raar gedrag na inseminatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Patsy

raar gedrag na inseminatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 07:52

Vrijdag had Gypsy een ei van 5 cm,. dus zaterdag geinsemineerd. Zondag was ze minder hengstig, ze kauwde nog wel even bij de schouwhengst deed een klein plasje maar verloor toen haar interesse. Zondag was het ei er ook af (heeft de DA onderzocht). Maandagmorgen was ze echt absoluut niet meer hengstig.
Gisteren toen ze uit het land kwam, begon ze opeens tegen een ruin aan te plassen met haar oren in haar nek, gewoon echt plassen, dus zonder die rare bolle rug die ze opzet als ze hengstig is, en ook gewone urine dus niets sinaasappelsap. Verder valt het me op dat ze af en toe kleine plasjes doet, maar vooral als er geen andere paarden bij haar in de buurt zijn. Hengstig is ze echt niet meer, ze toont geen interesse meer in de hengsten en ruinen op stal, haar schaamlippen zijn weer normaal, en kauwen doet ze ook niet meer. Misschien dat ze dit altijd gedaan heeft na haar hengstigheden maar het is me nog nooit opgevallen.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?

youngster

Re: raar gedrag na inseminatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:09

Onze merrie heeft dit gisteren ook gedaan echt heel vaag. Hengstig kan ze niet zijn, want als ze niet drachtig is hoort ze eind volgende week pas hengstig te worden. Snap er ook niks van maar de hoop wordt wel de grond ingeboord weer met zoiets.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:42

Patsy schreef:
Vrijdag had Gypsy een ei van 5 cm,. dus zaterdag geinsemineerd. Zondag was ze minder hengstig, ze kauwde nog wel even bij de schouwhengst deed een klein plasje maar verloor toen haar interesse. Zondag was het ei er ook af (heeft de DA onderzocht). Maandagmorgen was ze echt absoluut niet meer hengstig.
Gisteren toen ze uit het land kwam, begon ze opeens tegen een ruin aan te plassen met haar oren in haar nek, gewoon echt plassen, dus zonder die rare bolle rug die ze opzet als ze hengstig is, en ook gewone urine dus niets sinaasappelsap. Verder valt het me op dat ze af en toe kleine plasjes doet, maar vooral als er geen andere paarden bij haar in de buurt zijn. Hengstig is ze echt niet meer, ze toont geen interesse meer in de hengsten en ruinen op stal, haar schaamlippen zijn weer normaal, en kauwen doet ze ook niet meer. Misschien dat ze dit altijd gedaan heeft na haar hengstigheden maar het is me nog nooit opgevallen.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Het kan zijn dat de merrie wat opschoont.
Het kan ook nog zijn dat ze wat na hengstig is op een kleine niet doorgerijpte follikel.
Met 10 dagen kun je het eventueel weer waarnemen z.g.tussenhengstigheid.
Maar ik houdt het op eerste instantie bij het opschonen en drachtig. Knipoog

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 20:21

Nou, vandaag deed ze het niet meer, het zou dus inderdaad goed kunnen zijn dat ze opschoont.
@youngster; niet de hoop verliezen hoor, ik zie het wel, het gedrag dat ze gisteren vertoonde heeft ze voor zover ik weet nog nooit vertoond na haar hengstigheid, dus als ik ff simpel denk, moet het wel met de inseminatie te maken hebben. Over 2 weken weet ik meer ....

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 20:39

Die van mij is nu 14 dagen na haar inseminatie dus het klopt niet helemaal denk ik. Ga morgen wel even scannen, wil het nu gewoon weten.