hier een paard uit fokken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kerstkrans

hier een paard uit fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 08:55

hoihoi!

ik wil heel misschien een veulentje uit mijn merrie fokken.

maarja.. dan eigenlijk wel een paard.. Clown

haha oke even uitleggen:
mijn merrie, een pony van 1.46 mtr, heeft een vader van 1.68 meter,de moeder weet ik niet (vermoed heel wat kleiner) en de vader van de moeder is 1.68 meter.
ze is dus helemaal paard gefokt eigenlijk. en heeft ook kwpn papier.

het is een ico sunXsonny af hojmark.
dus kwpnXappaloosa.

zou ik hier een paard uit kunnen fokken?
en welke hengst zou ik dan gebruiken?

ik wil een springgericht veulen hebben, wat dus iets meer maar heeft.
ik wil vooral een hengst met een "cool" karakter.
verder zou ik de achterbenen willen verbeteren, deze zijn een beetje stijl.

alvast bedankt.. Haha!

dit is dus mijn pony:
Afbeelding

Afbeelding

Mansolein

Re: hier een paard uit fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 10:46

dit is een hele moeilijke vraag. Ik denk ookm dat veel mensen je zullen advieseren een veulen te kopen, maar goed. Het is duidelijk te zien dat ze paard gefokt is maar veel te klein is gebleven. Ik denk dart het moeilijk is er een paard veulen uit te fokken. De enige hengst die daarbij misschien kan helpen lijkt mij Karandasj. Luxe gelijnd en een goede achterhand en veelzijdig. Hij staat bij www.radstake.nl/horses

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 10:53

Mansolein schreef:
dit is een hele moeilijke vraag. Ik denk ookm dat veel mensen je zullen advieseren een veulen te kopen, maar goed. Het is duidelijk te zien dat ze paard gefokt is maar veel te klein is gebleven. Ik denk dart het moeilijk is er een paard veulen uit te fokken. De enige hengst die daarbij misschien kan helpen lijkt mij Karandasj. Luxe gelijnd en een goede achterhand en veelzijdig. Hij staat bij www.radstake.nl/horses

bedankt!

hoe kan je zo duidelijk zien dat ze paardgefokt is?

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 10:55

omdat ze duidelijk de romp en de hals/hoofd heeft van een paard maar gewoon te kort op de benen staat. Wat vind je van Karandasj?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 11:01

Mansolein schreef:

Enigste nadeel van Karandasj is dat hij niet altijd vergrotend fokt.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 11:03

En veel kortbenig en grof fokt.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 11:04

ik moet zeggen dat ik Karandasj niet echt ken.. maar ik weet dat er een topic over hem loopt, dus zal ik die door gaan lezen.

verder.. welke hengst raden jullie mij aan dan?

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 11:06

ochja.. ik zou haar benen ook graag wat harder willen hebben!

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 16:59

Mireille1970 schreef:
En veel kortbenig en grof fokt.

Wij hebben nu net een hengstveulen van 2 dagen van Karandasj lopen bij een Grannusmerrie. Hij is zelfs langer en chiquer dan de merrieveulens die we hebben. Ik heb nog niet vaak zo'n chique en hoogbenig hengstveulen gezien. De merrie is 1.63m. Ik ken verder niet zoveel nakomelingen van Karandasj hoor, dus ik kan me er verder niet een heel goed en objectief beeld van vormen. Maar als ik afga van wat we nu op stal hebben, fokt Karandasj heel chique en langbenig...

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 18:25

In mijn onderschrift staat trouwens een link naar mijn Karandasjmerrie, komt uit een Able Albert xx x Uppercut xx-merrie van 1.61cm, de Karandasj is nu 1.57m en 3 jaar.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 18:31

Ik heb ook veel kleine karandasjen gezien, vind hem ook maar een hele gewone hengst.

en met volbloed achter de merrie kan dat chique hoogbenige ook vandaan komen. Haha!

