Welke hengst voor mijn NRPS-merrie (D-maat)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke hengst?

Zam, andalusische hengst
2 (20%)
Sweet forest wizard, new forest hengst
2 (20%)
Andere hengst, namelijk
6 (60%)

Totaal aantal stemmen: 10

ksten

Welke hengst voor mijn NRPS-merrie (D-maat)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 12:24

Ik zoek een leuke hengst voor mijn D-merrie.. Ik heb er al een paar in het oog, maar ik schiet niet zo op en moet haar deze maand zeker wel laten dekken.. Als iemand een leuke hengst weet(graag wel groter dan 1.50m) Dan moet je het maar zeggen Pling Even wat over mijn merrie:
Ze is 1.45m, ze is een schimmel, ze is NRPS, ze is vrij correct gebouwd maar een beetje overbouwd, ze is vrij pittig en zeer snel. Ze i voorheen Z springen en L2 dressuur, maar nu wil ik graag een veulen nemen. Ik wil dat veulen gebruiken voor de endurance en een beetje voor springen.. Ik wil ook dat het veulen wat groter wordt.

De hengsten die waar is over denk:

Nr. 1: andalusier van 1.60m:
Uit de allerbekendste bloedlijn van spanje. Stamt direct af van de Pallaris lijn van Don José Benitez Cubero Pallarés, die paarden fokt van ongelooflijke hoge kwaliteit.
Zam heeft zich ook in nederland bewezen. INTERNATIONAAL BRONS.
Extreem hoge punten voor hoofd en uitstraling en hoogste punten op de functionaliteitsproef.
v.Yumbo v x Jejen x hacendosoIV x Receloso IV x Jerezano XXI x Hermoso IV. Zie boek "Spaniens pferd der könige" van Nicole Kriër-Badila.
Zijn vader heeft het zuiverste pallaris aandeel, wat zo gewild is in spanje en wat zeer luxe veulens fokt. Nakomelingen te bezichtigen.
Zie ook keuring van 2003 bij het pre stamboek.
Hij is zowel spaans als engels gereden. Piaffe, Passage, spaanse pas etc.
Meer over hem: op www.marktplaats.nl bij paarden, dan zoeken naar 'dekking' in friesland. (de bovendste geloof ik)

Nr. 2 Sweet Forest Wizard, new forest van 1.46m:
Wizard is één van de betere Sport-Pony-Hengsten die we in Nederland hebben. Op 7-jarige leeftijd reeds Z-dressuur geklasseerd (tussen de paarden!)
onder de NVDR Amazone Amber de Jong. Hiervoor zijn zij in September 2000 gehuldigd door het Nederlandse New Forest Stamboek en heeft Wizard
zijn Prestatie-Predikaat gekregen. Wizard wordt sinds april 2004 uitgebracht door de 12 jarige Miriam Saleh en zijn op het moment zeer succesvol in het M2 dressuur en M springen.
Goedgekeurd voor het leven
Hoewel Wizard in Nederland geboren is, heeft hij een goedkeuring van het Engelse moederstamboek "The New Forest Pony Breeding & Cattle Society"
en is door het Nederlandse New Forest Stamboek erkend voor het leven.
Goedkeuring van een Nederlandse hengst door het Engelse stamboek is uniek en bewijst dat Wizard over alle eigenschappen en kwaliteiten beschikt
die van dit Engelse ras verwacht mag worden.
Prestatie-Bloedlijn
Wizard is een zoon van Prestatie Fokhengst Sweet William en de Engelse importmerrie Sweet Forest Kathleen. Sweet William staat bekend als leverancier van uitstekende sportpony's, waaronder de EK dressuur-pony "Blikkenburger Polly" en was winnaar van de door het Zweedse New Forest Stamboek beschikbaar gestelde ereprijs voor de beste in Nederland gefokte hengst.
Wizard komt dus uit een bewezen prestatie sport lijn en zal deze zeker voortzetten.
Karakter
Behalve Dekhengst & Prestatiehengst, is Wizard de kinderpony bij uitstek!
Nog nooit eerder heeft een dekhengst deelgenomen aan de Leading Rein, maar Wizard liep op de New Forest Fokdag 2002 te Beesd, met zijn 7 jarige amazone door de ring alsof het gewoonste zaak van de wereld was, terwijl de overige deelnemende pony’s merries waren.
Nakomelingen van topkwaliteit!
Wizard geeft duidelijk zijn stempel op zijn nakomelingen. Zowel in kleur, type, karakter en bewegingen. Ook in combinatie met andere rassen geeft Wizard kwaliteitsvolle pony's. Zijn dochter Wizard's Magic was in 1999 NRPS kampioen Noord Holland.
Meer over hem: http://www.forestpony.com/hengsten.html

