Opnieuw laten dekken, te laat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IneV

Opnieuw laten dekken, te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 11:32

Zoals de titel zegt, is het te laat op je merrie (opnieuw) te laten dekken? Haar veulen is nu bijna 3 maanden.. Heeft dit er iets mee te maken, of is het te laat op het seizoen ofz? (mijn vader zegt dat het te laat is.. )
En hoe kan je precies uitrekenen wanneer ze hengstig wordt? En wanneer ze dan veulent?

karinna

Re: Opnieuw laten dekken, te laat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 12:09

Het wordt later in het seizoen, ik denk dat dat is wat je vader bedoeld..en anders moet je het hem recht op de man af vragen.
Toch kan het foktechnisch nog best en dat heeft niets met het veulen te maken.
Mijn merrie is net gedekt en als ze houdt dan komt het half mei. Het veulen dat er nu bij loopt is van 8 juni en doet het perfect..het mooie van iets later een veulen krijgen is dat ze gelijk vanaf de geboorte al veel naar buiten kunnen.
Als bij mij deze keer mislukt dan probeer ik nog 2x een poging (met een tussenruimte van 3wk) en dan nog niet dan stop ik.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 12:24

Mijn merrie staat op nieuw bij de hengst, omdat het de eerste keer niet gelukt is.
Echt te laat vind ik het niet hoor.
Een mei of juni veulen is ook prima.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 12:34

Soms komen er zelfs nog veulens in augustus, maar dat is niet echt ideaal, omdat ze dan al snel weer op stal moeten ivm winterseizoen. Het is nu zeker nog niet te laat. Mijn merrie is ook net gedekt (eerste keer was ze niet drachtig), dus ik hoop dat het nu wel lukt.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 13:01

Mijn merrie moet nog gedekt worden Haha!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 13:15

Honey staat sinds vanochtend bij de hengstenhouder. Vorig jaar lukte het op 8 juli.

Parousha: ik neem aan dat jij Summerfee bedoelt die nog gedekt gaat worden? Over een maand dus.... Kan toch zat?

Juli veulen kan nog best lang naar buiten. Onze paarden gingen pas in oktober echt naar binnen daarvoor gingen ze nog gewoon overdag op de wei.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 13:36

twinkel schreef:
Honey staat sinds vanochtend bij de hengstenhouder. Vorig jaar lukte het op 8 juli.

Parousha: ik neem aan dat jij Summerfee bedoelt die nog gedekt gaat worden? Over een maand dus.... Kan toch zat?

Juli veulen kan nog best lang naar buiten. Onze paarden gingen pas in oktober echt naar binnen daarvoor gingen ze nog gewoon overdag op de wei.

Nee summerfee, word hoogstwaarschijnlijk na het veulen helaas verkocht Verdrietig

Ik heb het over mijn kleine ini mini merrie Haha!

kwintie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 13:50

Wij hebben vanochtend een paard van een vriendin naar de hengstenhouder gebracht.
Ze was zo mooi hengstig dat er meteen geinsemineerd kon worden........nu maar hopen dat het in 1 keer pakt.
Natuurlijk is het mooier een veulen wat eerder in het seizoen maar soms lukt dat gewoon niet......ach en zo erg is dat ook niet!

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 16:33

Onze welsh merrie gaat ,als het goed is, eind volgende week naar de hengst.

Trek er ongeveer een maandje van af en je weet wanneer je een veulen kan verwachten.

Dus in mijn geval zo rond eind mei ( mits het in een keer lukt).

Als je zag dat het in april en mei nog zo ontzettend wisselvallig was met het weer ( .......koudddddd) dan vind ik het juist prima dat het veulen niet zo vroeg komt. Al weet je het nooit met het weer.

Ik heb misschien wel het voordeel dat er bij mij niks op stal gaat , ze lopen gewoon dag en nacht buiten in de wei en kunnen als ze willen zelf de stal in en uit.

Ik zou dus gewoon dekken en dan lekker af gaan tellen.......op naar een leuk veulentje Knipoog

Groetjes en succes,

Kitty.

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 16:42

Het is nog helemaal niet te laat als hij het over het seizoen heeft hoor.
Bij ons beginnen de merries te komen half mei maar de meeste komen in juni en dan nog wat in juli en een enkel komt zelfs nog in augustus maar vind ik zelf wel vrij laat.

petrakolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 16:50

Veel hangt af van het ras wat je fokt en je accomodatie.
Wij hebben IJslanders en paddocks met een schuilstal.
Zelfs een augustus-veulen redt zich nog prima!
Petra

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 17:01

Bedankt voor alle reacties! Ga het zeker nog eens vragen aan mijn vader! Weet iemand hoe je kan uitrekenen wanneer ze hengstig wordt? Ik heb ook iets gehoord van dat je een merrie hengstig kan laten worden.. Kan dit kwaad? En hoe doen ze dit?

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 17:15

Bij ons worden er 3 weken tussengerekend geloof ik...
En sommige krijgen een spuit om hengstigheid op te wekken.
Onze eigen paarden worden niet meer in augustus gedekt want als ze op stal moeten in oktober/november zijn de veulens nog te klein en voor hun is het ook niet leuk om op stal te staan en gaan ze mama wat pesten en zijn die ook niet mee gediend. We vinden het beter dat ze met andere veulens op de wei kunnen blijven tot ze groot genoeg zijn voor verkoop ofzo...