gedrag merrie variant x uniform

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

puntje

gedrag merrie variant x uniform

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 12:08

hoi ben sinds kort eigenaresse van een 6 jarige merrie uit variant x uniform
nu ben ik op zoek naar mensen met dezelfde afstamming en hun ervaringen met hun paard.

Wiepie

Re: gedrag merrie variant x uniform

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:27

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:58

Ik heb een negenjarige Variant X Uniform. Het is een beeldschone ruin met goede bewegingen. Het is een intelligent paard met een eigen wil. Bij het rijden werkt hij echter nooit echt mee. Hij blijft maar proberen om zijn eigen ding te doen. Uiteindelijk als je consequent blijft geeft hij het wel op. Als hij vrij heeft is met name de dag erop het weer bikkelen. Dan heeft hij helemaal zo iets van kom maar op. Als je hem er doorheen hebt loopt hij overigens super. Ik zit er overigens over te denken om iets van natural horsemanship te gaan doen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:59

Variant ken ik verder niet, maar da's wel van het vierspan geloof ik. (net als Uniform)
Ik ken 1 Uniform, die is goed, maar daar zit een ontzettende eigen wil in. Hij is waarschijnlijk ooit ook niet netjes behandeld geweest en dat maakte t niet zo'n simpel paard om mee te werken. Het is in de omgang wel een schaapmak dier, superlief!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 22:03

Ik ken een Uniform * Variant dus precies omgekeerd..
Verscrikkelijk goed paard loopt de sterren van de hemel.. maar een draak met rijden en in de omgang. Echt een verschrikkelijk eigenwijd drammerig dier. Het is de ene dag juichen en de andere dag huilen met dat paard. Je moet er mee overweg kunnen zal ik maar zeggen.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 07:08

Uniform staat bekend om zijn moeilijke omgangsvormen, maar wel super lopen.
Dit geldt bij voorbeeld ook voor veel nakomelingen van Lancet, Pion, sommige Elcaro's, Jazz om maar enkele te noemen. Variant ken ik verder niet. Ook wel aardig om te zien wat er verder achter de moederlijn zit

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 07:16

Variant geeft een zachter karakter door wat goed bij de Uniforms paste. Helaas komen bij de meeste dat Uniform karakter sterker door. Uniform zelf is een brave en goedmoedige kerel maar ik vermoed dat die vervelende karakter trekken van Liris komen. Liris was ieder jaar drachtig en werd tevens flink doorgereden. Mijn vermoeden is dat Liris wat braver was als ze drachtig was.

Ik heb zelf een merrie uit een Uniform x Variant kleindochter en die heeft dus die typische Uniform karakter trekjes verder is het wel een uitstekende fokmerrie. Je moet alleen goed rekening houden met het karakter van de hengsten.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:13

petraaken schreef:
Je moet alleen goed rekening houden met het karakter van de hengsten.

Wij hebben juist onze Variant x Uniform drachtig van .... Jazz. Als dat maar goed gaat! Maar goed: de merrie is erg braaf.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:04

Wiepie schreef:
petraaken schreef:

Wij hebben juist onze Variant x Uniform drachtig van .... Jazz. Als dat maar goed gaat! Maar goed: de merrie is erg braaf.

Het is maar wat je aandurft. Zelf zou ik het met mijn merrie in geen geval doen. Geef mij maar een Rubiquil uit haar.

puntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 12:22

voorlopig ben ik ook nog niet van plan om er mee te fokken maar in de toekomst wel.
Wel grappig om te horen dat de meeste uniform paarden niet de makkelijkste paarden zijn om te rijden ligt het dus niet helemaal aan mezelf!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:27

Ik heb het al vaker aangehaald
het zijn paarden die voor je werken als je redelijk kunt rijden.
Anders zijn het K.. bokken die je op een africhtingsstal vaak tegen komt omdat ze weer eens te raar zijn geweest.

er staan er bij mij in de buurt veel, ken er ook veel.
En het is bij een gewoone ruiter meestal altijd wat.

