Veulenkeuringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty

Veulenkeuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 07:57

Gaan er nog mensen met hun veulens naar de veulenkeuring?
Wij gaan 23 juli kijken wat de jury van onze dame vindt.

Odess

Re: Veulenkeuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 08:05

Ik zou wel gaan op 12 juli in Luttenberg, maar helaas af moeten melden ivm wond. Jij succes iig Lachen

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 08:19

Wij gaan 23 juli naar Rolde. Kijken wat ze van ons ventje vinden. Haha!

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:39

16 juli veghel met ons turbo magic veulen! Foto's komen dan zsm Lachen

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:58

Hele domme vraag misschien, maar hoe gaat dat op zo'n veulenkeuring. Wat moet je er voor doen? Ik zal nu al wel te laat zijn of niet? Mijn merrie is op 12 juni bevallen van een hengstveulen van Rubert R (Stal Roelofs). Heeft t nog zin om te proberen mee te doen?

hier 3 dagen oud.
Afbeelding
en dag 1
Afbeelding

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 11:08

Mork schreef:
Wij gaan 23 juli naar Rolde. Kijken wat ze van ons ventje vinden. Haha!

Wij gaan ook naar Rolde.

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:21

Er zit niet zon heel veel werk in hoor. Wij oefenen thuis wel een paar keer van te voren met voorbrengen. Meestal gaat het als volgt: Je komt de ring binnen en daar ligt een balk. Voor die balk zet je het veulen. De jury bekijkt het veulen vanaf de rechterkant. Het is dan de bedoeling dat rechtsachter iets achter linksachter staat en rechtsvoor iets voor linksvoor (zodat de jury alle 4 de benen kan beoordelen). Verder zou het leuk zijn als je dan je veulen een beetje attent kan laten kijken (bv met top van longeerzweep een beetje schudden, of een rammeldoosje werkt ook). Dus het is makkelijk als je dat thuis oefent (bv dat ie al aan het halster kan lopen en dat je m een voetje voor of achteruit kan laten zetten.
Vervolgens moet ie 1 of 2 rondjes draven. Het is niet de boeling dat je merrie de show steelt en het veulen erachteraan crossed. Dus het kan zijn dat je met de merrie slechts een sukkeldrafje loopt, zodat je veulen kan showen wat ie in huis heeft. Daar kan je thuis ook op oefenen (zodat je wat conditie krijgt en je weet hoe hard je met de merrie moet draven). Meestal zijn er 2 mensen nodig bij het voorbrengen , 1 die de merrie begleidt en een die het veulen " aanjaagt". Dat is dus ook iets om thuis op te oefenen. Dat hoeft maar een paar keer (3x 5 minuten ofzo) maar mag ook vaker als je dat leuk vindt.

Bij het draven lopen de veulens dus gewoon los. Met of zonder halster mag je zelf weten, maar zonder halsetr is natuurlijk mooier (meestal staat er ook nog een vanghok wara je met de merrie in kan lopen en dan kan je het veulen zo pakken)

Na de individuele keuring worden alle veulens in de ring gelaten en moet je de aanwijzingen van de jury opvolgen (dan worden de veulens geplaatst, die op kop loopt heeft het beste veulen van de groep). Hierbij houden wij ons veulen altijd vast (aan een halstertouw, of als het veulen nog niet veel kent aan een longeerlijn, dan heb je wat meer speling).
De dag van te voren worden merrie en veulen natuurlijk mooi gewassen en ingevlochten (ja allebei).
Omdat oudere veulens veel beter ontwikkelt zijn is het wel een beetje een oneerlijke strijd, daarom doen ze vaak klassen maken met veulens geboren voor 30 mei en na 30 mei.

Keuring is heel leuk en heeel leerzaam voor je veulen. Bovendien kan je dan ook eens zien wat er voor een andere veulentjes rondlopen!

Verder moet je lid zijn van KWPN en je moet je natuurlijk ook op tijd inschrijven, maar meer info daarover kan je terugvinden bij het kwpn (bellen, mailen, site)!

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:22

Oh ja en je dient geheel in het wit te verschijnen ! (als je het echt officieel wilt doen hoort daar ook een rode stropdas bij).

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:51

Ik heb ook nog een vraagje over veulenkeuringen. Doen jullie merrie en veulen van te voren ook op stal?? En hoelang van te voren doen jullie beide dan op stal??

