Welke hengst voor mijn French Buffet xx merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marion71

Welke hengst voor mijn French Buffet xx merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 09:33

Dolgraag wil ik mijn 4 jarige French Buffet xx x Indoctro x Grannus merrie weer laten dekken. Ik weet alleen niet door welke hengst en vraag daarom jullie hulp.
Mijn merrie is bloederig en heeft een dito karakter (fel maar heel werkwillig en intelligent). Ze mist vooral formaat, is klein 158 cm, en ook de beweging mag verbeterd worden (de draf is heel gewoontjes). Ik zoek dan ook een hengst die formaat en liefst ook beweging vererft. Het liefst een goede springer maar tenminste een all rounder en eigenlijk geen schimmel. Hebben jullie ideeën? Wat vinden jullie van de net KWPN ggk Verdi? Ze heeft nu een veulentje aan de voet van een Franse hengst en dat lijkt goed te passen.

http://www.mijnalbum.nl/Album=DK347QEX

Mansolein

Re: Welke hengst voor mijn French Buffet xx merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:08

mooi merrie. Van welke hengst is het veulen? Misschien is quattro wel wat voor je merrie. Dit is een frans gefokte hengst die ggk is bij het kwpn. Hij heeft massa, goede bewegingen en een fijn karakter. Hij staat ook bij team nijhof net als verdi.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 15:15

Het veulen is van Jiggy d'Baugy, ggk bij SF.
Aan Quattro heb ik zelf ook zitten denken. Ik heb 'em eens zien lopen op de Zwolse Paardendagen en was best onder de indruk. Alleen schijnt hij geen maat te fokken en dat is wel iets wat mijn merrie nodig heeft. Nog andere ideeën? Hoeft geen Franse hengst te zijn.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 16:44

op kwpnstallions staat dat hij iets verkleinend kan fokken maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn voor elke merrie ( = gemiddeld).

Misschien is Tenerife VDL iets of Burggraaf? Of ander Discont ( NRPS) een hengst die het heel goed doet op merrie met veel bloed. Fokt veelzijdige paarden met een super fijn karakter ( www.jboeve.nl)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 16:56

Verdi vind ik ook een mooi paard. Verder vind ik Kigali die nu wordt omgeschoold door Coby van Baalen ook erg geschikt. Een pracht van een paard, leuk gangenwerk en duidelijk een springer van origine. Verder is als je voor nog meer bloed durft te gaan Julio Mariner xx of Painter's Row xx een optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:18

Ik zou niet zo snel volbloed erop doen. Je ziet veel goede paarden met een volbloedmoeder, dus 2e generatie. Ik zou voor een hengst als Odermus kiezen. Heeft maat, massa, instelling, beweging en springvermogen. Ook duits springbloed met massa zou wel passen, Numero Uno bijv. Bij Hans Horn staan wel meer van dit soort hengsten. Of Prestige? Is Silvano maar verder springen gefokt, en hij scoorde ook allround op het verrichtingsonderzoek. Verdi is frans en lijkt me ook geen slechte keus, als je merrie maar niet op de voorhand loopt/gebouwd is.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 20:24

Heb je geen foto van je merrie? Is wel erg handig namelijk.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:59

Die staat er de link onder het eerste bericht

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 07:12

oh ja, die had ik eerder al bekeken. en nu overheen gekeken sorry.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:56

Numero uno zal bij deze merrie absoluut niet vergrotend werken ,er lopen al véél E maten daarvan rond ;
Ik vindt het wel een chique merrie ,hoor waar je veel kanten mee uitkan .
Zo op het eerste zicht :
Ephebe forever (galoubet A is 1.84 hoog)
Indorado geeft maat en kan bloed van je merrie gebruiken
Burggraaf en calvados
Verder een héél pak holsteiner hengsten met Capitol,Cassini ,Contender bloed ....

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 10:52

Wat denken jullie lekker mee! Ook leuk om te horen dat jullie mijn merrie mooi vinden (is ze ook, alleen een beetje klein maar wel in verhouding). Ik heb al wel een paar namen gehoord waar me 'ns even in ga verdiepen.

Ik ken Disconto goed, Mansolein. Ik vind hem voor deze merrie niet zo geschikt. Ik heb mijn andere merrie, keurmerrie van Krack C (veel bloed, groot, pittig karakter) door hem laten dekken. Ik ben helemaal gek van Disconto, vooral om zijn mooie nakomelingen en het geweldige karakter dat hij vererft.

Deze merrie is best een heethoofd maar nog wel goed bewerkbaar. Meer bloed durf ik daarom niet en wat [***] zegt, is wel vaak zo. (Ik ga een topper fokken ). Aan Indorado en Tenerife had ik niet gedacht, maar die zijn inderdaad niet zo gek. Die franse hengst die je noemt Libke (Ephebe forever), weet je waar die staat? Op de voorlopige partnerkeuzelijst staan Verdi, Indorado, Terenerife en die Franse hengst. Ik heb er natuurlijk maar eentje nodig, maar kan iemand m'n lijstje nog aanvullen?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:57

In belgie is ie beschikbaar via www.keros.be maar in Nl weet ik het zo niet ,er is nochtahans iemand hier op Bokt die er een veulen van heeft .let wel het is diepvries want de hengst loopt op het hoogste niveau

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:04

Deze merrie bracht ik vandaag nog naar Burggraaf...
Die hengst is er nu nog, en springruiters zullen bij een gezond veulen om je heen zwermen

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:25

Wat leuk dat je een veulen hebt van disconto marion! Ik heb er zelf ook twee, hele mooie en fijne paarden. Burggraaf en tenerife lijken mij ook goed te passen. En wat Dees zegt klopt ook we, nu is hij er nog dus......................... kijk er maar eens naar.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:16

alleen durft burgraaf bij een kleine ook nog klein te geven bij en kleine merrie .Maar de kleine burgraven vindt ik wel de beste ,eerlijk gezegd(in parcours dan )

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 13:10

Volgend jaar krijgt m'n merrie een veulen van Disconto (ze heeft nu een hengstveulen van Ronaldo, een plaatje en een lieverd). Ik moet nog even geduld hebben.

Wat betreft Burggraaf hebben jullie gelijk; hij is er nu nog en 't is een kanjer. Over stempelhengst gesproken. Dekgeld is (zeker gezien z'n prestaties) best redelijk. Meer dan dat wil ik ook niet kwijt. Ik wist trouwens niet dat hij bij een kleine merrie ook wel eens klein wil fokken. Ik zet 'm toch even op m'n lijstje.
Die Franse hengst is van m'n lijstje af. Dekgeld is me echt te veel (€ 1450). Je moet ergens een grens trekken en die ligt voor mij bij € 1000 (voor Burggraaf zou ik een uitzondering willen maken). Diepvriessperma is geen probleem. Vorig jaar is ze ook geinsemineerd met diepvries en in 1 keer drachtig.