Tinkers afspuiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

4leafclover

Tinkers afspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 16:34

Naar aanleiding van het topic: paard afspuiten, toch niet zo goed?? bij VMR zou ik graag willen weten wat jullie met je tinkers doen?

Met dit warme weer lijkt het mij ook heerlijk voor mijn tinker om afgespoten te worden maar dan zit je met het volgende probleem: zijn sokken! deze moeten goed droog blijven.
Daarom doe ik na het rijden met een spons zijn rug, nek en onder de buik en bij de singel afsponzen. Daarna gaat hij weer lekker de wei op waar hij (natuurlijk Haha! |) meteen gaat rollen.

Wat doen jullie met je tinker met zo'n warm weer?

Mero

Re: Tinkers afspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 18:16

Ik spuit mijn Tinkers allemaal dagelijks af in de zomer. Vinden ze heeeerlijk. Geen problemen met mok. Met 25-30C duurt het ook niet zo lang voordat de sokken droog zijn.
Als je bang bent voor problemen zou je ook alleen snel zijn lichaam af kunnen spuiten. Dan trekt het water niet in de (dikke)sokken. Maar nogmaals ik denk niet dat natte sokken in de zomer problemen zullen opleveren.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 19:54

Ik spuit ze ook gewoon allebei helemaal af inclusief sokken. En bij een heb ik last van beenschurft. Met de zon is het zo droog en 't haar van z'n sokken is zo dik dat ik toch wel preventief moet behandelen Huilen
Als ik ze afgespoten heb, blijven ze lekker kleddernat op de wei. Dan gaan ze eerst stinkerig rollen en daarna lekker spelen Vingers aflikken

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 20:15

Mijn tinkers spuit ik ook bijna iedere dag af met dit warme weer. Ik ga de sokken niet door en door nat maken, maar zit ook niet moeilijk te doen om ze droog te houden. Gewoon spuiten, daar heb ik nooit problemen mee gehad.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 20:19

Met dit weer!gaat echt na het werk de slang er op.
Heeerlijk vind ze het!
Alles nat, sokken nat, staart nat, manen nat .Tis nogal broeierig onder die hete pruik van rose, sponsje op de toet.
Even in het zonnetje,en binnen no time is ze weer droog,maar lekker verfrist.
Trouwens ook goed voor de hoefjes om in de droogte lekker water op te spuiten.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 20:56

Overdag staat mijn tinker aan huis (schuilstal in het bos) en gaat 's avonds de wei in omdat ik geen schaduw heb in de wei en zijn maatje (de shet) heeft nog wat wintervacht.
Ik zet 's middags de sproeiers aan en daar gaat hij onder staan Haha!
Daarna rollen in het zand en dan weer snel onder de sproeier(je wilt niet weten hoe hij eruitziet) Clown
Na het rijden ga ik even met de slang over hem een om het ergste zweet weg te halen.
Zodra ik met water aankom staat mijn tinker er al....hij is dol op water en ik heb nog geen reden gehoord waarom het slecht zou zijn.
Mok doe ik vrij weinig aan....ik probeer de kootholtes soepel te houden was hem met soms sebacil en verder niets.....Quint heeft altijd wel wat mok.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 21:08

Ik spuit Snowdon ook gewoon af en op mn werk deed ik /deden we dat ook met alle 7 Tinkers, geen enkel probleem hoor! Maar alles staat hierboven al zo'n beetje...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 21:42

Chub gaat met dit weer dagelijks in de douche en wekelijks wordt ze met shampoo gewassen. Sokken let ik verder niet op. Geen last van mok oid.

Dikke bos manen zitten in luchtige vlechten tegen de broeierigheid eronder...

wencalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 06:33

mijn tinker heeft erge mok (ja zelfs nu) dus ik moet wel oppassen
maar ik spuit ze met dit weer toch dagelijks af, maar ik pak daarna gewoon een handdoek en droog ze af. (de sokken)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 06:40

Met dit warme weer pak ik of de verzorgster van Chakotay een aantal keer per dag de spuit of een emmer met spons, en hoppa, lekker drijfnat maken, hij geniet ervan en geen mok of wat dan ook.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 06:41

ik doe met Femke precies wat iedereen hier doet. Lekker wassen,en kletsnat de wei weer op! Het water loopt meestal langs de sokken,en die worden pas echt nat(van binnen) als je echt gaat masseren en schrobben op de sokken. Denk maar aan hoe veel water en shampoo je nodig hebt voordat die hele sok door en door nat is als je ze gaat wassen.. En zoals al gezegt is,met dit weer zijn ze zo weer droog,nog sneller als in de winter, en dan ga je ze zelfs nog met een handdoek na drogen..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 08:20

gam doe ik ook met de sluit hoor, volgens mij zijn de sokken altijd snel droog.
toen ik hem net had moest hij niks van de waterslang hebben, dat kende hij nog helemaal niet. nu vind hij het nog geen pretje maar met dit warme weer ondergaathij het gelaten Lachen