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 18:41

gabrycha schreef:
Ik heb ook veel kleine karandasjen gezien, vind hem ook maar een hele gewone hengst.

en met volbloed achter de merrie kan dat chique hoogbenige ook vandaan komen. Haha!

Ik weet niet of dit op mijn eerdere post slaat, maar de merrie waar het veulen bijloopt is een Grannus x Ludendorff. Het is een (kleine?) merrie van ong. 1.63m. Ook heeft ze een flinke hals en is in verhouding vrij kortbenig...
Wel fokt ze over het algemeen vrij groot.
Maar er zit zeker in de eerste 5 generaties geen volbloed achter... Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 18:58

Ik heb niet echt veel verstand van fokken, maar ik zou uit dit paard geen veulen willen fokken, omdat de proporties niet kloppen.
Je hebt natuurlijk altijd kans op een mooi veulen met een goede hengst, maar dat gaat wel gemakkelijker met een moeder die in verhouding is.
Ik denk ook dat je je niet blind moet staren op het fokken van een paardenmaat. Alleen al vanwege de grootte van je merrie kan je er veilig een hengst van max. 1.61m op zetten (max. verschil stokmaat 15cm) en dat is niet echt groot.
Zoek dus een wat kleinere hengst die zo goed mogelijk bij je merrie past. Misschien buiten het KWPN?
Als ik naar je eisen kijk : hard beenwerk en cool karakter zou ik eerder richting Berber gaan dan KWPN, maar ik ben bevooroordeeld, met een Criollo (de basis hiervoor was ook Berber en die zijn echt cool in de kop en fijn te rijden erg meewerkend/denkend).

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 00:33

Ben ik het niet mee eens, wij hebben thuis alleen maar hele goede dressuurpaarden en ik heb ook redelijke kijk op de bouw en beweging van paarden.
ik ben geen fan van jouw pony, maar dat de verhoudingen niet helemaal kloppen dat vind ik onzin. die onderste foto's is gewoon wat raar doordat hij zo snel gaat, maar volgens mij is het best een mooie pony. over de beweging kan ik van een foto weinig zeggen, maar over verhoudingen hoef je je niet druk te maken hoor.
verder weet ik eigenlijk alleen van dressuurhengsten wat je erop kan zetten. maar je zou eens moeten kijken bij grote springhengsten en dan naar hun nakomelingen, want als je een grote hengst pakt die zelf een afstamming heeft waar kleinere paarden in zitten, dan heb je nog te veel kans op een klein paard

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 07:11

voor deze pony zou ik een luxe fokkende hengst nemen
sonny af hojmark was ook een vrij grof paard
dat je een grotere wil fokken.. word denk ik moeilijk
ik ben bang dat je dan een grof/zwaar paard gaat krijgen die misschien nog niet aan de (paarden) maat voldoet
ik denk meer aan een grote luxe nrps hengst met een flinke scheut arabisch bloed..voor de hardheid en adel

maar wil je echt een grote fokken voor jezelf ...kun je beter een (mooi gezond veulen kopen..die aan al jou eisen voldoet Knipoog

sannewalter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 07:48

farrington fokt maat, maar hij is niet springgefokt... Zijn nakomelingen kunnen overigens leuk springen hoor! Maar ik zou denk ik zelf voor deze een fijn paardje kiezen, b. v Tenerife VDL, die fokt ook aardig groot dacht ik. En hij is springgefokt, vader is Raphael... Anders kijk even op www.olthofhorses.com

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 08:01

Padinus is ook nog een optie. Op de site van Nijhof staat wel info over hem.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 09:46

maar... kan het geen kwaad als ik een paard neem?
ik bedoel kan ze dan wel fatsoenlijk een veulen krijgen, of komen er dan allemaal problemen bij kijken?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 11:29

De richtlijn voor fokken met grotere hengsten is dat ie nooit meer dan 20 cm groter is dan de merrie ... 15 cm is ideaal.

