

Osmium heeft geloof ik zelf weinig verzenen, dus of die goede voeten vererfd weet ik niet...

Zou Houston niks zijn? Die fokt redelijk grote paarden, wat korter in de rug, mooi gespierd en ze kunnen allemaal leuk tot zeer leuk bewegen. Ook zijn ze vaak vrij nuchter van karakter.

Of Oscar (Wolfgang x Nabuur) (www.pretendenthoeve.tk), grote hengst die erg goed fokt!

Je zou ook kunnen kiezen voor een gelderse hengst, alhoewel je dan niet direct een groot veulen zou hoeven verwachten, maar voor je overige punten zit je dan wel goed denk ik. Bijv. Parcival of zijn vader Koss?

Kingston is ook geen beroerde keuze denk ik, maar die hengst is wel op wacht gezet, dus of je dat wilt?

Florencio is toppie (ik heb je volgens mij gezien bij die clinic, ik twijfelde nog of jij het was...) maar hij heeft wel kleine en wat smalle voeten vond ik.

Als je perse een schimmelhengst wilt, kun je kiezen voor Casco, Corland, Indorado, Radisson etc. Dat zijn goede springers.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:02

Van Florencio heb ik wel gehoord en gezien dat er erg luxe en niet al te grote veulens uit komen. Hoe die uitgroeien is natuurlijk nog de vraag.

(wil niet zeggen dat ze allemaal zo zijn, maar degene die ik heb gezien waren geen van allen echt grote veulens)

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:35

Houston fokt niet echt maat hoor. Ferro's willen ook nog wel eens hete paarden zijn.
Denk idd dat je wel bj Rubiquil kan slagen. Of Trento B misschien.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 14:19

Ik vind juist dat Rubiquil nogal eens lange ruggen (in combinatie met korte benen soms) geeft...

Van Houston ken ik alleen maar paarden van 1,70m en hoger... Maar misschien heb ik dan toevallig een stuk of vijftien uitzonderingen ontmoet...!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 14:21

Alani schreef:

Ronaldo
van Magic Stables) heeft een super karakter, maat en massa.

Ik ben vorige maand bij die hengstenhouder geweest van wie hij eigendom is dhr. Reebergen van "de Busker"

Ik heb bij hem in de box gestaan. Wat een lief dier, echt niet normaal.
Zelf heeft hij niet echt veel maat, maar hij vererft het wel. Hij had namelijk ook een paar nakomelingen staan, allemaal zwart- of donkerbruin en stuk voor stuk bloed mooi.
Ronaldo zelf is ook bloed mooi en een echt vader paard ondanks dat ie nu niet in het werk staat.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 07:11

op kwpnstallions staat ander dat hij iets verkleinend fokt ( ronaldo)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 08:19

En t is een Junior uit een Zeno moeder (Oldenburg x Marco Polo) en wat zijn de vaders van de groot en over grootmoeder.??

Als ik alleen de afstamming bekijk, zou ik niet een te zware hengst gebruiken,....merrie voert wel wat oud bloed .....dus die massa zit wel goed denk ik....alleen om de maat denken...

Persoonlijk vind ik Sydney( vdl stud) wel een aansprekend dier......

Ook meende ik dat de HBC stal een hengst ter dekking had, die ook schimmel was maar bij het kwpn niet ggk werd dit is de hengst Lake Bid, ( lansing x cascavelle) holsteins gefokt.....

Super bewegend dier en ook goed springen, dekgeld 450 euro....

http://www.hbcstal.nl

Maar de kans is groot dat jouw merrie alleen maar schimmel fokt, dus hoef je niet naar de kleur te kijken....Uniform fokt alleen maar schimmel en Zeno is ook een schimmel ( en zijn vader Oldenburg ook),

Ik ben wel benieuwd naar een foto!!!!!

hoe stapt en galopeert de merrie??btw?wil je die ook verbeteren?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 08:40

Ik zou niet gaan voor houston aangezien de kans op een draak nogal groot is.

Ik vind Iglesias een echte bewegingskunstenaar met een fijn karakter. Ook Donnerhallafstammelingen zijn erg fijne paarden. Verder heb ik een aantal leuke paarden van Recruut gezien.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 10:58

Je merrie heeft wat ouder bloed, als je daarmee aanpaart, heb je kans dat het type wat matig modern zal blijken.
De smalle hoeven zal je sneller terugzien als je uit Duitsland afkomstige hengsten wil gebruiken. Ook mijn Rubiquil heeft smalle voeten, terwijl haar moeder dat zeer zeker niet heeft. Let er maar eens op, die Duitsers hebben dat nog wel eens vaker.

Ik denk al jaren dat Rubiquil een goede match met je merrie zou kunnen zijn. Trento B zou ik op mijn merrie ook zo durven gebruiken maar mijn merrie heeft ietsjes moderner bloed dan die van jou - en Trento B komt uit 'oud' bloed met een snufje Krack C.

Iets heel anders - Farrington. Zou ook prima passen, geeft brave, grotere nafok, vaak wel vos, met goede schuine schouders en behoorlijk voet.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 11:26

Leuk om zo te lezen wat jullie mij aanraden.
Recruut wordt moeilijk, want die is zelf van Marco Polo. Heb een ruin van Recruut gehad, echt een toppaard. Groot, mooi gebouwd en een geweldig karakter.

Ik hoor idd meerdere keren Rubiquil, wat grappig! Maar fokt hij niet wat klein? Ik moet zeggen dat het niet de 1e hengst is waar ik aan zou denken.
Ik vind Florencio super, echt het type paard waar ik van hou. Maar ik vind het erg belangrijk dat het karakter echt goed is.
Houston zou ik dus al niet zo gauw gebruiken, al vind ik zijn nakomelingen over het algemeen erg aansprekende paarden, heb er zelf ook een, echt een ´Houston´.