Als je een nakomeling kent of iets tegen/voor een van de 2 hengsten hebt zeg het dan! En als je denkt dat de hengst goed is stem dan op hem bij de poll Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Karin op 16-06-05 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

petraaken

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:39

je kan beter een goedgekeurde NRPS hengst nemen. Zeker als je endurance wilt rijden zitten er een aantal uitstekende hengsten bij het NRPS die daarvoor dienen. Oa. Krimh ox, Lobeke ox, Azmiraff ox.

ksten

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 12:40

Wat kan je allemaal vertellen over die 3 hengsten? Enw eet je ook het dekgekd en evt. nakomelingen?

Karin

Re: Welke hengst voor mijn NRPS-merrie (D-maat)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:27

Ik heb een grote voorkeur voor Oosterveld's Marsaz ox, een Arabische volbloedhengst met een fantastisch karakter. Het is een schimmel van 1.53 m hoog. Hij is nu 27 en doet nog steeds met groepen kinderen aan voltige. In het verleden is hij Z-dressuur en M-springen geweest en ook is hij enkele keren in de endurance uitgebracht. De nakomelingen die ik ken doen het vooral goed in het springen, maar ik ken ook mensen in de endurance die met hem hebben gefokt (alleen zijn die nakomelingen nog te jong om iets over hun prestaties te kunnen zeggen). Marsaz is iig een hard paard, met een super karakter dus.

Info vind je op http://www.manegedeachterhoek.nl/manege/frame_m.html onder 'Stoeterij'.

Nakomelingen van Azmiraff en Krimh doen het ook goed in verschillende takken van sport en van Lobeke ben ik ook fan.

Welke afstamming heeft je merrie trouwens?

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:50

zoals hierboven is gezegt vind ik de beide opties ook niets.
ik zou ook voor een arabiertje gaan als je endurance wilt gaan rijden, zeker omdat je al een nrps hebt. Hierboven staat oosterveld marsaz ook genoemd aangezien ik uit de achterhoek kom, zie je hier aardig wat marsazzen, van hen kan ik zeggen dat ze vooral goed zijn in dressuur. bij het springen zijn ze iets minder. mijn huidige pony is ook 2 keer door hem gedekt maar dat was voor dat ik haar kreeg, van die veulens weet ik ook niets.
in de suggesties van azmiraff en krimh en lobeke kan ik me helemaal vinden en Dosator kan ik ook nog aanraden
de afstamming van de merrie zou idd wel handig zijn jah Knipoog
maar ik zie net dat het om een D pony hengst moet gaan dus dan blijft alleen azmiraff over, condor is ook een volbloed Dpony hengst

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:01

De merrie is een D-pony, de hengst mag wel groter zijn, begrijp ik uit de woorden van de TS. Lachen

(De Andalusier die ze noemt, is ook 1.60 m groot.)

