Welke hengst voor deze merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 14:15

Ik zal een korte uitleg geven. Het is nog een speculatieve vraag. Ik zal foto's plaatsen toen ze een jaarling was. Als ik terug in NL ben ga ik weer nieuwe foto's maken van haar, ben benieuwd hoe ze eruit zal zien!

Ze lijkt momenteel bomproof te zijn, hopelijk blijft ze dit onder het zadel ook met een werkwillig karakter.
Haar beweging valt in de wei enorm tegen maar toen ik haar kocht liet ze zich in de bak goed tonen met naar mijn mening een ruim voorbeen, geen steker of iets van dien aard.

Maat lijkt ze ook meer dan voldoende te hebben, voor een jaarling was ze groot. Zoals in nou begrijp uit Nederland groeit ze niet veel de hoogte in maar wordt ze meer paard, hoewel dat niks zegt. Ze zal zeker wel uitgroeien tot 1.67/1.69 verwacht ik.

Verder heb ik geen voorkeur voor een jonge/oudere hengst. Ik heb iemand al gevraagd wat zij zou zeggen, ben benieuwd of jullie die hengsten ook gaan noemen.

Ik hou zelf van een mooi rond/vol paard. Geen typische dressuurprikkers op lange stelten zeg maar Knipoog

Dus kom maar op met de ideeen!!!! EN ONDERBOUWING.

Afstammeling: Radisson x Dominard x Homerus

Verbeterpunten:

- Ouderwets kruis verbeteren
- Beweging mag altijd beter worden Knipoog of iig behouden

Behouden:
- ZEER BELANGRIJK: Karakter

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mansolein

Re: Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 20:09

Het is natuurlijk moeilijk om een eventuele patner keuze te maken voor een merrie die nog zo jong is. Het valt gewoon weg nog niet te zeggen hoe ze zal uitgroeien. Vandaar dat ik denk dat je het advies ( ook zeker die van mij) zo moet opvatten zoals de merrie er nu uitziet. Ik neem aan dat je een wat veelzijdig paard wilt fokken? je hebt het er namelijk over het fokken van een dressuurpaard terwijl de merrie een spring achtergrond heeft. Ik denk dat het bloed van Democraat misschien mooi op zou kunnen passen. Dit is ook een veelzijdig paard net als raddison en hij heeft de massa die je graag wil behouden. Ook Quattro lijkt me wel mooi bij haar passen. Ook dit is een hengst met masa die erg veelzijdig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:37

Ik zou voor een springhengst gaan Haha!

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:48

het maakt niet veel, uit of het nou een veelzijdige of een springhengst is. Quattro en Democraat zijn beiden eigelijk springers maar kunnen goed lopen vandaar mijn mogelijke keuze.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 21:24

Nou verder durft er niemand zich te wagen aan dit topic lijkt het wel Knipoog Dacht dat hier altijd zoveel meningen waren te vinden.....

hanneliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 21:48

Zou Wolfgang een optie zijn, bewezen hengst met beweging, exterieur en springkwaliteiten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 17:50

Democraat noemde iemand anders ook nog, zijn er mensen die nou nog vaak met democraat fokken? Ik ga eens zoeken welke hengst quattro is .

[edit]
Quattro is inderdaad mooie veelzijdige hengst. Komt weer op het lijstje!

trowing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 18:23

ik denk dat goodtimes wel wat is voor je merrie het nadeel aan hem is helaas dat zijn nakomlingen niet zo'n makkelijk karaktyer hebben. maar ik denk dat als je een veelzijdig paard wil fokken goodtimes toch een goeie keuze is voor je merrie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 18:42

Goodtimes zeker een goede keuze

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 18:44

Vind karakter niet positief genoeg en goodtimes fokt veel al wat kort..........dat risico wil ik niet nemen. Hahahaha.

Sorry von maar timmie is wel leuk, dat weet je!!! Heb ik al vanaf dag 1 geroepen, zelfs toen jij nog niet zo overtuigd was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 18:45

Om met goodtimes te dekken heb je ook een flinke merrie nodig, anders fok je een pony

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 18:47

Ja dus dat is nog wel de vraag of whitney groot genoeg wordt....... zoals ik ons pap hoor groeit ze niet zo extreem de hoogte in als verwacht.

Was mss iets voor jou paard.....als ie merrie was geweest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 18:49

wat die belg dekken met goodtimes?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 18:49

Ja als ie merrie was geweest

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:55

Zowel Quattro, Goodtimes en Wolfgang fokken zeker niet vergrotend.
Om middels een jaarlingfoto een bijpassende hengst uit te zoeken is niet mogelijk.
Het is afhankelijk van de sportprestaties vanuit de merrielijn of je een absolute springhengst, of dat het verstandiger is een hengst te zoeken die ook in beweging positief vererft. Eveneens is de moederlijn van belang of je een bewezen hengst selecteert of een jonge hengst.
Overigens vind ik de croupe nog niet uitgesproken ouderwets, wel is de broekspier aan de korte kant.
Bovendien zal je de merrie eerst moeten zien springen om te kunnen beoordelen wat verbeterpunten zijn.
Van Radisson kan ik me herinneren dat de veulens goed gemodelleerd waren met goede stap en voorbeengebruik in draf. Let wel op de soms enigzins weke rug en correctheid in de gewrichten.
Samenvattend zijn er nog teveel onzekerheden (jaarlingfoto, springcapaciteiten, moederlijn) om gefundeerd een hengst te koppelen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 14:58

Oke, dus nogeven half jaar wachten! En als ik in NL ben weer nieuwe foto's .

Maar met 3 kan ik haar toch pas laten springen of niet?