Homozygoot Bont, wie weet daar meer van?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kitag1rl

Homozygoot Bont, wie weet daar meer van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 12:20

Ik had een topic geplaatst over mijn bonte jaarling en daar stonden wat foto's bij. Nou werd er door iemand gezegd dat mijn jaarling wel eens homozygoot bont kon zijn, door haar stippels.

Weet iemand hier meer van? Ben namelijk wel erg nieuwsgierig geworden Knipoog Ikw eet wel al dat als ze homozygoot bont zou zijn dat ze alleen maar bonte veulens zou krijgen. Haar beide ouders zijn ook bont. Mama = bont (v. Sammartini = bont) Papa = Cool Cracker S = Bont

Foto van mijn jaarling:
Afbeelding

Afbeelding

Kan je dit indd zien door de spikkels die ze heeft?

RUBYWHITE

Re: Homozygoot Bont, wie weet daar meer van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:54

Hoi
Het kan zijn maar veelal is het meer een kans doordat beide ouders bont zijn. Je kan het laten testen of ze homosygoos is, dat betekend ongeacht welke hengst je er op zet, er altijd een bont veulen uit komt. Voor de bontenfokkerij een must! Zulke paarden leveren veel geld op.

Ik moet eerlijk zeggen, ik vind haar zeer apart getekend zeg! Spreekt mij zeer aan, een kennis van mij heeft onlangs een mecenas x samber hengst gekocht, die had geloof ik ook van die zwarte vlekken in het wit zitten. Na een Test bleek deze ook 100% homozygoot te zijn, dus hij gaat nu proberen die hengst goedgekeurd te krijgen voor (ik dacht ES of NRPS) stamboek. Zou wel een aanwinst zijn op de fokkerij...

Als ik jou was liet ik je merrie zeker even testen,...

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 13:10

ooh hee ik herken jou naam, jullie hebben een gave bonte paarden site!

Ik hoop dat die hengst dan goed gekeurd word, want dat is altijd leuk, zekerheid van bont! ik ben echt zoooo fan van bont, dus zou wle leuk zijn als ze indd homozygoot is

hoe duur is zo'n test en waar kan je dat laten doen?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:20

Alhoewel je een paard kan laten testen op bont, let aub op dat deze test niet uitsluitsel kan geven op 100% homozygoot ! Deze test is niet feiloos !!! Er bestaat nog 1-2 % kans dat je er langs zit wat betreft het homozygoot zijn.

Niemand kan zeggen dat hun paard 100% homozygoot is nav deze test maar kan wel zeggen dat ze 99% zeker zijn ... en die 1% kan nog voor leuke verrassingen zorgen !!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 14:41

Peterina schreef:
Alhoewel je een paard kan laten testen op bont, let aub op dat deze test niet uitsluitsel kan geven op 100% homozygoot ! Deze test is niet feiloos !!! Er bestaat nog 1-2 % kans dat je er langs zit wat betreft het homozygoot zijn.

Niemand kan zeggen dat hun paard 100% homozygoot is nav deze test maar kan wel zeggen dat ze 99% zeker zijn ... en die 1% kan nog voor leuke verrassingen zorgen !!

ik heb hier, een papier liggen van zo`n onderzoek daarbij staat:

De betrouwbaarheid van deze DNA test is groter dan 99.9% werkzaamheden zijn uitgevoerd op basis van de algemene leveringsvoorwaarden en het ontvangen materiaal. Uitslag HOMOZYGOOT.

Het erfelijkheidsonderzoek is uitgevoerd door Dr. van haeringen Laboratorium b.v. Agro Business park 100 6708 PW Wageningen tel: 0317-416402

dus idd, 100% mogen ze niet zeggen, maar 99.9% dus wel... logisch het is een speling van de natuur en je kan een keer een miskleur (= 1kleurige) erbij hebben....

hihi ja wij hebben idd een bonten paarden site (bedankt voor je compliment). Geen idee wat de kosten zijn maar ik zou zeggen, bel ze eens voor meer info...suc6

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 15:17

sja, ik wil niet echt de fokkerij in gaan met haar.. als mijn budget het later toelaat zal ik wel een veulen van haar willen.. ben zelf nogal erg geintereseerd in de fokkerij.. mocht ik ooit miljonair worden dan koop ik er nog 2 merries bij en ga ik wel een mini fokkerij beginnen

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:36

je moet ff een pb sturen naar Mariska_28 hier op bokt. Zij weet er wel het e.e.a. van. Heeft pas ook in een topic over tinkers gestaan.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 21:24

Nogmaals er bestaat geen 'DNA test' maar een test op twee eiwit serum 'markers' die gelinkt worden met de gene voor Tobiano. Met de aanwezigheid van deze 'markers' in het paard en zijn/haar ouders kan men een veronderstelling doen dan het paard 'misschien' homozygoot is voor tobiano.
Omdat er veel afwijkingen kunnen voorkomen op deze markers kan er geen 100% zekerheid gegeven worden, alleen een statistische berekening.
De 99.9% zekerheid die zij (of wie dan ook) vermelden heeft juist met deze statistische berekening te maken. Als je bijvoorbeeld een bonte 10x kruist met een effen kleurige en daaruit 10x bonte veulens komt, kan je in principe stellen dat de bonte 99.9% homozygoot is. Maar .... ze sluiten de mogelijkheid niet uit dat het 11e veulen of zelfs de 99e veulen een effen kleurig veulen kan zijn!

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 21:12

Hoi! Een kennis van me heeft een pikzwarte merrie van Ico Sun (bont) en een bonte Samber merrie. Bont x bont geeft dus niet altijd bont. Veel succes, groetjes Brennie

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 22:55

nee nee, maar een bont x bont hoeft ook niet persee homozygoot bont te zijn heh.. dat is een mogelijkeheid