Hengst Darnels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sunset

Hengst Darnels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 23:26

Heeft er iemand een foto van de hengst Darnels?
en wat meer info?
misschien zijn verr. onderzoek?

Deze hengst is teruggetrokken weet iemand hier de reden van?

Suzanne F.

Re: Hengst Darnels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:21

Verrichtingsverslag
Verrichting Ermelo 1988
Evenwichtig, vriendelijk met goed humeur, gehoorzaam en eerlijk. Bij begin onderzoek wil hij moeilijk afbuigen en gaat hij teveel op de voorhand. Later is dat veel verbeterd. Heeft er moeite mee de hals op lengte te brengen. Wil zich goed laten bewerken en laat zich zeer plezierig rijden.
Stap heeft voldoende regelmaat maar is niet al te ruim. Draf is in de loop van het onderzoek veel tactvoller geworden en heeft voldoende ruimte. Ook de galop is aanzienlijk verbeterd. Heeft in het tweede deel van het onderzoek een goed gedragen regelmatige galop. Heeft bij het springen een goede afdruk, voorbeentechniek is tamelijk wisselend. In terrein goede galop, op de sprong wisselvallig. Veel bereidheid om te werken, looplustig, veel plezier in het werk. Ervaart werk als licht. Ruim voldoende aanleg als dressuur-, spring- en terreinpaard.
Bij aankomst schrale voedingstoestand. Eet de eerste weken slecht, later is zijn eetlust verbeterd en is hij gegroeid.
Rustig stalgedrag.
Op 05-04 zijn twee doppen getrokken.
Rapportage afgesloten op 03-06.

Verrichtingscijfers
Stap 6
Draf 7
Galop 7
Rijproef 7
Springen vrij 6.5
Springen ohz 7
Terreinproef 8
Karakter 9
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 8
Puntentotaal 74.50
Max punten 100
Plaatsing 9e van 25 (16)
Jaar verrichting 1988
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 1990 (veulens)
De ontwikkeling van de getoonde veulens bleek goed te zijn. Qua type is er nogal wat variatie, van amper voldoende rijtypisch tot goed rijtypisch. De uitgezochte veulens waren in doorsnee beter. Het hoofd is droog, goed gevormd en uitdrukkingsvol. Halsvorm en -aanzet zijn gevarieerd. Zowel goede halzen zijn aangetrofen, als aangestoken exemplaren, die vaak arm in de bovenlijn zijn met een knikje voor de schoft. De schoft is ook wisselend: van kort en plat, tot ontwikkeld en lang. De schouder is eveneens wisselend van lengte en ligging. De rug is voldoende gespierd, soms iets gezonken. De lendenpartij is goed. De croupe is goed van bespiering en deels voldoende van vorm en lengte. Zowel voor- als achterbeen is goed gesteld. De stap is doorgaans voldoende met effectief gebruik van het achterbeen, terwijl de beweging door het gehele lichaam vloeit. In een aantal gevallen bleek de stap zeer goed te zijn. De draf is zeer wisselend: er zijn veulens gesignaleerd die zeer goed draven met tact, balans en veel elasticiteit, waarbij het goede voorbeengebruik opvalt, maar er zijn ook vrij veel veulens die maar juist voldoende draven met weinig Schwung en overtuiging. In vier gevallen is vastgesteld dat de ene voorvoet kleiner en steiler is dan de andere. Eén geprikt afwezig gebleven, thuis geïnspecteerd veulen, kreeg een goed rapport mee.

Kort samengevat: goed ontwikkelde, in type wisselende collectie, gevarieerd in halsvorm en -aanzet. De draf is wisselend van zeer goed tot juist voldoende.
Getoond: 21 veulens uit 102 dekkingen.

Afstammelingen 1994 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Darnels voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Wachthengst 1998 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van de 7-jarige nakomelingen is de hengst Darnels op wacht gezet.
Hij is niet in staat gebleken een toegevoegde waarde te hebben op de fokkerij van spring-, dan wel dressuurpaarden. Noch de eigen prestaties, noch de exterieurindex, noch het aantal stermerries dat beneden het gemiddelde ligt, vormen aanleiding tot enige compensatie.

Afkeuring 2002 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt de wachthengst Darnels definitief afgekeurd.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:40

Heb oit een jonge darnels merrie onder het zadel gehad. Een pittig maar eerlijk ding. Donkerbruin van kleur. En biebel heeft er voor Ivanhoe eentje op de proef gehad. Was gaaf beest maar in die tijd durfde ze het nog niet aan.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:51

Je kan bij het KWPN een foto opvragen, althans een paar jaar geleden was dat nog mogelijk.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:59

Ik heb een Darnels gereden in het Z2. Lief maar pittig, groot (1.73), donkerbruin niet erg mooi, maar wel zeer werklustig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:07

In mijn profiel staan foto´s van mijn Darnels, zeer werkbaar paard met 3 normale gangen. Toch is op zn 6 de jaar provinciaal kampioen Z2 geworden en daarna ZZ-Licht met 2 wp geweest.
Echt super karakter, zo heb ik er nooit meer 1 getroffen. (ja Stravinsky was ook super in het werk)

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:41

Ja, dat had die van mij ook, echt altijd willen werken, heel veel looplust, altijd zin in het werk!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 22:38

Ik had een e pony van Darnels, voorheen Z dressuur. Erg werklustig, maar verder niet opvallend mooi. Wel erg lief en braaf.

carrembally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:27

heb een 13 jarige stermerrie van Darnels. 1,72 groot. zwaar type maar super lopen. Helaas is het karakter erg slecht. Deze merrie fokt wel goed in combinatie met hengsten met veel bloed

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:16

heb darnels zelf gekend, heel vriendelijk paard maar helaas is hij ongeveer 2 jaar geleden overleden, er zijn foto's van hem te vinden in oudere hengsten boeken van het kwpn

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:28

inkepink schreef:
heb darnels zelf gekend, heel vriendelijk paard maar helaas is hij ongeveer 2 jaar geleden overleden, er zijn foto's van hem te vinden in oudere hengsten boeken van het kwpn

Darnels is nog helemaal niet dood!

(dacht ik iig bijna heel zeker te weten!!)

Staat nog steeds in Enter toch? Bij stoeterij De Els van Spekenbrink?

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:41

ik dacht ook dat hij nog in leven was.

Althans dat vertelde iemand mij die daar een
paar maanden geleden stage liep

XxDeemsx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:22

ik heb zelf een darnels ruin.
heel leuk lief beest!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:57

XxDeemsx schreef:
heel leuk lief beest!!

Die van mij was ook ontzettend lief! Verder nooit meer zo'n lief, braaf dier getroffen helaas.

XxDeemsx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:06

Suzanne F. schreef:
XxDeemsx schreef:
heel leuk lief beest!!

Die van mij was ook ontzettend lief! Verder nooit meer zo'n lief, braaf dier getroffen helaas.

nee, mijne is ook echt beste wat me is overkomen!!!