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:07

als de keuring op zondag is dan wassen we de paardjes op zaterdagnamiddag en vlechten we ze ook in.
Dan gaan ze in de schone stal (de hele nacht Knipoog )

Maar nee we gaan ze niet bv een hele week op stal zetten om ze lekker opgefokt op de keuring rond te laten draven Clown moet welleuk blijven natuurlijk....
(En je hebt er niks aan, veulentje gaat er heus niet mooier van draven (eerder heel hard rondgalopperen en bokken etc etc, moedertje der dol achteraan, begeleider die mee wordt gesleurd, ik zie het al helemaal voor me), dat ie op nieuw terrein is en andere paarden ziet is meestal al meer dan genoeg stimulans om zichzelf te laten zien)

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:42

ik ga ook wel keuringen meelopen denk ik maar dan wel in Belgie Clown

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:50

Kimmb schreef:
als de keuring op zondag is dan wassen we de paardjes op zaterdagnamiddag en vlechten we ze ook in.
Dan gaan ze in de schone stal (de hele nacht Knipoog )

Maar nee we gaan ze niet bv een hele week op stal zetten om ze lekker opgefokt op de keuring rond te laten draven Clown moet welleuk blijven natuurlijk....
(En je hebt er niks aan, veulentje gaat er heus niet mooier van draven (eerder heel hard rondgalopperen en bokken etc etc, moedertje der dol achteraan, begeleider die mee wordt gesleurd, ik zie het al helemaal voor me), dat ie op nieuw terrein is en andere paarden ziet is meestal al meer dan genoeg stimulans om zichzelf te laten zien)

Er zijn genoeg mensen die hun veulen en merrie een hele week binnen zetten, dus ik vroeg me beetje af hoe jullie dat deden. Clown

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 13:09

[quote="twinkel"]Hele domme vraag misschien, maar hoe gaat dat op zo'n veulenkeuring. Wat moet je er voor doen? Ik zal nu al wel te laat zijn of niet? Mijn merrie is op 12 juni bevallen van een hengstveulen van Rubert R (Stal Roelofs). Heeft t nog zin om te proberen mee te doen?

Je moet even nakijken welke voorwaarden er zijn voor de keuring. Bij sommige keuringen moet het veulen voor 1 juni geboren zijn dus kijk dat ff na. Heb je iemand die je merrie en het veulen voorbrengt of ga je dat zelf doen? Succes in ieder geval als je ga.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 13:13

@Mork
ik denk bij jullie in de buurt zo'n beetje. Ik kom net onder zwolle vandaan. Moet je je in de eigen regio opgeven of kan het overal? Denk dat luttenberg voor ons het dichtstbij is.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 14:30

Odess schreef:
Ik zou wel gaan op 12 juli in Luttenberg, maar helaas af moeten melden ivm wond. Jij succes iig Lachen

Waarom niet.
De wond heelt anders al wel erg mooi?
Beweegt hij er anders door Verward

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 14:42

twinkel schreef:
@Mork
ik denk bij jullie in de buurt zo'n beetje. Ik kom net onder zwolle vandaan. Moet je je in de eigen regio opgeven of kan het overal? Denk dat luttenberg voor ons het dichtstbij is.

welk stamboek?

sanne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:41

wie heeft er ervaring om een pony met veulen voor te brengen op de nrps keuring in raalte wij hebben dat nog nooit gedaan, en weten niet hoe dat moet wie kan ons helpen. foto`s van haar en het veulen kun je onder dit topic viewtopic.php?f=59&t=425569
de merrie heeft wel ervaring is een keurmerrie
hoop dat iemand ons kan helpen oja de keuring is op 13 juli en het veulen is van 6 juni

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:56

sanne98 schreef:
wie heeft er ervaring om een pony met veulen voor te brengen op de nrps keuring in raalte wij hebben dat nog nooit gedaan, en weten niet hoe dat moet wie kan ons helpen. foto`s van haar en het veulen kun je onder dit topic viewtopic.php?f=59&t=425569
de merrie heeft wel ervaring is een keurmerrie
hoop dat iemand ons kan helpen oja de keuring is op 13 juli en het veulen is van 6 juni

er zijn meestal loopjongens die je kan inhuren voor ± 15 euro. zij lopen dan met jou paard/pony/ veulen.
kan je op de dag zelf aangeven.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:34

@ Twinkle
Je moet wel kijken welk stamboek de keurring doet. KWPN bij KWPN etc. Verder ben ik er ook nog niet zo mee bekend wand dit wordt mijn eerste keuring waarbij ik zelf meega en ons veulen meedoet. De fokker had hem al opgegeven voor de keuring. Knipoog

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 22:41

ik ga 3 september naar de appaloosa keuring met mn veulentje in kootwijk

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:42

Wij zijn afgelopen weekend naar een keuring geweest, veulen had 1c premie...
16 Juli nog met een ander veulen heen...

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 18:25

Welshfanatic schreef:
Wij zijn afgelopen weekend naar een keuring geweest, veulen had 1c premie...
16 Juli nog met een ander veulen heen...

Gefeliciteerd!!!!!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:30

Bedankt Haha!

Bovendien gaan we 16 juli nog naar de keuring met een ander veulen, is in Annen.