2-ling drachten voor 2006??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WSW

2-ling drachten voor 2006??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 18:52

Hoi,
Ik vraag mij af of dit toeval is of gewoon een jaar waarin er veel tweelingen geboren kunnen worden, liever niet, dus nu ontdekt worden.
Bij mij zijn al twee van de vier merries met een tweeling dracht geconstateerd, beide zijn gelukkig goed gescheiden en dragen nu goede éénling vruchtjes. Super dierenartspraktijk Marum!!! Adriaan Tak is een kanjer!
Maar aangezien beide merries erg vruchtbaar meerdere eitjes produceerden en onze hengst ookal super zaad heeft ( 90%) is dit gebeurd, er zat duidelijk wat dagen verschil in grote van de vruchtjes.
Trouwens bij één zaten de vruchtjes vlak achter elkaar, iets wat vaak voorkomt en als de merrie dan niet doodstil staat zou je deze zomaar voor één kunnen aanzien, gelukkig staan de merries erg stil en zag de DA dat er iets verschoot in het beeld wat hem hierop attendeerde, hij heeft wel drie keer opnieuw gekeken...en toen wist hij het zeker.
Bij het weg knijpen zagen we het later beter, want het tweede vruchtje verschoof eerst en het heeft bij beide merries uiteindelijk twee weken geduurd en in deze tijd 3x scannen en weer opnieuw knijpen, het is een precare aangelegenheid, de darm zit er tussen en dan de baarmoeder want, je moet hier zeer voorzichtig mee omgaan, en niet steeds te lang door gaan. Daarom koos de DA ervoor steeds te wachten en dan te checken of de vruchtjes voldoende geraakt waren. Steeds bleek dat ze gewoon door bleven groeien. Je wordt er uiteindelijk helemaal gek van, de DA hield in het dagboek bij waar het vruchtje zat en welke hij kneep, om te voorkomen dat je aan beide vruchtjes gaat knijpen. Beide merries zijn gescant op twee maanden dracht, en beide dragen een piepklein veulentje, dat is dan al zichtbaar hoofdje, halsje, rompje en vier kleine beentjes, alles in een paar centimeter...ongeloofelijk, en springlevend...
Ik heb dit niet eerder meegemaakt, en sterker nog, ik verwacht nu van nog een merrie op de scan een tweeling dracht, want ook zij had meerdere rijpe eitjes ter beschikking en bleef langer dan normaal hengstig.
Het is zo uitzonderlijk, en daarom vraag ik mij af of er meer zijn dit jaar???
Of in ieder geval dat iedereen heel alert wordt.

Tweeling drachten lopen vaak niet goed af, zoals we helaas maar al te vaak moeten lezen, ook hier op bokt al vele verhalen gezien. Gelukkig gaat het ook wel eens goed, maar het risico is natuurlijk veel te groot.
Ik ben zeer benieuwd.
groetjes, Diana Pieters

Mac

Re: 2-ling drachten voor 2006??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:42

Mijn merrie moet nog gescand worden, maar was idd wel heel erg lang hengstig. Er zaten twee eitjes, waarvan er maar 1 echt rijp was ... Ik ben al lang blij ALS ze drachtig is, maar in het geval ze dat is, zal ik vragen of de da extra goed kan kijken of het er maar 1 is. Overigens was er op het spreekuur ook iemand voor mij met een merrie met een tweelingdracht! Vanwege de ligging gingen ze die er helemaal afspuiten ... wordt je ook niet vrolijk van ...

Maar dan nog ... je kent het verhaal van Fighter (van boktlid Libke)? Die heeft haar merrie 3 keer laten scannen en geen van die keren heeft de da gezien dat het een tweeling was!! Daar moet je toch ook niet aan denken!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:52

idd ,mac (het was zelfs 4 keer )
Op de kliniek sprak me toen ook iemand aan en die had zijn vier (!!!) merries drachtig en allen hadden eerst een tweeling opzitten ,wel succesvol afgeknepen .Mss is het omdat ik er nu oplet maar ik hoor het nu toch wel véél.Zou het ook niet komen omdat er nu toch veel merries hengstig gespoten worden t.o.v. vroeger?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:53

