Kruisingmerrie laten dekken door..(foto's!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Kruisingmerrie laten dekken door..(foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 11:18

Hallo!

Ik weet niet zeker of het juist is dit topic hier te plaatsen maar ik probeer het maar even..

Mijn Ambertje (16 jaar, 1,52 m, kwpnxgroninger en nog iets..)is misschien niet meer te berijden. Maar omdat ze zo'n superkarakter heeft dacht ik dat het misschien leuk was om een veulentje bij haar te fokken. Als het veulentje dan qua karakter op haar zou lijken en ietsje groter zou zijn, dat zou geweldig zijn!

Maar ik weet van dekken en veulentjes niet zo heel veel. En daarnaast vraag ik me af wat voor hengst de zwakke punten van mijn kruisingmerrie zou kunnen verbeteren. En heeft iemand ervaring met het verbeteren van een kruisingmerrie?!

Hier twee foto's van haar:
Afbeelding

Afbeelding

Haar moeilijke punten vind ik:
- korte beentjes,
- korte en stevige hals,
- lange rug,
- zwaargebouwd.
Wat vinden jullie?

Idealiter zou ik een hengst willen vinden die hoog op de benen staat, donkerbruin of zwart van kleur is en in het geheel wat luxer is. Met wel een lief en werkwillig karakter.

Iemand een mening?

Jillyken

Re: Kruisingmerrie laten dekken door..(foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:37

Ik zou nie weten door wat je haar kan laten dekken maar als ze nog nooit eerder een veulen heeft gehad zou ik het niet meer doen...

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 10:40

Ik heb ook gedacht over haar leeftijd en het toch nog proberen maar na over dit punt wat gesproken te hebben met verschillende mensen, denk ik dat het misschien toch het proberen waard is.
Haal er natuurlijk ook wel een DA bij voor als ik het wel echt wil gaan doen.
Vooralsnog is het vooral even orienteren en nadenken.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 19:08

Bij de IJslanders worden soms wel 20jarige merrie's drachtig
Maar je hebt een Lijstje gemaakt met haar zwakke punten. Dus de punten die je wil verbeteren van haar. Nu hoef je alleen op zoek te gaan naar een Hengst die bij haar zou passen. Ik denk dat je dat beste met iemand kunt doen die veel hengsten kent en ervaring heeft met dat soort dingen. Als je bij een manege staat kan de manegehouder je mischien helpen. Of je gaat op zoek op internet en gaat eens bij iemand langs om de hengsten te bekijken. Zien hoe ze het onder het zadel doen en hoe ze kwa gedrag zijn, of het leuk beweegt enz. Suc6 met het zoeken van een leuke hengst!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 20:46

Glossi: Bedankt!! Heb jij er verstand van? Dan mag je wel met me mee hoor! (zie dat je ook in Friesland woont..)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 11:52

Ik heb ook een 16-jarige merrie die nog nooit een veulen heeft gehad. Ik zou haar graag volgend jaar willen laten dekken, maar dan heeft ze pas een veulen op haar 18 en dat zou ik liever niet meer doen... Maar als de DA zegt dat het zeker kan en niet nadelig is voor haar zou ik het zeker eens willen proberen

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 12:04

Chipieke, wat leuk dat jij ook met dat idee rondloopt! Ja, ik denk dat wanneer de DA denkt dat het wel kan dat ik het gewoon probeer. Als het lichaam van het paard het niet meer aankan zal het waarschijnlijk ook geen embryo vormen..denk ik.
Mijn moeder, uitgaand van haar boerenachtergrond, heeft zoiets van : gewoon proberen. Lukt het niet, dan niet. Lukt het wel, dan is het mooi meegenomen. Mensen die zij uit haar paardentijd kent van vroeger deden het ook zo. En dat ging altijd goed.

Maar ja, ik ben van nu en ik wil iets meer zekerheid van tevoren of het wel goed is voor Amber.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 17:15

Ja, dat geloof ik best. Natuurlijk is het het best als ze al eerder veulens hebben gehad. In de Bit stond een heel stuk over ouder worden, van zowel mensen als paarden. Er stond een fokmerrie in van ik geloof 27 die tot nog toe elk jaar een veulen kreeg.
Maar dat is heel wat anders.

De DA moet er sowieso naar kijken en misschien is het ook hier wel bij dat het per paard verschilt of het goed is of niet.