Iglesias is ook al in mijn gedachten geweest.

Citaat:

Ze heeft ook een goede stap en galop, dus het gaat mij echt om de beweging algemeen, dat het een hengst is die waanzinnig lopen kan.

Kingston heb ik ook al voor gekeken op de website, ook een leuk dier.
Ik vind Rubels heel mooi, alleen is dat niet een goed idee voor Pompidou, hij is ook bepaald niet de grootste.

Ik wil een dressuurhengst, of een allrounder.

Weten jullie mischien waar ik foto´s e.d. kan vinden? Op het Kwpn krijg ik alleen info, geen foto.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 12:30

van wie wil je foto's?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:10

Met Florencio bij jouw merrie ben ik wat bang voor het fundament.
Van Rubiquil heb ik een aantal paarden gezien die net iets lang in de rug waren(verder wel goed lopen), dus dat zou ik op jouw merrie ook niet doen denk ik

Ik vind Recruut nog niet eens zo'n gek idee hoor. Dat Marco Polo-bloed zit ver genoeg weg in haar stamboom.

Ik had laatst een fijne allrounder gezien die goed bij luxe merries zo passen(heb ook zo'n merrie), maar kan even niet op de naam komen

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 05:05

Mansolein schreef:
van wie wil je foto's?

Ik kan me herinneren dat ik eens op zo´n site was, waar bij elke hengst een foto stond maar afijn.

Op de sites van de stal waar ze staan moet ik ze op kunnen vinden waarschijnlijk?

@ Gomir: Recruut is toch een echte allrounder? Maar niet echt een ´bewegingsmonster´ toch ?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 06:18

Anneke schreef:
Leuk om zo te lezen wat jullie mij aanraden.
Recruut wordt moeilijk, want die is zelf van Marco Polo. Heb een ruin van Recruut gehad, echt een toppaard. Groot, mooi gebouwd en een geweldig karakter.

Ik hoor idd meerdere keren Rubiquil, wat grappig! Maar fokt hij niet wat klein? Ik moet zeggen dat het niet de 1e hengst is waar ik aan zou denken.
Ik vind Florencio super, echt het type paard waar ik van hou. Maar ik vind het erg belangrijk dat het karakter echt goed is.
Houston zou ik dus al niet zo gauw gebruiken, al vind ik zijn nakomelingen over het algemeen erg aansprekende paarden, heb er zelf ook een, echt een ´Houston´.

Citaat:

Ze heeft ook een goede stap en galop, dus het gaat mij echt om de beweging algemeen, dat het een hengst is die waanzinnig lopen kan.

Kingston heb ik ook al voor gekeken op de website, ook een leuk dier.
Ik vind Rubels heel mooi, alleen is dat niet een goed idee voor Pompidou, hij is ook bepaald niet de grootste.

Ik wil een dressuurhengst, of een allrounder.

Weten jullie mischien waar ik foto´s e.d. kan vinden? Op het Kwpn krijg ik alleen info, geen foto.

Rubiquil fokt groot. Zeker weten.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:13

Ik had dat laatste stuk over bewegingswonder even gemist. Bovenin stond dressuurhengst of allrounder met goede bewegingen.
En terugfokken op Marco Polo leek me bij die merrie nog niet zo'n gek idee.

Recruut spettert er niet over, is gewoon een correcte loper.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 12:59

Anneke schreef:

Ik heb een tijd een Iglesias merrie gereden. Ik ben nog nooit zo'n fijn paard tegen gekomen! Ik ging er zonder zadel mee het bos in. En ff een stukje langs de weg zonder zadel enkel met een halstertje met Dennis aan de hand. Met welke KWPNer doe je dat nu?
Dit was een niet al te smalle donkerbruine merrie van 166. Over haar bewegingen doe ik geen uitspraak omdat ze door een ongeluk atactisch was.

jetski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 07:44

voor mijn merrie(wolfgangxlector)heb ik gekozen voor vainqueur.(goede cijfers voor dressuur en springen!)
mn merrie is ook 1.60 en snel heet.
dus misschien ook wat voor jou merrie..

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 09:49

Vanmorgen aan mijn instructrice gevraagd wat zij van Rubiquil vind op mijn merrie. Vond ze een erg goed idee, zeker voor de eerste keer fokken, is dat een heel goede keuze.

Enige waar ik nog aan twijfel is, is hij niet wat langgelijnd? En vererfd hij dat niet? Want ik vind Pompidou nét even een tikkeltje lang in haar rug, en ik wil er geen hengst opzetten die ook lang in de rug is, snap je?

O ja over dat Moody Mare, dat heb ik gegeven, en dat ging erg goed! Alleen heb ik geen zin om elke 2 weken een emmer van E30 te moeten betalen... En aangezien ze zó vaak hengstig is, is het mischien gewoon goed om haar te insemineren, ze heeft er ook een goede leeftijd voor.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 11:35

rubiquil is wel degelijk lang in de rug. Dat is in mijn opzicht zijn zwakste plek.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 15:49

Ja precies, en dat is nou het enige wat me een beetje tegenhoud bij Rubiquil.
Bij de vorige stal waar ik werkte hadden ze een veulen van hem staan, een ontzettend mooi en vooral heel groot veulen. Wel wat drabberig, maar erg lief.

Ik blijf toch erg fan van Florencio hoor, ik hem hem in real life gezien, en mijn mond viel echt open. Alles in dat paard spreekt mij aan. Beweging, exterieur, dat prachtige hoofd etc. etc.
En Florestan nakomelingen vererven toch goede karakters?