Mijn merrie was vorig jaar ook drachtig van een tweeling en zij is nooit hengstig gespoten. Het schijnt wel vaak in de familie te zitten, dus als er na een aantal jaar met verschillende dochters van zo'n merrie gefokt wordt is er wrs ook weer meer kans op.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 23:01

Mijn merrie is idd ook hengstig gespoten en had twee eitjes.
Dinsdag waren ze allebei rond de 4 cm. Ze is toen geinsemineerd. Donderdag waren allebei de eitjes gesprongen. We gaan dus extra vroeg scannen om van een eventuele tweeling er één weg te knijpen.
6 juli weet ik meer.

vaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 23:32

heb 3 merries laten dekken
waarvan 2 een tweeling dracht en 1 helaas niet drachtig .

heb bij 1 merrie waar nu een tweeling op zat al 8 veulens gefokt maar nooit een tweeling dracht gehad ???

beide merries zijn nu nog drachtig van 1 veulen ,maar we zijn nog niet in 2006 dus maar afwachten .

wel zijn beide merries op de zelfde dag uitgeteld

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 23:47

Mijn merrie heeft gelukkig altijd maar 1 ei dat echt rijpt, dus de kans op tweeling is niet zo groot (laat haar wel goed scannen)
Bij mijn buur was er vorig jaar ook een tweelingvruchtje waarvan er 1 is weggenomen (op 6 of 7 drachtige merries)
Ik heb ook gehoord dat dit 'in de familie' kan zitten (net zoals bij mensen) maar hoe dat juist zit weet ik eigenlijk niet.
Of het nu meer voorkomt dan vroeger weet ik niet eigenlijk... Ik denk dat je dit nu gewoon meer weet, oa via bokt (vb bij Libke, we wonen misschien 10 km van elkaar, maar ik had dat waarschijnlijk niet geweten, zonder bokt...)

WSW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 07:37

Gôh, toch wel veel reacties al...bedankt.
Het is inderdaad wel zo dat indien een merrie al eens een tweeling heeft gehad of eerder drachtig is geweest hiervan je haar altijd extra in de gaten moet houden, het is wel genetisch.
Beide merries bij ons is het de eerste keer dracht, overigens de derde merrie is de tweede, vorige keer gewoon éénling gehad.
Je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn, blijkt maar weer.
Voor Libke: Ik leef erg met je mee, wat jou overkwam is met geen pen te beschrijven, verschrikkelijk. Gelukkig is de geneeskunde al zover dat ze er steeds beter mee overweg kunnen.
trouwens ik hoor dit jaar erg regelmatig nare veulen verhalen...veel overleden, of met problemen!!! Ook bijzonder, nietwaar?
Ook bij ons een onverklaarbaar -twee -dagen -oud veulen overleden....ze was goed gezond en dronk goed, en de DA snapte er niets van.
Tot nu toe zijn diegene die reageren allen gelukkig zo verstandig om goed te laten scannen, maar er zijn nog steeds velen die helemaal niet scannen, dan weet je helemaal niet wat er gaande is...
Zo hoor ik ook nog steeds regelmatig dat de veulenprik niet nodig is, want de merrie is toch geënt...of navelstreng ontsmetten, is niet nodig????? Snapt iemand dat????
Vreemde wereld!
groetjes,
Diana Pieters

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:26

Ik ben dit jaar ook een veulen verloren, in een red bag delivery. We wisten wat ons te doen stond, maar het veulen zat ook nog eens klem in de merrie, dus we kregen het er niet uit. Wellicht was het voor de geboorte al overleden en kwam het er daarom op deze manier uit ... Wij zijn er iig behoorlijk van onder de indruk geweest. Na veel wikken en wegen heb we toch besloten de merrie nog een keer te laten dekken. Over twee weken scannen en dan weten we meer. Hopelijk is ze drachtig en hopelijk is het er maar 1 !!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:33

Mac schreef:
Ik ben dit jaar ook een veulen verloren, in een red bag delivery. We wisten wat ons te doen stond, maar het veulen zat ook nog eens klem in de merrie, dus we kregen het er niet uit. Wellicht was het voor de geboorte al overleden en kwam het er daarom op deze manier uit ... Wij zijn er iig behoorlijk van onder de indruk geweest. Na veel wikken en wegen heb we toch besloten de merrie nog een keer te laten dekken. Over twee weken scannen en dan weten we meer. Hopelijk is ze drachtig en hopelijk is het er maar 1 !!

oh wat fijn ,mac ,ik duim met je mee voor één goeie deze keer ;
Mijn man heeft me ook kunnen overhalen om het nog een keer te proberen ,wel met een andere merrie ,ze is net zaterdag gedekt

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:41

Spannend Mac en Libke!
Hopelijk gaat het deze keer zonder problemen...

