hoogdrachtige merrie verhuizen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

hoogdrachtige merrie verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 10:55

Polly heeft nog 3 weken te gaan...
Nou gaan de paardjes verhuizen maar ik vroeg me zo af of dat nou wel zo verstandig is vlak voor de bevalling.
Nou heb ik gelukkig wel een aantal opties, de vraag aan jullie welke de beste is voor Pol.

- Op haar oude land laten staan en na de bevalling verhuizen (hoelang na de bevalling???). Nadeel is wel dat er op het weiland rondom sloten zijn, welliswaar afgezet met schriklint, maar ik vind het evengoed griezelig met een klein veulen of een merrie die misschien wel tegen de wal aan gaat liggen.

- Z.s.m. verhuizen naar het nieuwe land. Hier kan ze bevallen op een stuk zonder sloten. Nadeel daar weer aan is dat het niet echt naast de deur is (geen uren maar toch) en ze kent de omgeving daar absoluut niet

- Op stal zetten, daar is ze bekend en kan ze rustig bevallen en in de tussentijd de rest verhuizen en na de geboorte merrie en veulen naar het nieuwe weiland blijven.
Op stal kan ze NIET naar buiten, ja als ik er ben maar overdag niet.

Brand los!

Nicole288

Re: hoogdrachtige merrie verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 11:25

Als ik het zo lees voel je zelf het meest voor de laatste oplossing?
Op stal ben je er misschien eerder bij als ze begint. Ze moet wel voldoende kunnen bewegen (zover ze dat nog ziet zitten..) dus als je haar s avonds los kunt laten of er mee kunt wandelen lijkt mij dat de beste oplossing als de nieuwe wei te ver weg is.
Als je op de nieuwe wei ook iedere dag gaat kijken en het zo kunt regelen dat je haar ook als ze daar staat goed in de gaten kunt houden tegen de tijd dat de bevalling eraan komt, zou ik haar zelf liever met de andere tegelijk naar de nieuwe wei brengen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 11:56

De stal vind ik inderdaad de veiligste oplossing, ik vind het alleen niet eerlijk voor haar dat ze niet naar buiten kan, het zou dan zo zijn dat ik elke dag een kwartiertje met haar wandel, dat vind ik echt te weinig voor haar, dat is het grote bezwaar van binnen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:23

Ik hou niet van op stal bevallen, niet qua hygiene, vastliggen en een hoogdrachtige merrie kun je beter wat laten bewegen. en ook niet van bevallen naast een sloot. Een kennis heeft net een fries merrieveulen verloren omdat het net na de bevalling de sloot in duikelde. Ik ging voor de nieuwe wei en hield het goed in de gaten, evt met een extra hulpmiddel als een birth alarm.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 12:50

birth alarm is sowieso niet mogelijk, zou niet eens weten of ze die in die maten hebben (mini), vastliggen in stl.. daar moet ze ook goed haar best voor doen.
Maar het gaat er even om wat voor haar het beste is en niet wat ik het makkelijkste vind. Nieuwe wei kan ze vermoedelijk pas 1-2 weken voor de bevalling heen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 14:26

ALs ik het goed begrijp ga jij nu eerst 2 weken weg, dus dan zijn er andere mensen die zich met de pony's bezighouden? Gaan die op de nieuwe wei ook regelmatig kijken? Wat bijvoorbeeld als het veulen over een week al komt? Ik zou als ik jou was zorgen dat ze voor jij weg gaat op de plek staat waar ze ook mag veulenen en misschien is dat wel afhankelijk van wat de tussentijdse verzorgers er voor willen doen (qua reistijd en aantal keren dat ze checken), je kunt er niet zomaar van uitgaan dat ze nog precies 3 weken gaat wachten.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 14:34

Hou er ook rekening mee, dat als je haar niet verhuisd, maar de andere paarden wel, ze daardoor ook erg onrustig kan worden, ook al staat ze dus in een vertrouwde omgeving!!!
Zou zelf voor optie 2 gaan, en idd zorgen voor toezicht, zeker in het begin, om haar in de gaten te houden in haar nieuwe omgeving.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 15:58

Als zij niet verhuist blijven de anderen ook staan, ze komt in geen geval alleen op het land.

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:20

Volgens mij heb je wel een birthalarm voor mini's. Op http://www.robor.nl . Er staat daar ook een filmpje op die site van een vrouw die ze gebruikte bij mini's met een telefoon erin. Ik denk dat het wel een goed systeem is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 07:34

Ik kan haar de komende week-2 weken niet verhuizen om de doodsimpele reden dat er nog geen draad op het land staat dus ik ben er zelf regelmatig en hou haar dus ook goed in de gaten. Pol is over 3 weken uitgerekend, ongeveer, maar het zou best eens langer kunnen gaan duren gezien hoe ze nu is. Ik denk persoonlijk niet dat er over 3 weken een veulen naast loopt (afkloppen)

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 22:17

Mijn merrie is over een week uitgerekend maar afgelopen week vulde de uier zich pas en sinds gisteren kegelt ze iets.
Het kan dus heel snel gaan.
Wanneer ze gaat bevallen weten we niet natuurlijk, misschien loopt ze nog weken zo.
Ik zou kiezen voor de andere wei als ze tegen de tijd dat je er naartoe kan nog niet bevallen is, een wei met sloten vind ik niks, geen beweging heeft niet mijn voorkeur.
Maar dat is mijn mening, hoef je het niet mee eens te zijn. Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 01:31

Ik ben het wel met coydog eens.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 20:44

Umeda is over 2 weken uitgerekend en verhuist morgen naar de fokker om daar te bevallen. Een maand na de bavelling komt ze met het ukkie terug. Ik denk dat verhuizen geen probleem is. Daar vertrouw ik tenminste maar op, anders zou de fokker het nooit zou doen, hij heeft ervaring genoeg.

Qua plek om te bevallen zou ik inderdaad niet voor een wei met sloot in de buurt gaan..

Succes!
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.