Utopie ( Jacomar x Calvados ), hoe fokt hij ?(www.jboeve.nl)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

katrienh

Utopie ( Jacomar x Calvados ), hoe fokt hij ?(www.jboeve.nl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 17:56

Utopie ( Jacomar x Calvados x Tangelo )

dekstation: Jan Boeve ( www.jboeve.nl )

Wie weet meer over deze hengst ( en zijn vader Jacomar ) ?
Hoe fokt hij ?
Bij welke merries kan hij t est gebruikt worden ?

Nakomelingen ?

Ook meer gegevens zijn welkom: geboortejaar,....

Bij voorbaat dank

( ik wil eigenlijk puur informatie over deze hengst, dus niet of hij al dan niet bij mijn merrie past etc. )

Mansolein

Re: Utopie ( Jacomar x Calvados ), hoe fokt hij ?(www.jboeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 20:18

Verrichting Ermelo 2004 (06-09 t/m 12-11)
Utopie is een eerlijke, betrouwbare en vriendelijke hengst met een goede instelling. De hengst heeft veel bereidheid tot werken en laat zich goed bewerken.
De stap heeft een goede ruimte en is zuiver. Het achterbeen zou resoluter ondergebracht moeten worden. De draf heeft ruim voldoende ruimte, maar zou meer tot dragen moeten komen. De galop heeft veel ruimte, veel souplesse en een goede balans. Als dressuurpaard heeft Utopie voldoende aanleg en geeft zijn ruiter een voldoende gevoel.
De hengst springt met een goede afdruk en is daarbij vlug. Het voorbeen is ruim voldoende gevouwen. Het lichaamsgebruik van de hengst is wisselend en daarbij verdraait de hengst zich op de sprong. De hengst springt met veel souplesse. Utopie lijkt voorzichtig. Het springen gaat hem makkelijk af en hij toont veel tot zeer veel vermogen. Als springpaard heeft Utopie veel aanleg en geeft zijn ruiter een goed gevoel.
In de stal is hij eerlijk, betrouwbaar en fijn om mee te werken; in de omgang is hij makkelijk.
Geen veterinaire bijzonderheden.

boerinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:12

Utopie is pas goedgekeurd. En heeft dus nog geen nakomelingen. Maar als je meer wilt weten, kun je gerust Jan of Jeroen Boeve bellen. Zij zijn niet te beroerd om je informatie te geven.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:15

Zijn vader Jacomar loopt hoog in de sport onder Marc Houtzager en heeft ook veel nakomeling die het goed doen. Opa Calvados heeft ook veel nakomelingen die in de sport goed presteren en volgens mij heeft ook nakomlingen die goedgekeurd zijn. Van Tangelo weet ik niet veel van, is al een oudere hengst. Als ik het goed heb is hij in een ver verleden in eigendom van Boeve geweest.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:55

Utopie is bijzonder mooi gefokt. Hij komt uit de internationaal goed presterende hengst Jacomar, welke zelf uit een zeer goede prestatiestam komt. Zo is Jacomar nauw verwant aan de internationale springhengst Michael, ook KWPN goedgekeurd en hoogste fokwaarden voor het springen. (Kijk maar eens op http://www.paardenfokken.nl, dan kan je zien hoeveel prestatie er achter zit).

De moederlijn van Utopie is minstens net zo interessant. Hij komt uit de fantástische merrie Pherna (Calvados x Tangelo xx x Rigoletto x Persian Path S xx). Pherna heeft eerst twee hengstveulens van Jacomar gebracht, waarvan Utopie de oudste is. Zijn één jaar jongere broer is inmiddels gecastreerd en sprong onlangs 85 punten!! bij elkaar op de stamboekkeuring. (Zie Paardenkrant van 29 juni, blz. 2). Pherna is na haar twee veulens de sport in gegaan en doet dit enorm goed. Zij presteerde goed op de IAN trofee en is inmiddels heel succesvol op het allerhoogste niveau met Julia Kayser. In Rotterdam hadden Jacomar en Pherna allebei slechts één balkje in de Grote Prijs! (Zie In de Strengen van 23 juni, blz. 12: ook foto´s). Pherna is pas acht jaar oud en eerst twee jaar ingezet als fokmerrie dus dit is zéér apart! Ze is naast sport ook keur en liep als jonge merrie een goede IBOP met oa. 8.5 voor afdruk, techniek en geschiktheid als springpaard. Voor het vermogen kreeg ze zelfs een 9.

Kortom: één en al prestatie in de afstamming van Utopie. De hengst zelf heeft een zeer goed karakter en ik heb er al een aantal aparte veulens van gezien. Meer bloed en lengte dan je in eerste instantie zou verwachten. Op de show bij Boeve werd ook een Utopie-veulen getoond en die maakte absoluut reclame voor zijn vader. Ik kijk uit naar zijn eerste officiële jaargang.