Met de cobs heb ik nog geen problemen met tweelingen gehad maar vroeger met de rijpaarden kwam het toch wel regelmatig voor dat er vroeg in de dracht een tweeling in zat.
Tegenwoordig dek ik natuurlijk met de cobs en zou ik in principe helemaal geen DA nodig hebben. De hengst weet wanneer een merrie gedekt kan worden en met goed schouwen kan je prima controleren of ze drachtig zijn.
Maar toch laat ik de merries ALTIJD scannen op tweelingdracht.
Zekerheid heb je natuurlijk nooit (zie Libke waarbij na meerdere keren scannen nog de tweeling niet gezien is) maar je hebt dan iig gedaan wat je kunt doen...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:31

MarijeR schreef:
Spannend Mac en Libke!
Hopelijk gaat het deze keer zonder problemen...

Met de cobs heb ik nog geen problemen met tweelingen gehad maar vroeger met de rijpaarden kwam het toch wel regelmatig voor dat er vroeg in de dracht een tweeling in zat.
Tegenwoordig dek ik natuurlijk met de cobs en zou ik in principe helemaal geen DA nodig hebben. De hengst weet wanneer een merrie gedekt kan worden en met goed schouwen kan je prima controleren of ze drachtig zijn.
Maar toch laat ik de merries ALTIJD scannen op tweelingdracht.
Zekerheid heb je natuurlijk nooit (zie Libke waarbij na meerdere keren scannen nog de tweeling niet gezien is) maar je hebt dan iig gedaan wat je kunt doen...

idd Marije ,ik denk gewoon dat ik hele brute pech heb gehad en dat het een lesje is geweest ,ik en die veearts zullen nu nog langer de echo bestuderen !!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:36

Josiane had er ook twee eitjes te zitten.

Hengstig spuiten schijnt niet de oorzaak te zijn, aangezien ze nu andere hormonen gebruiken dan vroeger.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:06

libke schreef:
idd Marije ,ik denk gewoon dat ik hele brute pech heb gehad en dat het een lesje is geweest ,ik en die veearts zullen nu nog langer de echo bestuderen !!

In mijn geval noemde de da het ook "brute pech"
Het zou leuk zijn als het alsnog gaat lukken. We hadden voor Lee speciaal een Amerikaanse hengst uitgezocht waarvan we het sperma naar Nederland konden halen ... die proberen we nu dus nog een keer ...

Adriana schreef:
Hengstig spuiten schijnt niet de oorzaak te zijn, aangezien ze nu andere hormonen gebruiken dan vroeger

Weet jij toevallig wat het verschil dan is (nieuwsgierig als altijd)? Hebben ze de hormonen aangepast omdat er veel tweelingdrachten van kwamen, of was dat een gevalletje "mooi meegenomen"?

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:26

@ Mac. Wat ik weet is dat de samenstelling van de hormonen is veranderd.
Men onderzoekt heel goed hoeveel van welk hormoon nodig is om een ideale situatie te creeren voor een zwangerschap, en dan dus bij voorkeur geen meerling.
Welke kliniek ga jij heen met je paardjes? Ik woon aan de overkant v.d. IJssel (olst). Als we een paardenarts bij de beestjes willen hebben moet die minsten 40 min. rijden. Ach en dat is bij een bevalling niet echt een prettig idee!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:17

twinkel schreef:
Welke kliniek ga jij heen met je paardjes? Ik woon aan de overkant v.d. IJssel (olst). Als we een paardenarts bij de beestjes willen hebben moet die minsten 40 min. rijden. Ach en dat is bij een bevalling niet echt een prettig idee!

Ik ben bij Paardenkliniek De Veluwe. Daar zitten drie artsen aan verbonden, waaronder Paul de Vries (van het boek). Deze kliniek zit echt letterlijk bij mij om de hoek, maar goed, als het fout gaat telt elke seconde en dan ben je dus alsnog te laat.