Je zit met een pony maat merrie van 146 cm en ik zou persoonlijk als ervaren fokster (35 jaar) nooit iets groter dan 165 cm erop zetten.

Je moet gaan naar maat en veredeling en je wilt de hardheid van de benen verbeteren ... anglo-arabier of trakhner.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 19:17

Mijn paard komt uit een moeder van 1.54 en een vader van 1.70. Hierdoor heeft hij ataxie opgelopen. Hij heeft te weinig ruimte gehad in de baarmoeder. Ik zou deze gok dus nooit nemen. Koop dat gewoon een paardenveulen. Dan heb je nog nooit de garantie, maar meer kans op een gezond en correct gebouwd paard.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 19:32

Ataxie kan op twee manieren bekomen worden : erfelijk en door te snelle groei. Het kan nooit nav te weinig ruimte in de baarmoeder verkregen worden. Als een paard axatie heeft dan moet je of naar de moeder of vader kijken of de groei schema van de paard nakijken.

Ik heb met een halfbloed arabier merrie van 152 cm gefokt met warmbloed hengsten van 165 - 170 cm en NOOIT is er een veulen uitgekomen met axatie nav te weinig ruimte !!
NB haar zonen en dochters uit deze kruisingen zijn : 160, 164, 168, 169,5 (- merrie! hengst was 167cm). Zij is langs moederskant wel wb gefokt.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:54

Wil je perse een KWPN hengst?

Ik ken nakomelingen van Bacherlor NH uit Haflinger merries van 1,36m tot 1,45m als drie jarige gemeten.
Deze zijn redelijk dicht bij de 1,60m zijn uitgekomen.

Bachelor NH is NRPS goedgekeurd, 1,70m, ZZ springen. (Burggraaf x Baccarat ox) keur, prestatie sport.

Fokt ook meestal een goed karakter. (de nakomelingen die ik ken tenmindste)

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:00

Kan wel zien dat er Sonny af Hoymark in zit, zie ik aan het hoofd . Het is altijd gokken. Zo hebben wij hier een merrie staan, die is gekruisd met 168 vader en 133 moeder. Vervolgens hebben wij deze merrie gekruisd met Jasper en daar kwam er een van 1.56 uit. Gekruisd met een new forest hengst kwam er een paard van 1.60 uit. Je hebt dus geen garantie, dat wanneer je met paard kruist, ook een paard terug krijgt.

Dominque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:06

Het lijkt mij verstandig als je gewoon keuringsrapporten/verrichtingsonderzoeken en indexen afgaat van het KWPN, hier in dot topic krijg je goedbedoelde adviezen van mensen die je merrie niet kennen en een voorkeur hebben voor een bepaalde hengst. En geloof me, er lopen heel veel goede hengsten rond! En vast ook eentje die geschikt is voor jouw merrie! Hier krijg je geen advies op maat, naar mijn mening.

Ga een keer naar een hengstenshow, ga zelf op onderzoek uit en vraag het eventueel aan mensen in je omgeving die je paard wel kennen! Kijk op internet naar nakomelingen etc. (www.horses.nl staan veel links naar hengstenstations etc.)

Lees stukken in de hoefslag/in destrengen/paardenkrant en dan kom je er zelf achter welke hengsten op het moment gewild zijn (en dat zijn ze meestal om een reden) en maak dan zelf je keuze!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:15

Mijn paard komt ook van bachelor NH. Laat ataxie nu ook kunnen komen door een ongeval, en zeker wel door beklemming. Heeft de DA zelf verteld. Ataxie kan op erg veel manieren komen. Het is gewoon een beschadiging in het zenuwstelsel.

Mijn paard was als 2 jarige nog geen 1.50. Dus door de groei komt het niet Er zit papier bij en zowel moeder als vader zijn goedgekeurd. Mijn paard is uiteindelijk nog 1.65 geworden (op 5 jarige leeftijd.)