Jazz zou ik er persoonlijk ook nooit opzetten.

maar goed mijn "bescheiden" mening

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:38

Misschien hebben wij wel net die ene brave Variant x Uniform. Ik kan er zelf mee lezen en schrijven, in de omgang en onder het zadel. Mijn nichtje zit er wel eens op, komt net met de benen onder het zadel uit, en bij haar zet ze ook geen stap verkeerd, dan is ze misschien nog wel braver zelfs... Daarom durven we de gok (en fokken blijft altijd gokken) wel te wagen.

puntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 15:23

wat bedoel je met het is bij een gewone ruiter meestal altijd wat runningkawa ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:13

Dat je veel paarden van die afstamming zag, die bij de gewone ruiter van alles uitspookte
dat er altijd wel iets was, de een bokken, de ander staken, de ander dit en de ander dat.
En dat je net wat meer dan gemiddeld moest kunnen rijden om ze lekker aan het lopen te hebben.

(altijd wat zal dan wel Brabants zijn denk ik zo voor altijd wel iets )

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:13

Mijn vorige paard een merrie van Variant x Uniform x Ubis, niet zo groot (1,63) en een heel vlug paard, met ook veel lef.
Afbeelding

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:17

Grins die karaktertrekken herken ik zeker wel! Heb zelf een bijna 20 jarige ruin van Variant en hoe vaak ik daar niet huilend en met blaren op mijn handen, bloedlip enz vanaf gekomen ben niet meer te tellen. Een heel groot gedeelte kwam inderdaad van het karakter af. En nog steeds, hij wordt niet rustiger nu hij ouder wordt hoor. Kan er gelukkig in de omgang wel mee lezen en schrijven. Ben er ook Z dressuur mee geworden. Helaas is dit al een aantal jaar geleden. Door blessures staat het op moment wel op een laag pitje. Moet eerlijk bekennen dat ik nu, na 14 jaar, eindelijk door heb hoe het werkt met rijden met hem. Hoop ooit nog eens te kunnen starten, en te kunnen laten zien wat hij echt kan nu hij zo veel beter in zijn lijf en vel zit. Nu ook hopen dat hij hier ook zin in heeft (voor foto's van hem zie mijn profiel)

wisselkoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 20:17

Ik heb een Uniform x Jurriaan. De Uniform staat bekend om zijn karakter. Dit geeft hij door aan zijn nakomelingen. Die van mij is bijzonder temperamentvol/dwars/kijkerig/hij steigert graag en als meneer er helemaal de balen van heeft dan gebruikt hij heel zijn repetoire om onder het werk uit te komen. Het blijft elke dag weer spannend en dat is eigenlijk ook het leuke van de Uniform-afstammelingen. Zou niet willen ruilen met een makkelijker paard.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 06:37

runningkawa schreef:
Dat je veel paarden van die afstamming zag, die bij de gewone ruiter van alles uitspookte
dat er altijd wel iets was, de een bokken, de ander staken, de ander dit en de ander dat.
En dat je net wat meer dan gemiddeld moest kunnen rijden om ze lekker aan het lopen te hebben.

(altijd wat zal dan wel Brabants zijn denk ik zo voor altijd wel iets )

Is dat zo?? In de sport bij de betere ruiters deden ze het ook niet! Daar waren ze net zo lastig en dus vaak erg snel uit beeld....

Het is te goedkoop om te zeggen dat "je er mee om moet kunnen gaan"... Dat is niet zo. Immers juist bij de hele simpele ruiter hoeft een paard niet te werken en zie je vaak dat ze schaapmak zijn maar owee als je er echt mee aan het werk wilt......

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 06:42

wisselkoning schreef:
Ik heb een Uniform x Jurriaan. De Uniform staat bekend om zijn karakter. Dit geeft hij door aan zijn nakomelingen. Die van mij is bijzonder temperamentvol/dwars/kijkerig/hij steigert graag en als meneer er helemaal de balen van heeft dan gebruikt hij heel zijn repetoire om onder het werk uit te komen. Het blijft elke dag weer spannend en dat is eigenlijk ook het leuke van de Uniform-afstammelingen. Zou niet willen ruilen met een makkelijker paard.

Tussen "graag steigeren" en "een dooie" zit veel ...

