veulen is ziekjes...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jessje

veulen is ziekjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 23:08

Mijn veulen is ziek Boos!
Ik was vanochtend (nu ja, om 11u) al naar de wei geweest en vond dat ze erg nogal lusteloos uitzag, maar dacht dat dat wel door de warmte zou komen.
Nog eens langsgereden in de namiddag, maar lag ze in de schaduw te slapen, dus heb ik het maar zo gelaten.
Nu vanavond ga ik om mijn merrie eten te geven, zie ik dat de uier van m'n merrie echt op knappen staat, bij elke stap die ze zet spuit er melk uit, en bij momenten stroomde er wel minutenlang een dikke straal uit.
Finesse heeft waarschijnlijk dus de hele dag geen melk gedronken. Terwijl ik daar stond zie ik dat ze een paar keer water gaat drinken (dit doet ze normaal niet), ik dacht nog altijd, zal wel de warmte zijn, ik zou ook liever wat fris water dan warme melk drinken...
Ik voor de zekerheid toch mijn ma gebeld, die kwam met een thermometer. Bleek dat ze meer dan 40° koorts had!
Ik natuurlijk meteen helemaal in paniek, onmiddelijk de veearts gebeld en die zou zo snel mogelijk komen.
Tijdens het wachten al allerlei doemscenario's voor ogen gehad, was blij toen hij eindelijk aankwam.

Hij heeft nog eens haar temperatuur genomen (nog steeds zo hoog) en naar longen en hart geluisterd (daar was alles in orde mee, gelukkig)
Hij heeft dan een koorstremmer gegeven en antibiotica, hij denkt dat ze een infectie heeft.
Na een kwartiertje voelde ze zich duidelijk beter en ging ze toch goed bij de merrie drinken, was een hele opluchting al.

We hebben dan het water moeten veranderen, zodat het veulen er niet meer bij kan, zolang ze koorts heeft zou ze liever water drinken maar dat mag dus niet... (is trouwens nog niet gemakkelijk, een drinkbak zo maken dat je merrie erbij kan en je veulen niet Lachen )
Ze moet nu nog 3 dagen 2 pilletjes per dag krijgen en dan komt de veearts nog eens terug.

Al met al viel het dus nog wel mee, maar het is toch wel schrikken hoor, de ene dag heb je een gezonde brok energie, de volgende een zielig hoopje...
Ik hoop dat ze snel weer beter is...

Dit is ze:
Afbeelding

Sorry voor het lange verhaal Clown

Nicole288

Re: veulen is ziekjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 23:56

Wauw, wat een mooierd! Hoop dat het snel weer goed gaat!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 07:26

Wat erg ,jessje .
Houd ze aub héél goed in het oog zeker met dit warme weer ,ze drogen nu heel rap uit .Anders moet ze vocht toegediend krijgen met een infuus.
Het wordt trouwens echt een knapperd ,hoor dat veulen van je !!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 07:32

Wat een plaatje!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 07:33

Wat zit er verder achter?

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 07:49

bedankt voor de complimentjes Lachen
Het is een Cicero Z (carthagoxRandel, dit jaar bwp goedgekeurd) uit een Armstrong merrie.

Daarnet even gaan kijen, ze zag er een stuk beter uit dan gisteren en had precies ook goed gedronken. De uier van de merrie was weer normaal van grootte en er zat niet meer zoveel druk op. Ik hoop dat dat betekent dat ze genoeg drinkt, maar ik ga straks nog naar daar om ze een tijdje in het oog te houden.
Ik voel me wel schuldig dat ik het gisteren niet onmiddellijk door had dat ze ziek was, heeft ze nog een hele dag met koorts gestaan daardoor en dan nog in die hitte...
Heb haar daarjuist ook het pilletje gegeven en dat vond ze niet zo leuk Bloos

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:46

Wauw, knap veulen zeg!! Fijn dat het wat beter gaat met haar. Dit extreem warme weer vergt toch veel van die kleintjes hé...

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:35

Agos, zo jong en dan al ziek Ach gut. Hopen dat ze snel weer beter is!

joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 10:02

Mooi veulen, hopelijk wordt het snel weer beter!

Yootje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 10:41

Wow...wat een mooi veulen!
Ik hoop voor je dat je snel weer beter wordt!!
Sterkte!!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 10:46

Wel een mooi veulentje zeg...
Hopen dat ze weer gauw opknapt Lachen
Beterschap Ach gut

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 09:39

Het gaat gelukkig veel beter met haar nu, ze was weer erg speels daarnet Lachen
de veearts denkt dat het een kleine infectie in combinatie met die hitte was waardoor ze zoveel koorts maakte... Toch nog even de antibiotica doorgeven, voor alle zekerheid.
Ben echt opgelucht, ze kunnen je toch laten schrikken he, die veulentjes Lachen