Merrie slaat veulen weg.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wynoah

Merrie slaat veulen weg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 10:59

De merrie van een vriendin is vannacht bevallen van een veulentje. Alles ging goed totdat hij moest gaan drinken. Hij mag niet aan de uiers komen, ze slaat hem gewoon weg. Het is haar eerste veulen en is helemaal verliefd op de kleine maar hij mag gewoon niet drinken. Melken gaat ook niet.

Vanmorgen vroeg zijn ze naar de kliniek gebracht en hebben het geprobeerd met pijnstillers, morfine, praam etc. Niks lukt. Vanmiddag proberen ze het weer en als het niet gaat lukken gaan ze een pleegmoeder zoeken.

Het is echt hartstikke zielig om ze zo te zien. Heeft iemand hier dit al eerder meegemaakt? Kwam dit nog goed?

misty1

Re: Merrie slaat veulen weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:55

wij hadden dit ook maar wij hebben van dat kunstofmelk gekocht en het veulen heeft het gehqaald er rijdne nu ook mensen op

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:43

De meeste merries reageren zo op hun 1e veulen! Bij ons ook ze zijn gwoon kietelig zeg maar! Bij jullie is t waarschijnlijk wel iets erger dan dat t helemaal nie wil! ?Suc6 in ieder geval!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:47

Als ze helemaal verliefd is op de kleine, komt het vast en zeker helemaal goed. Veel geduld hebben en de natuur een beetje helpen. Geef niet op. Het is onwennigheid en komt bij vrij veel merries voor die voor het eerst een veulen krijgen. Als ze het veulen echt zou afstoten, zou ze er ook niet gek mee zijn. Wacht nog maar 'ns even met een pleegmoeder, da's ook niet zaligmakend.
Ik heb het zelf ook gehad. Alleen vond mijn merrie het wel goed dat ik haar molk. Voor het veulenen zat ik al heel vaak aan haar uier en dus vond ze dit normaal. Maar dat haar veulentje dat daar ook aan zat, was doodeng. Het is helemaal goed gekomen. Zo hebben wij het gedaan.

Wees met z'n tweeën. Doe de merrie een praam op en wacht even tot ze een beetje suffig wordt. Probeer haar te melken. Je moet dat wel kunnen (als je dat nog nooit gedaan heb, laat het dan door iemand doen die dat kan). Vang de melk op in een kannetje. Dan kun je het later zo aan het veulen geven (een babyfles wil prima). Doe dat een paar keer. Als het goed gaat, doe je de praam losser. Gaat dat ook zonder praam goed, zet dan het veulen er ook bij. Niet te veel drukken en sjorren, maar een klein beetje de goede richting op wijzen. Wedje dat het goed komt? Denk niet dat je dit zo voor elkaar hebt. Dit kost je wel een paar uur. Zo ongeveer elk half uur molken wij de merrie en vervolgens gaven we de melk aan het veulen. Ongeveer een dag mee bezig geweest en toen dronk het veulen zelfstandig en hoefden wij ons nergens mee te bemoeien. De DA heeft mij verteld dat in het algemeen het vrouwen beter lukt om een veulen te laten drinken bij de merrie of uit een fles dan een man. Wij vrouwen schijnen meer geduld te hebben. Denk eraan dat een pasgeboren veulen binnen 24 uur tenminste 2 ltr biest (de eerste moedermelk) binnen moet hebben gehad. Teveel krijgen ze niet, te weinig wel. Succes en natuurlijk hoop ik dat het lukt en je hiermee wat kunt.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:59

mijn merrie haar veulen is net overleden... ik weet niet hoe groot het veulen is , maar ik stel mijn merrie beschikbaar....
heel veel sterkte

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:25

Ik hoop dat er misschien al iets veranderd is ofso....
Wij hebben het ook gehad bij het eerste veulen van een van onze merries! Het was een drama de hele nacht in stal merrie vastgebonden en veulen laten drinken heeele heisa!!! maar het is goed gekomen!
Ik wens je veel succes nog!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 19:36

Mijn merrie deed ongeveer hetzelfde toen ze haar merrieveulen kreeg. De kleine zocht de uiers en de moeder ging constant rondjes draaien in haar stal zodat de kleine er niet bij kan. Op een gegeven moment was het zelfs zo erg dat de kleine bijna 22 uur niets gedronken had, hooguit 3 slokken. De merrie had haar veulen al helemaal drooggelikt en goed kennis gemaakt en bij het buiten zetten liet ze echt haar moederinstinct zien dus dat zat ook goed, maar dat drinken lukte nog niet...

