Doet jullie merrie dat ook?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Doet jullie merrie dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 19:47

Hey hey,
Lania heeft gisteravond voor de 2e keer in haar leven een veulen gehad.
Wat me opvoel deze keer is dat Lania op haar veulen gaat "staan"
Ze staat er niet echt op maar ze brengt wel duidelijk gewicht op het veulen. Voornamelijk op haar benen. Ik zie het namelijk al helemaal gebeuren dat Ace (het veulen) haar benen gaat breken omdat Lania er "opstaat"
Doen jullie merrie dat ook? Want bij het vorrige veulen heeft ze dit helemaal niet gedaan!

Jokonootje

Re: Doet jullie merrie dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 19:49

ik heb het eigenlijk nog nooit gezien dat de merrie op het veulen gaat "staan"

doet ze dit in bepaalde situaties of gewoon "zomaar"

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 19:57

Als het veulen ligt.
Ik verbaasde me er ook over bij Wedge (1e veulen Hij is inmiddels 2) deed ze dat nooit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:09

Mijn vorige merrie deed het wel om het veulen op te laten staan. Dan gaf ze hem gewoon een paar tikken zeg maar, wat sommige paarden ook met eten doen. Maar erop gaan staan nee, ik zou het toch in de gaten houden, en tegelijkertijd de merrie een beetje rust gunnen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 20:14

Tikken doet ze niet nee. Ze dumt echt met wat gewicht op het veulen. En het is niet leuk als Ace haar benen breekt. We zijn juist zo blij dat het een merrie is!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:05

Niet zo leuk?? Ik zou eens even snel worden en de merrie leren dat ze dat niet doet! Is het veulen wel gewoon actief, niet dat moeder denkt dat ze hem overeind moet zetten?

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:21

Mijn merrie heeft het de 1e nacht en s,morgens wel een paar keer gedaan zo net even op haar been staan (schrok me rot ervan).
Wat daar de reden van was (geen idee) maar daarna heb ik het haar niet meer zien doen . heb het toen even goed in de gaten gehouden .

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 18:47

Vandaag heb ik het Lania ook niet zien doen.
Alleen gisteren.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:58

mijn veulentje is vanmorgen geboren, maar moeders stapt netjes elke keer naast haar beentjes, ze is er heel voorzichtig mee!

gr. dor

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 22:12

Dit heb ik nog nooit gezien dat een van onze merries erop staat...
Wel nu Fidonja der kleine wat 'groter' word en zo shot tege haar shot ze wel gewoon terug, arme kleine

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 22:36

Sommige merries doen dat.
De boer waar onze veulens geboren worden die heeft ook meerdere merries die veulens krijgen bij hem. Hij vertelde een keer dat hij een merrie er tussen had, daarbij moesten ze de camera gewoon uitdoen zo ruig ging die steeds met haar veulen om. Ze vonden het gewoon verschrikkelijk omdat steeds voor de camera te zien
Deze merrie stond ook met haar volle gewicht op het veulen, ze beet het veulen steeds en als het veulen even bokte vloog de merrie het veulen achterna in de box. Die merrie mocht het jaar erna ook niet meer terug komen, ze hadden er beetje genoeg van.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 09:13

Echt met het volle gewicht gaat ze er niet opstaan, maar wel met wat gewicht. Maar na die ene dag dat ze het heeft gedaan heb ik het niet meer gezien.

carin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:22

Zou het niet gewoon lompigheid zijn dan ?
Mijn shiremerrie deed het ookvlak na de geboorte, volgens mij per ongeluk bij haar zoontje, nu een week oud. Het is een rotgezicht. Ook het lompe van omdraaien als die kleine ernaast staat heeft al 2x geleid tot een beschadigd kroonrandje .

Nu let het kleintje er wel beter op waar mama heenstapt. Maar zo vlak na de geborote vond ik het ook wel erg raar.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 11:35

Nee het is duidelijk geen lompheid!
Ze houd eerst haar been boven Ace en daarna zet ze haar been erop en brengt er wat gewicht op. Ace heeft er ook helemaal geen verwondingen aan overgehouden.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 19:18

Mijn merrie heeft in mrt haar 1e veulen gehad, en als het veulen stil lag te slapen, ging minousch er met haar voorbenen over heen schrapen, en vooral over mexx dr hoofd. Ook een heel eng gezicht.
Ik heb Minousch hier niet voor gestraft, en na de eerste dagen deed ze het ook niet meer.