Ik heb gehoord dat de kliniek in Wapenveld ook erg goed is. Maar die zit natuurlijk ook aan deze kant van de Ijssel ...

Als je écht zeker wilt zijn van je zaak, kun je je merrie naar een kraamkliniek brengen. Daar staan de merries 24/7 onder toezicht.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:21

mijn paard had ook 2 vruchtjes en er is er een van 'afgeknepen'

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:32

Antoontje schreef:

Is de andere goed blijven zitten of is dat nog afwachten?

WSW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 15:01

Toch al een aantal 2-lingdrachten, gelukkig nog op tijd ontdekt.
Bij ons is geen enkele merrie hengstig gespoten. Alles op zich zelf gegaan, we werken wel met KI maar dan wel direct van het buisje in de merrie. KI station is hier tegenover en we gaan lopend met hengst erheen en komen direct daarna met merrie om te insemineren. We doen dit al een aantal jaren en dit is echt het eerste jaar met al die 2-ling drachten.
Ik wens jullie allemaal in ieder geval veel geluk nu, en de "Brute Pech" gevallen mogen nu wel weg blijven.
Het is niet origineel maar toch: diegene die overal zo goed voor willen zorgen en er altijd alles aan gelegen is om voorzorgsmaatregelen te nemen krijgen meestal toch ook de "brute pech" om de oren.
Terwijl het lijkt of de mensen die het zo nauw niet nemen dit vaker bespaart blijft....
Toch gewoon doorgaan met zorg voor je paarden!!!!
groetjes,
Diana Pieters

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:29

Mac schreef:
Antoontje schreef:

Is de andere goed blijven zitten of is dat nog afwachten?

Ze hebben haar een week ofzo daarna weer gescant en toen zat het nog. Het vruchtje was alleen niet meer helemaal rond . Eind volgende week word ze weer gescant. Hopen dat het nog allemaal goed zit daarbinnen. Als dat goed is kan ik beginnen met aftellen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:31

Mijn merrie had vorig jaar ook 2 vruchtjes, dat was op vrijdag. Op maandag was het er nog maar 1 en de veearts twijfelde of die wel zou blijven zitten omdat ze de baarmoeder wat aan de slappe kant vond. Maar gelukkig is daar onze prachtige Ace uit gekomen. Heb haar niet nog een keer laten scannen omdat het een heel gedoe is om haar bij de veearts te krijgen, maar ik was heel blij toen ze eindelijk dikker begon te worden. Ik heb nog een beetje getwijfeld of ze uberhaubt wel drachtig was, en of ze niet toch een tweeling zou krijgen, want stel je voor dat ze het niet goed gezien had.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:34

Antoontje schreef:

Ze hebben haar een week ofzo daarna weer gescant en toen zat het nog. Het vruchtje was alleen niet meer helemaal rond . Eind volgende week word ze weer gescant. Hopen dat het nog allemaal goed zit daarbinnen. Als dat goed is kan ik beginnen met aftellen

ik hoop voor jouw dat ze het vruchtje vasthoudt ,maar als het niet mee mooi rond is betekent dit meestal dat het aan het afsterven is ,spijtig genoeg
[/quote]

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:45

Mijn vorige paard was ook drachtig van een tweeling. De veearts heeft toen 1 van de vruchtjes afgeknepen... Bij de tweede scan was het andere vruchtje helaas ook weg... daarna heeft het insimineren niet meer gelukt...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:28

Valentinotje schreef:
Mijn vorige paard was ook drachtig van een tweeling. De veearts heeft toen 1 van de vruchtjes afgeknepen... Bij de tweede scan was het andere vruchtje helaas ook weg... daarna heeft het insimineren niet meer gelukt...

Daar ben ik ook voor gewaarschuwd. Dus was ik allang blij dat de natuur het zelf heeft opgelost.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 22:53

Hoi Diana,

dat is wel maf,al die tweeling-drachten.
Hier hebben we er geen gehad,niet dit jaar en ook niet het jaar ervoor.
Een merrie waar we van spoelen,die heeft wel een keer een dubbele ei-sprong gehad maar is met beide eitjes niet dragend geworden.Voor het embryo spoelen hadden we wel hierop gehoopt,2 kansen op slagen!!Hier is het dus nog "normaal".
Zit er "iets" in jullie water???