Op een gegeven moment is de veearts erbij gehaald omdat we uieronsteking vermoedden, maar dat bleek het niet te zijn. Ze heeft een injectie gehad om de druk op het uier te verminderen en alsof vreemde ogen kunnen dwingen, liet ze de kleine eindelijk drinken.

Op een of andere manier moeten ze doorkrijgen dat als ze de kleine laten drinken, de druk van het uier af gaat en het dus minder pijn doet.

Vanaf dat moment was het bij mijn merrie ook goed en accepteerde ze het drinken. Wat een opluchting was dat want de kleine had het echt slecht! Je zult je afvragen, geef dan melk uit de fles. Maar het is officieel niet mijn veulen en ik wilde dit zoveel mogelijk aan de eigenaars van het veulen overlaten. Toch heb ik echt wel aangedrongen en zelf opzoek gegaan naar veulenmelk e.d. Zelfs een fles met speen gehaald bij de Kruidvat...

Heb je eindelijk je veulen, krijg je dit stressgedoe... wat een domper he, heb er ook flink wat tranen om gelaten hoor... domme merries Knipoog

Ik hoop dat het toch lukt om de merrie zover te krijgen dat ze het toestaat en haar kleine accepteert. Dat zou het beste zijn natuurlijk! Er zijn wel telefoonnummers van een centrale waar pleegmerries worden geregeld. Ik heb er zelfs nog 2 opgezocht toen, dus die kan ik je geven als je wilt... (in de hoop dat het de juiste nummers zijn, maar ik heb ze van een mevrouw van Pavo paardenvoer, dus het moet kloppen...)

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 20:45

Heeft het veulen al wel de biest gehad :| ? Ja toch?...
Als ik jullie was zou ik de merrie vastbinden Tong uitsteken, goed stevig vasthouden bij haar halster, zorg dat er nog iemand bij is, die doet een goed en niet snijdend touw om haar koten en houdt zo dat touw vast zodat de merrie niet kan trappen en dan zet je het veulen erbij en laat je het drinken...
Misschien doet het wel gewoon vreselijk pijn bij de merrie en zijn de uiers uiterst gevoelig... dan zou ik toch nog even een keertje de DA laten komen...

Succes zeg!!!!!!!!!!!!!!

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 23:25

We werden vanavond gebeld door de kliniek dat we ze konden komen halen. Het veulen dronk Lachen

Mama is nogal een dominante tante en we konden echt niet aan de uier zitten, ze slaat je dan echt lens. In de kliniek hebben ze het uiteindelijk voor elkaar gekregen, geloof dat ze de merrie wel flink op haar donder hebben gegeven. Misschien niet de meest ideale manier maar het heeft gelukkig geholpen. Ze heeft nu door dat hij moet drinken en de druk van de uiers zal nu ook wel minder geworden zijn.

@ marion71
Zo hebben wij het ook geprobeerd, maar dat lukte echt niet. In de kliniek hebben ze haar zo ver verdoofd dat ze nog amper kon staan en nog sloeg ze. gelukkig lijkt het nu goed te komen Lachen

@ denice
Wat verschrikkelijk zeg! En wat lief dat je dit aanbiedt! Het is dus (wsl) niet meer nodig, maar ontzettend bedankt. Sterkte Ach gut

Bedankt voor alle andere lieve reacties, ik zal van de week wel foto's plaatsen van de kleine Amor Lovers