spike wil niet mee lopen aan halster

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yvanda

spike wil niet mee lopen aan halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 14:16

ik word er gek van na 3 maanden tobbe loopt hij nog steeds niet mee aan het halster ik wordt hier echt gek van wat kan ik hier aan doen

groetjes

Cassidy

Re: spike wil niet mee lopen aan halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:41

Je kunt de butt rope gebruiken bij het leren lopen aan het halster. Een lang touw achter de achterhand van het veulen en hem tegelijkertijd aan het halster met het halstertouw leiden. Door het touwtje achter zijn kont om krijgt hij de impuls om naar voren weg te stappen. Maak niet de fout aan het halster te trekken, dat werkt alleen maar averechts!

Voorbeeldfoto's vind je hier:

http://www.horsekeeping.com/horse_care/ ... foal-2.htm

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:03

hoe oud is je paard?

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:05

Hoe ben je begonnen met oefenen dan? Als je dat gelijk in de eerste week doet, een hand achter zn kont en met de andere hand een beetje sturen, kan er toch niet veel verkeerd gaan bij zo een klein veulen?

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 18:46

ik oefen bij mij veulen inderdaad ook door haar met mijn arm achter haar kont naar voren te duwen, tegerlijk zet ik iets druk op het touwtje en laat ik mijn vriend met de merrie voorruit lopen... Mijn is wel wat jonger, maar dit lijkt me het begin om te beginnen...

gr.dor

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 18:48

Oefen je met de merrie erbij? Ik doe zelf altijd beide paarden aan het halster naar het weiland brengen; langzaam maar zeker een beetje afstand op gaan bouwen, iedere keer als je een paar dagen een stukje achter de merrie kunt blijven, de afstand weer opbouwen.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 18:59

ik zit ze nooit zelf buiten of binnen dus dan loopt ze wel altijd los erbij, dus oefen gewoon speelsgewijs in de wei. Ik durf ze nog niet zelf allebei aan het halster op het terrein mee te nemen, dus ga ik binnekort met me vriend erbij oefenen buiten de wei...

yvanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 20:13

ik ga het proberen!! hopen dat het lukt

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:05

De buttrope werkte bij Grace niet. Ze had heel veel moeite met druk achter haar billen. Ze ging daar heel erg in hangen (werd ook niet beter met oefenen met wijken voor druk).

Ik heb toen een andere methode toegepast. Aan de zijkant van het veulen gaan staan. Ter hoogte van de schouder. Met 1 hand het touw naar de zijkant zachtjes druk zetten op het halstertje. Voel je ook maar ietsiepietsie beweging naar je hand toe: LOS! Dat opbouwen, totdat het veulen makkelijk naar je hand toekomt. Dat opbouwen totdat het veulen een stap opzij neemt. Dat opbouwen totdat het veulen een paar stapjes opzij kan doen, totdat het in een cirkel om je heen kan lopen. Dan cirkel groter maken totdat je rechtuit loopt. Zelfde doen aan de rechterkant. Dat werkte prima!

dutchgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 22:24

mijn veulen liep na drie dagen al mee aan een halster zonder problemen,mijn tip is om inderdaad je arm achter haar kont te doen en zo steeds een zetje geven laat iemand anders de merrie mee nemen maar die moet af en toe wel op je wachten want het kost een beetje geduld probeer nauwelijks of geen druk op het touwtje te nemen dit werk juist aafsrechts als het veulen door heeft dat ze door moet lopen dan kan je gelijdelijk aan iets meer druk op het touwtje houden als ze protesteerd dan weer even de druk er af.als je kijkt bij de nieuwe foto's van Another Dance dan zie je dat ze als een mak lammetje achter me aan loopt.succes ermee

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 06:57

hoe men het hier vroeger met de boeren knollen deed. Ze bonden het veulen met hin hoofd aan de moeder hun buik vast. Op deze manier konden ze de merries naar het land brengen met veulens en leerde de veulens gelijk meelopen.
Bij mijn hele jonge veulens begin ik gelijk de dag nadat ze geboren zijn met halstertje en stapje vooruit enzo. koop ik veulens of paarden die nog nooit een halster hebben aan gehad ( zelfs 3 jarige) dan doe ik een hastertouw en een touw aan hun halster vast die gaat van de linkerkant over de rug heen naar de rechterkant van de bil, onder de staart door en dan naar voren. Daar zet ik druk op terwijl ik voor bij het paard sta. Het paard zal de druk willen ontlopen en doet een stap naar voor. Dan krijgt hij of zij iets lekkers terwijl ik netjes van voor bij het paard sta en ze leerd dat ze netjes mee kan lopen aan het halstertouwtje dat ik voor vast houd. Wanneer de niet reageren dan kan je de druk op het achterste touw wat opvoeren. Maar ga niet aan het halstertouw trekken, want dan ga je een terug trek reactie krijgen. Halstertouw ontspannen en druk op het achterste touw. Wanneer ze loopt vervalt de druk op het achterste touw... enz... Ga niet met grof geweld trekken, heeft geen zin, moet subtiel zijn... denk maar aan een pessoateugel...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 06:59

bij hele jonge veulentjes wil ik nog wel eens de hand onder het staartje pakken en dan staartje omhoog. Maar natuurlijk ook met enige voorzichtigheid... willen niet uiteindelijk met een staartje in ons handen over blijven zonder veulentje eraanvast...