Heb er teveel zien steigeren, heeft me ooit bijna het leven gekost (jaja met een belisar die overal al gestaan had en bij mij kwam en bij het opstappen en wegstappen lange teugel ging staan en achterover ging)... ee paard heb je voor je plezier en om lekker mee te werken, samen! En er zijn er zoveel waarmee dat gewoon ook kan, waarom dan de ellende opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 08:49

De meeste amateurs willen er ook wel wat van klaar krijgen (als is het maar de goede kant op in de rijbaan )
En als ze het door hebben, staan ze daarbij al overeind.
En veel gewone ruiters, zetten hem dan op stal (geef ze ook niet eens ongelijk) dus dan heb je al snel een hele grote k..bok
De ruiter die wat meer in zijn mars heeft, kan het paard iig nog rond krijgen

Vandaar dat je ermee om moet kunnen gaan.

Ik ben het er wel mee eens, of je dat graag zo wilt, zoals je beschrijft in je 2e bericht.
er zit idd een groot verschil tussen een dooie en 1 die elk klein dingetje pakt om in de staak te vliegen.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:50

Met mijn merrie had ik qua omgang niet zooo veel problemen, als amateur zijnde. (wel kawa ??)

Met rijden kon ze wat je noemt een eigen willetje hebben, maar niet gevaarlijk. Ze is meerdere malen in de optoch van Sinterklaas mee geweest, dus ook wel een hoge bertouwbaarheids-factor (al zeg ik het zelf)

Haar zoon, een Flemmingh x Uniform x Doruto, heeft ook een goed karakter, hij is fris en fruitig maar zeker eerlijk en wil ook hard werken en is leergierig..... Dus al met al heb ik er niet zo'n problemen mee. Maar ik moet wel zeggen dat ik ze ook anders ken hoor.

Suel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:56

Wiepie schreef:
petraaken schreef:

En ik heb een... Jazz x Uniform x Jurriaan merrie. Haha!

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:10

Suel schreef:
En ik heb een... Jazz x Uniform x Jurriaan merrie. Haha!

En? Onhandelbaar?

Suel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:35

Nee, hoor. Ik denk dat dat met name met "opvoeding" te maken heeft.
Moet het wel afkloppen, want ze is jaarling. Maar voor zover ik haar nu kan inschatten zit er echt wel een kop op, maar dominant is ze totaal niet. Eerder het tegenovergestelde. Ze is wel wat kijkerig. Zeker in vergelijking tot de anderen waarmee ze staat.

Tuurlijk, het zijn karakterpaarden (mijn andere paard is er ook zo een) maar daar moet je gewoon mee om kunnen gaan. Ik kan me voorstellen als je zo'n paard vanaf veulen 3 jaar op land gooit en er niet naar omkijkt, dat het dan wel wat lastiger wordt, ja.

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn andere paard (Nashua x Marinier x Nimmerdor) vanaf begin af aan al voor veel meer problemen heeft gezorgd, omdat hij overal iets van moet "vinden".

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:50

Suel schreef:
Nee, hoor. Ik denk dat dat met name met "opvoeding" te maken heeft.
Moet het wel afkloppen, want ze is jaarling. Maar voor zover ik haar nu kan inschatten zit er echt wel een kop op, maar dominant is ze totaal niet. Eerder het tegenovergestelde. Ze is wel wat kijkerig. Zeker in vergelijking tot de anderen waarmee ze staat.

Tuurlijk, het zijn karakterpaarden (mijn andere paard is er ook zo een) maar daar moet je gewoon mee om kunnen gaan. Ik kan me voorstellen als je zo'n paard vanaf veulen 3 jaar op land gooit en er niet naar omkijkt, dat het dan wel wat lastiger wordt, ja.

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn andere paard (Nashua x Marinier x Nimmerdor) vanaf begin af aan al voor veel meer problemen heeft gezorgd, omdat hij overal iets van moet "vinden".

Ik heb een junior STV gehad die we zelf hadden gefokt.
Beestje was super braaf altijd.
Toen we hem zadelmak gingen maken heeft ie twee maanden lang niks anders gedaan dan alleen maar gebokt.
Op een stieke singel nog wel.
Toen we hem zover hadden dat ik erop kon heeft ie nooit niks gedaan.
Tot ie 6 jaar was en we naar de M2 gingen.
Hij moest ineens harder gaan werken en meneer had meteen het knopje staken gevonden.
Heb nog een volle zus van deze en die is echt super braaf hoor.
Wil ook altijd werken.

Nou wil ik niet zeggen dat jou paard ook zo is, maar ik zou nog maar niet te hard juichen, want wat nog niet is kan nog komen.