Homozygoot Bont, wie weet daar meer van?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kitag1rl

Homozygoot Bont, wie weet daar meer van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 12:20

Ik had een topic geplaatst over mijn bonte jaarling en daar stonden wat foto's bij. Nou werd er door iemand gezegd dat mijn jaarling wel eens homozygoot bont kon zijn, door haar stippels.

Weet iemand hier meer van? Ben namelijk wel erg nieuwsgierig geworden Knipoog Ikw eet wel al dat als ze homozygoot bont zou zijn dat ze alleen maar bonte veulens zou krijgen. Haar beide ouders zijn ook bont. Mama = bont (v. Sammartini = bont) Papa = Cool Cracker S = Bont

Foto van mijn jaarling:
Afbeelding

Afbeelding

Kan je dit indd zien door de spikkels die ze heeft?

Dennis

Re: Homozygoot Bont, wie weet daar meer van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 14:25

Volgens mij kan je het niet door de stippels zien. Of iig niet 100% zeker zeggen.

Ik zou zeggen, ga er mee fokken en kijk wat er uit komt . Zijn het alleen maar bonte is ze homosygoot .

Ik vind haar leuk ontwikkeld voor een jaarling .

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 16:29

Ja ben zeker van plan ooit een veulentje te krijgen van haar! En het liefst natuurlijk een bonte

Wodile

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 17:29

Ook al is je merrie homozygoot dan hoeven haar veulens niet allemaal bont te zijn. Dit omdat een andere kleur gen dominant is over bont. Het ligt er dus maar net aan welke kleur gen het veulen mee krijgt van de hengst, een dominant gen of een recessief gen.

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 17:53

Nou als een paard homozygoot is, heb ik gelezen, vererft ie 100% bont..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 19:31

Ziet er inderdaad erg 'homozygoot' uit. Of het een 100% zekerheid is weet ik niet, maar je ziet wel heel vaak dat homozygoot bonte paarden zulke spots hebben.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 07:05

Wodile schreef:
Ook al is je merrie homozygoot dan hoeven haar veulens niet allemaal bont te zijn. Dit omdat een andere kleur gen dominant is over bont. Het ligt er dus maar net aan welke kleur gen het veulen mee krijgt van de hengst, een dominant gen of een recessief gen.

Dat klopt dus niet bont is dominant, dus als ze idd homozygoot is krijgt ze altijd bonte veulens.
Echter bestaan er ook minimaal bonte en dat betekend dat een paard met bv 4 witte benen ook al bont kan zijn, maar als de merrie dus idd homozygoot is weet je dat al haar veulens het tobiano gen meekrijgen.
Je kan haar ook laten testen:
http://www.petdnaservicesaz.com/Equine.html

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 08:39

Die stippen zijn een sterke indicator voor homozygoot tobiano bont, daarvoor moeten biede ouders ook tobiano zijn en dat is hier het geval. Zou dus heel goed kunnen dat dit een homozygoot betreft en die vererft altijd zijn tobiano gen en geeft dus bonte nakomelingen.
Op de site van de APHA (www.apha.com) staan enkele artikelen over de genetica rondom bonte paarden (in het engels en gericht op paint horses).

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 09:47

Ooh thnx iedereen voor de info Mijn paardje is toch net wat specialer als ik dacht Of komt dit erg veel voor?