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 08:58

Djana vind het heerlijk als ik haar afspuit ze staat er dan echt van te genieten met haar ogen half dicht. Babsje daarintegen vind de spuit maar eng, maar ga het toch vandaag nog eens proberen. Kingsley haar veulen vind het geweldig en het kan niet natter genoeg zijn.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 16:36

Novia is gaan grote liefhebber van de tuinslang, maar met dit weer is het drama niet zo groot als anders. Vast te warm om je druk te maken.
Ik spuit haar af, haal de trekker er even over en ga met haar grazen tot ze redelijk droog is.
De stumper krijgt daarna de Boett weer om.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 16:41

mijn paarden staan in een bos en dus veel last van beestjes.
Gister werd Lecy totaal gestoord en heb haar op stal gezet.
Met dit weer staan mijn paarden vaak in een donkere stal ( kunnen naar buiten kijken en hangen via een luik).
Maar over het algemeen laat ik haar maar een beetje met rust. Is altijd hysteries met dit weer. Zij is namelijk altijd het slachtoffer van al die bloedzuigende beestjes.Afspuiten doe ik niet zo heel vaak, trekt beesten aan in mijn bos. Maar zeker na werk zweet afspuiten. Niets trekt meer ongedierte aan dan zweet.
Dus ze staat in de weide en als het te erg wordt op stal, vind ze heerlijk, staat echt te zeuren om op stal te mogen...
Maar ik zou idd bij deze temperaturen geen zorgen maken dat de sokken niet goed drogen, alles droogt...

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 16:50

zo te horen kan het geen kwaad om lekker na het werken (zoals bij de wb-paarden) lekker af te spuiten zonder zorgen te maken voor mok. Dan ga ik dat lekker doen met het warme weer, zelfs met de spons staat hij al te genieten van de verkoeling!

sassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:32

Hoi
Mijn aadje gaat ook heerlijk de wasstraat in hoor Clown
en hij vind het super door zijn dikke sokken word
de huid nie nat en ik droog ze altijd even na
met een handdoek in zijn koot holtes en dat gaat
prima en dan fijn het land op rolle en vreten maar Haha!
groetjes sassie

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 20:00

Met dit weer spuit ik Sjim ook gewoon af. Geen probleem. Ik zet hem gewoon onder de tuinslang. Tja en moeilijk gaan doen vanwege de mok..... vind ik ook weer zo sneu. Die beesten hebben het toch ook warm.

Ik spuit Sjim niet zo heel vaak af omdat hij nogal bang is voor water uit de tuinslang. Maar ik ga wel regelmatig met hem de zee in met dit weer. Hij heeft het koel en zijn sokjes zijn weer lekker ontsmet. 2 Vliegen in 1 klap. Pling
Maar ja niet iedereen zit zo dicht bij het strand.

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 09:00

Ik spuit Rhona ook altijd gewoon af met dat warme weer. Houd dan ook geen rekening met eventuele mok. Nou heeft ze ook niet heel erg veel last van mok, dus dat scheelt.
Als het erg warm is vind ze het erg lekker onder de spuit, maar uit de spuit drinken is toch wel het allerleukst !

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:25

Met dit weer spuit ik Fayette na het werk altijd af. Lekker het zweet eraf spoelen. Bij gebrek aan een waterleiding op de wei waar ze nu staan moet ik me behelpen met een spons en een emmer. Waar ze er eerst weinig van moest hebben als ik een emmer water over haar uitgooi vind ze dat nu best wel lekker en blijft ze vrij netjes stil staan

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:59

Met dit weer en ook met koeler weer spuit ik Lonan altijd af na het rijden, ik doe het alleen niet als het erg koud is maar vanaf overdag 10 graden doe ik het wel, Hij vond het vreselijk maar begint het nu te waarderen, Ik kijk nooit naar de sokken was en kam ze bijna nooit, alleen voor een wedstrijd, nog nooit mok gehad gelukkig.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:56

Ik spuit Joe ook af met warm weer.
En hij geniet hier zichtbaar van.
Met 30 graden heeft hij maar even nodig om te drogen, over mok maak ik me dan ook niet ongerust.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 06:32

Citaat:
Bij gebrek aan een waterleiding op de wei waar ze nu staan moet ik me behelpen met een spons en een emmer. Waar ze er eerst weinig van moest hebben als ik een emmer water over haar uitgooi vind ze dat nu best wel lekker en blijft ze vrij netjes stil staan

Hahahaha,ik heb presies hetzelfde nu...Op de wei van mijn paardje is ook geen kraan,dus pak ik emmers uit de sloot. Dat deed ik vorige week ook,en stortte de emmer uit over haar rug,manenkam.. Ze vond het (vaag genoeg) niet leuk deze keer,en nam de benen..maar ik zag nog in een glimp dat samen met het sloot water,een hele klodder met kikkerdril en alg was meegekomen,en dat alles hing dus nu ter versiering in haar (witte) manen!! Hihihihihi,en nu maar hopen dat de geen weeshuis voor kikkers gaat worden...

Methodiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:46

ik spuit m'n tinker gewoon helemaal af..
en dan afdrogen..
10 minuten laten staan en dan is het wel wat droger

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:07

na het rijden kun je je Tinker met gemak helemaal afspuiten hoor!