Wie heeft ervaring met hackney stamboekopname?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wie heeft ervaring met hackney stamboekopname?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:55

Ik vermoed dat mijn pony een hackney is. Helaas is er vrij weinig van haar achtergrond bekend, vandaar dat ik me af vraag of er sprake is van een veulen en of registratiestamboek en hoe deze precies plaatsvindt. Bij shets werden er vroeger tattoo's in de lip gezet ter opname voor het stamboek, is er ook zoiets voor het hackneystamboek? De registratie zal heden per chip plaatsvinden, neem ik aan, maar deze chip heeft ons ook vrij weinig opgeleverd. Daarnaast ben ik nieuwsgierig naar de hackney keuringen en hengsten in Noord-Holland. Ik zelf denk dat er weinig kleine maat hengsten in deze omgeving zitten, maar wie kan mij helpen met de achtergrond te achterhalen?

Ik zal even een wat foto's plaatsen waarom ik denk dat ze een hackney s: Als eerste haar draf
Afbeelding
En als tweede haar overbouwde achterhand
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Wie heeft ervaring met hackney stamboekopname?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 23:33

Zie je topic nu pas. Persoonlijk denk ik niet dat jouw pony een hackney is maar een welsh. Hackney-stamboekopname is dit jaar in september op de keuring in Houten. Het hackney-stamboek heeft geen hulpregister, er worden alleen pony's in opgenomen die zuiver hackney zijn en de afstamming dus volledig bekend is. Veuleboekpapieren krijg je als een veulen geboren wordt en je het dekbewijs in stuurt. Jouw pony zou nooit in het hackney-stamboek opgenomen kunnen worden.
In het verleden kregen de stamboekmerries en hengsten een brandmerk in de hals.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 07:52

Hoe groot is de ponie??

Vooral die schimmel roan kleur komt veel bij de welsh ponie;s voor........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 08:04

1.22
dus jullie denken toch aan een welsh
ik ben nu haar achtergrond aan het napluisen en hoop erachter te komen...

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 08:15

Je ziet kwa stand ook duidelijk dat er wel wat hackney bloed in zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 13:34

ik denk dat het een welsh x hackney kleine maat is. aan de stand zie je hackney, maar aan de verdere kleuren e.d. zie ik er ook welsh in zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 14:34

ja daar denk ik zelf ook wel aan, maar dan zou er toch ergens haar ouders te achterhalen zijn?
ik ben er nu achter dat ze in haar korte leven al heel veel verkocht is geweest dus of ik er ooit achterkom...geen idee
wel bedankt voor de reacties?
en als iemand een adres weet die me meer kan vertellen graag! Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 21:24

Ook haar stand is niet specifiek hackney om eerlijk te zeggen. Bij ons staat er geen een van de 9 zo op stand! Zou kunnen zijn dat het een kruising is, maar de pony is ten eerste erg klein (zou dan de 3de kleinste in Nederland zijn) en de kleur is ook niet erg hackney-achtig. Conviction Boy fokte wel stekelharen, maar niet die kleur die jouw pony heeft, en hij gaf hele specifieke types pony's, en die lijken al helemaal niet op jouw pony. Het beenwerk is veels te grof ook voor een hackney, zeker voor eentje in die maat.

Persoonlijk denk ik gewoon volledig welsh, verkijk je namelijk niet op de gangen, veel weshjes kunnen beter lopen als sommige hackney's! (Wij hebben ook een welshje gehad en als we die op hackneywedstrijden zouden uit kunnen brengen had hij er menig achter zich gelaten! Haha! )