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:45

Ik zou een geschikte hengst voor je hebben maarja die staat nog bij ons in Frankrijk. Dat is een nu net 2 jr. donkerbruine hengst van 1.57 ( groeid nog flink is nog erg jong) met als afstamming Bachelor NH x Sjapoer ox x Nimb ox een super hengst met extra bewegingen en die super is op de sprong en ook nog een fijn karakter heeft. Hij gaat aankomende herfst naar de NRPS hengstenkeuring.

ksten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 20:56

ksten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 20:59

En wat zijn de dekgelden etc. van een volbloed? OF die opgenoemde hengsten?

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 22:07

Ik zou voor Moran ox gaan *LOL*
hij is 1.53 m , goedgekeurde dekhengst bij NRPS & AVS .Een Arabische Volbloed is het trouwens !
Sportprestaties :
Z-springen pony’s
L-springen paarden
L-sgw paarden
M1-dressuur paarden .

Moran is een goede springer , en heeft een goede verrichtingsonderzoek-lijst , waaronder een ZG voor karakter .

foto’s :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zijn nakomelingen zijn ook erg mooi , ze hebben mooie droge benen en er zitten ook al 1e premie kinderen tussen !!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 06:50

Ja marsaz heeft inderdaad een super karakter. Eigenlijk kan elke NRPS gekeurde arabier wel dienen voor de endurance. Ik heb er enkele nog niet genoemd. Krimh, Lobeke en Azmiraff waren de eerste die in me opkwamen.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:00

Ik ben helemaal verliefd op Bodo!!

Tijdens de Welsh-hengstenkeuring 2003 werd Bodo uitgenodigd voor de beste draf. Bodo viel op door zijn tact- en regelmaat in de bewegingen, waarbij het achterbeen zeer goed wordt gebruikt. De verwachtingen voor Bodo zijn hoog. Zowel zijn vader Coelenhage's Purioso als moeders vader Coelenhage's Lets Be The Best waren verrichtingstoppers van hun jaargang en beiden Z-dressuur, Waarbij Coelenhage's Let's Be The Best is tevens Z-springen. Bodo werd net als zijn vader en grootvader, resp. Coelenhage's Purioso en Coelenhage's Let's Be The Best verrichtingskampioen van zijn jaargang, met maar liefs 7 punten voorsprong!

Tijdens de Hengsten keuring zowel 2004 als 2005 werd Bodo ook kampioen onder het zadel,
Cijfers: stap 7.0, draf 8.5, galop 9.5, dressuuraanleg 9.0, springaanleg 9.5, karakter 9.0, stalgedrag 8.0, geschiktheid als sportpony 9.0

Vader Coelenhage's Purioso is in 2004 Deens kampioen dressuur geworden.
Beukenoord's Kunstwerk, een zoon van Bodo werd in 2004 zowel regionaal- als Nationaal Kampioen bij de veulens! Hij viel op door veel front, beweging en ras.

Hier nog een foto:
Afbeelding

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:08

Soraya92 schreef:
Ik zou voor Moran ox gaan
hij is 1.53 m , goedgekeurde dekhengst bij NRPS & AVS .Een Arabische Volbloed is het trouwens !
Sportprestaties :
Z-springen pony’s
L-springen paarden
L-sgw paarden
M1-dressuur paarden .

Moran is een goede springer , en heeft een goede verrichtingsonderzoek-lijst , waaronder een ZG voor karakter .

foto’s :

Even offtopic: Wat een geweldige hengst! Weet jij miss. ook wat zijn dekkingskosten zijn? ( of eventueel zijn site? )

ontopic: In mijn topic staan ook nog een aantal nrps hengsten enz.
onder de naam: wat vinden jullie van deze combinatie?
Laatst bijgewerkt door Karin op 18-06-05 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: fotoquote verwijderd

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:13

Bodo is ook echt een schatje, maar ik zou toch liever gaan voor een andere hengst op die stal, namelijk Disconto. Goedgekeurd bij NRPS.

Kijk voor Bodo en Disconto even op www.jboeve.nl

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 05:28

@ miishorse , ik heb je gepbt ! Moran staat bij ons op stal Knipoog