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 17:21

Bij ons heeft een 19-jarige fjordenmerrie ook nog een veulen gekregen maar das lang nie haar eerst, 10 voorgangers ofzo maar ik zou het risico niet meer lopen boven de 15, onze DA zei dat het iets is met die bekken dat da versteend geraakt ofzo en dat je een veel grotere kans krijgt dat je merrie erin blijft...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 15:42

Ik zou wel mee willen maar ik heb zelf meer verstand van IJslanders. Dus ik ken daar alle hengsten (zo ongeveer) wel van. Van gewone paarden weet ik eigenlijk geen 1 hengst Natuurlijk weet ik wel waar je op moet letten maar de adressen en zo, en welke hengst je het beste moet kiezen en welke karakters ze vererfen dat weet ik dus niet. Heb je niet iemand in de buurt die wel veel hengsten kent? Ik weet trouwens wel 1 hele gafe hengst! Tis wel een gangenpaard, ik ga je een pb'tje sturen!

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 12:30

ik heb je een pbtje gestuurd.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 18:45

Toushie, heb je pb'tje gevonden hoor! Bedankt!

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:09

hoi, mijn merrie heeft ook op latere leeftijud een veulen gekregen namelijk met 18 ze zijn alle twee gezond het veulen is inmiddels 3 en een flinke hengst geworden en moeders is nog super fit en zou zelf makkelijk weer een veulen kunnen hebben ik, heb het toen aan de DA gevragd en meerdere vonden haar nog super en niet een DA zei dat zij te oud was en de dracht lukte ook meteen en de geborte ging heel snel of wel het veulen best groot was is nu een joekel van 1,82 en was al bij zijn geborte groot.
dus als je merrie verder fit en gezond is zijn er niet echt problemen waarom ze geen veulen meer zou mogen hebben.
groetjes KC
en als je nog een hengst zoekt ik weet er nog een:-)

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 08:10

Hee KC! Dat moet die geweldige hengst van jou zijn...die heb ik gezien! Wat een plaatje..Maar ik ben bang dat ik daar niet kan komen met mijn Ambertje!

Echt wel heel fijn om te horen dat jouw merrie dus ook op latere leeftijd nog een veulen heeft gehad en dat alles goed is gegaan. Als ik nog vragen heb mag ik je dan pb'en?

Feti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 23:15

Ik zou als ik jou was gewoon een leuke jaarling (of veulen)zoeken. Weet je wat je krijgt en weet je zeker dat je merrie er niet in blijft...... (vaaknog goedkoper ook!) Persoonlijk zou ik het risico niet willen lopen...
Verder een leuk merrie om te zien, iets meer Volbloed erin zou ik denken en opletten dat 'ie niet overbouwd is!

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:28

femskie schreef:
Hee KC! Dat moet die geweldige hengst van jou zijn...die heb ik gezien! Wat een plaatje..Maar ik ben bang dat ik daar niet kan komen met mijn Ambertje!

Echt wel heel fijn om te horen dat jouw merrie dus ook op latere leeftijd nog een veulen heeft gehad en dat alles goed is gegaan. Als ik nog vragen heb mag ik je dan pb'en?

hoi zeker vraag er maar op los...
en het is mogelijk om sperma van mijn hengst binnen nederland te versturen hoor geen probleem
poohbeer van bokt en ziolette van bokt en charene ook trouwens kennen hem goed dus als je nog wat wilt weten over zijn karakter etc mag je hun ook even pb en ik heb ook nog een klein videotje als je dat wilt hebben niet zo goede qualiteit maar zie je zijn bewegingen even ipv fotos. van de week maken we weer nieuwe filmpjes...
poohbeer heeft nu een veulen van hem is dit jaar geboren heet aziro en is natuurlijk ook op bokt te zien kijk op zijn naam ( Aziro ).
ik hoor het wel als ik je ergens me kan helpen.
xxx KC

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 19:36

wil je er een pony of een paard uit hebben ??

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 20:12

Het liefste iets groters dan 1,52 wat ze zelf hoog is..Voor mij zou een enorm groot paard het meest ideaal zijn maar dat is niet reeel. Dus als het veulen later rond de 1,60 of 1,65 zou zijn, dan zou dat heel mooi zijn!
Ik vraag me wel of dat kan maar goed..