hoe men het hier vroeger met de boeren knollen deed. Ze bonden het veulen met hin hoofd aan de moeder hun buik vast. Op deze manier konden ze de merries naar het land brengen met veulens en leerde de veulens gelijk meelopen.
Bij mijn hele jonge veulens begin ik gelijk de dag nadat ze geboren zijn met halstertje en stapje vooruit enzo. koop ik veulens of paarden die nog nooit een halster hebben aan gehad ( zelfs 3 jarige) dan doe ik een hastertouw en een touw aan hun halster vast die gaat van de linkerkant over de rug heen naar de rechterkant van de bil, onder de staart door en dan naar voren. Daar zet ik druk op terwijl ik voor bij het paard sta. Het paard zal de druk willen ontlopen en doet een stap naar voor. Dan krijgt hij of zij iets lekkers terwijl ik netjes van voor bij het paard sta en ze leerd dat ze netjes mee kan lopen aan het halstertouwtje dat ik voor vast houd. Wanneer de niet reageren dan kan je de druk op het achterste touw wat opvoeren. Maar ga niet aan het halstertouw trekken, want dan ga je een terug trek reactie krijgen. Halstertouw ontspannen en druk op het achterste touw. Wanneer ze loopt vervalt de druk op het achterste touw... enz... Ga niet met grof geweld trekken, heeft geen zin, moet subtiel zijn... denk maar aan een pessoateugel...