Hengstigheid laten opwekken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IneV

Hengstigheid laten opwekken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 17:23

Ik heb gehoord dat je een merrie hengstig kunt laten worden?
Hoe doen ze dit? Is dit slecht voor de merrie? En hoeveel kost dit dan?
Hoop dat het hier juist staat (wist niet goed waar.. )

NuageJarig

Re: Hengstigheid laten opwekken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 19:35

ja je kunt je merrie hengstig laten spuiten, dan zijn ze geloof ik 2 dagen later hengstig. Het is niet echt goed voor je merrie.

Nuala is al 2x hengstig gespoten, en 2 keer was ze drachtig. Maar als het niet nodig is zou ik het niet doen, behalve als het echt niet anders kan

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 20:03

Ah, wist hier nx over.. Maar het is dus niet goed.. Dan ga'k het ook niet doen .. Knipoog

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 20:04

Bij mijn merrie heb ik het vorig jaar laten doen omdat ze na een aantal keer dekken niet meer hengstig werd en ook niet drachtig was. Ze is toen hengstig gespoten en toen werd ze echt heeel erg heftig hengstig en ze is mooi drachtig geworden toen!
Meestal doen ze het als het ei er zit maar niet vrijkomt... Dan moet je ze eerst scannen. De ene merrie reageert er amper op en een ander word er dus wel heel goed hengstig door!

gr. dor

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 10:29

Onze merrie is ook hengstig gespoten, maar was er erg ziek van. Zweten en koliek.. Geen succes dus

Later bleek dat er een cyste in haar baarmoeder zat, die moest weggehaald worden.. Toen werd ze dus enorm hengstig. Ze is geïnsemineerd en over 10 dagen weten we de uitslag Knipoog

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:19

Je kunt idd een merrie hengstig laten spuiten.
Dit heb ik dit jaar ook met mijn merrie gedaan. Die ging voor het eerst naar de hengst maar liet niet echt goed zien of ze hengstig was of niet. Ze snuffelde wel met de hengst maar geen geplas, e.d. tot ze 7 dagen later de hengst afsloeg. Hengstigheid blijkbaar weer voorbij. We hebben haar toen hengstig laten spuiten waarbij ze 5/6 dagen later hengstig moest worden en op dag 7 de eisprong zou hebben.
Na die spuit was mevrouw iig superhengstig en dus ook gedekt en in 1 keer drachtig.

Die spuit alleen kostte me, ik dacht, 8 euro.... de voorrijkosten waren alleen een stuk minder leuk (20 euro Nagelbijten / Gniffelen)
Het schijnt dat je dus ook verschillende soorten hebt. Zoals Esme_27 zegt een spuit waarvan ze met 2 dagen een eisprong hebben of zo een die mijn merrie heeft gehad.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 12:37

Mijn merrie is ook hengstig gespoten. ze stond al 3 1/2 week bij de hengst maar er gebeurde niets (ze werd thuis ook nooit hengstig), vervolgens heeft de dierenarts haar gescand, toen bleek dat ze wel een follikel van 4 cm had, maar tevens een geel lichhaam die de hengstigheid dus tegenhoud. Ze is gespoten en 2 dagen later was ze zo hengstig als wat. Ze is 3 x gedekt. Volgende week maandag weet ik of ze drachtig is of niet.....

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 16:09

ah, bedankt voor alle informatie! Maar ik ga haar niet meer laten dekken dit jaar..

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 16:29

Als je een merrie hengstig laat spuiten, moet een DA vooral goed opletten op tweelingdracht. Door de hoeveelheid hormonen kunnen er meerdere eitjes zo rijpen dat er dus ook meerdere springen, dan heb je dus meer kans op een tweeling Knipoog.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 16:30

Ja een heel verhaal het kan zijn dat een merrie slecht hengsig wordt het weer kan invloed hebben omdat het kouder is blijven de eitjes steken op een bepaalde grote. Normaal groeit het eitje door warmte en licht het lichaam geeft dan een hormaan af en zegt we moeten eitjes produceren. een eitje groeit dan elke dag tot ongeveer 6 cm en knapt dan, wanneer het dus koud blijkt zijn de eitjes dus niet volgroeit terwijl de merrie wel 3 weken is vaak wordt ze dan wel geinsemineerd maar er volgt geen eisprong. Het sperma wat opgevangen en verdund is blijft maar hooguit mits van goede kwaliteit 6 tot 12 uur goed een groot verschil dus met natuurlijk dekken daarbij kunnen lang niet alles merreis tegen die spermaverduners. Hengstig spuiten kan dan geef je de merrie dus dit extra hormoon zodat het lichaam gefopt wordt en toch eitjes gaat maken alleen wij doen dit alleen maar als er niets anders op zit en dan maar 1 keer. Wanneer er meer wordt hengstig gespoten raakt het lichaam ook meer van slag en krijg je het bijna niet meer in het goede ritme. Het beste is om goed met een echte hengst door te schouwen en af te wachten. De natuur kun je niet dwingen dat blijkt wel weer.

Van www.kymmelshof.nl

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:27

Tinne schreef:
Als je een merrie hengstig laat spuiten, moet een DA vooral goed opletten op tweelingdracht. Door de hoeveelheid hormonen kunnen er meerdere eitjes zo rijpen dat er dus ook meerdere springen, dan heb je dus meer kans op een tweeling Knipoog.

Dit is niet waar.

Als je een merrie hengstig spuit, wordt het geel lichaam weggespoten, vervolgens wordt de merrie hengstig en gaat er 1 of meerdere eitjes groeien, waarvan en (normaal gesproken) 1 eitje doorgroeit en springt en de rest niet.

Bij het hengstig spuiten, spuit je dus alleen het geel lichaam weg en wordt er geen hormoon gebruikt om het follikkel te stimuleren. Dit is een ander hormoon en dan heb je wel kans op meerdere rijpe eitjes en dus een tweeling.

Hengstig spuiten werkt dan ook alleen als er een mooi geel lichaam zit.

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:34

wij hebben onze merrie hengstig laten spuiten omdat ze niet duidelijk genoeg hengstig werd. We hebben haar vorige week laten scannen en toen bleek er een tweeling te zitten ( nja 2 eitjes Clown ) waarvan we er dus 1 weg hebben laten halen

de dierenarts heeft gezegt dat dat wel vaker voor komt als de merrie hengstig gespoten word. (meer hormonen=meer kans op tweeling) dus erg belangrijk om je (hengstig-gespoten) merrie te laten controleren op een tweeling dracht)

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:49

Je hebt waarschijnlijk gewoon pech want hengstig spuiten doet niets met de eitjes, laat alleen het geel lichaam verdwijnen en de merrie maakt zelf het Follikel Stimulerend Hormoon aan!

Elk jaar hebben wij wel een aantal merries die gespoten worden en wij dekken natuurlijk dus laten geen scans tijdens de hengstigheid uitvoeren, alleen op dracht (18 dagen) en geen van de gespoten merries (inmiddels 10 tallen) zijn drachtig geweest van een tweeling.

misty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 07:10

mijn merrie laten we niet spuiten.
wij zetten de hengst naast haar op stal en dan elek dag ff aan de hengst laten ruiken en meestal word die van mii wel hengstig

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:11

Wij doen het natuurlijk alleen als het echt nodig is.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 13:05

ponymens schreef:
Je hebt waarschijnlijk gewoon pech want hengstig spuiten doet niets met de eitjes, laat alleen het geel lichaam verdwijnen en de merrie maakt zelf het Follikel Stimulerend Hormoon aan!

Hm, dan is het aan mij dus altijd verkeerd uitgelegd. Vreemd...