Te kleine eieren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kleintje

Te kleine eieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 06:59

Gisteren zou mijn merrie geïnsemineerd worden. Op goed geluk, want maandag was ze hengstig, dat nadat ik zelf door verplichte rust voor mijn rug een paar dagen niet op stal was geweest.
Ik had dus geen idee of het de eerste of laatste dag van haar hengstigheid was. De meiden hadden er niets over gezegd.

Even de DA gebeld, die was al visites aan het rijden en kon niet direct komen opvoelen/scannen. Dus ik moest het zelf beslissen. Dus de hengstenhouder maar gebeld om daarmee te overleggen.

Na overleg met de hengstenhouder dus zaad besteld, ondanks dat ik niet wist hoe groot de eieren waren. Gisteren kwam de DA en hebben we haar gescand. Ze is op en top hengstig. Staat te kwijlen en te plassen bij de hengst, is erg gevoelig onder haar buik, wil dolgraag aandacht... dus je zou zo zeggen.. alles is in orde.

Maar... haar eitjes zijn weer erg klein. Weer maar krap aan 3 cm. En dat terwijl ze toch echt tussen de 4 en 6 moeten zijn.

De DA durfde het niet aan om er sperma in te spuiten. Het zou nu toch niet pakken en er is alleen maar kans dat we de baarmoeder bevuilen en dat we er een infectie in krijgen.

Er is nu afgesproken om donderdagavond nog een keer te scannen indien ze dan nog hengstig is. Als ze dan groot genoeg zijn bestellen we vrijdag nog een keer sperma. Is het dan niet groot genoeg of is ze dan nog niet hengstig, dan weet ik het even niet.

Het is nu al de 2e keer dat het op deze manier niet gaat. Ze heeft al een keer een hengstigheidsspuit gehad en dat werkte niet. Dus het enige wat dan rest is een hormonenkuur. Maar... hoe slecht is dat voor mijn paard? Wie heeft daar ervaring mee?

Arthurvos

Re: Te kleine eieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 07:25

Ho wacht even.

Heeft de DA ook gevoeld naar de hardheid van het ei en of de baarmoedermond los is.
Dit zijn namelijk ook belangerijke punten om te bepalen of er geinsemineerd moet worden.

Ik ben zelf inseminator en weet uit ervaring dat het zo mar kan dat een merrie een ei maakt van 3 cm en dat dat niet groter wordt maar wel een eisprong oplevert.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 07:31

Hee, dat is een goede. Daar heb ik hem niet over gehoord.
Heb nu gelijk de DA gebeld maar hij is al visites aan het rijden, dus tussen de middag nog maar een keer proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:30

Mijn merrie heeft ook altijd kleine eieren. Vorig jaar had ze een ei van 3 en 4 cm en ze waren allebei gesprongen en bevrucht. Dus ik had wel laten insemineren denk ik op basis van wat je geschreven hebt. Een hormonenkuur zou ik niet zo 123 doen. Zijn de omstandigheden optimaal?(hele dag weidegang-gras-zon-stimulans van andere paarden-ruinen, schouw je wel goed e.d.). Een supplement kan je mss ook helpen, bijv. pavo fertile. Daar zitten stoffen in die trouwens ook in goed gras voorkomen zoals beta caroteen, zou je ook betere eieren van kunnen krijgen. En met welke hengst insemineer je? Is het geen optie om haar bij de hengstenhouder te brengen voor een paar dagen?

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 09:41

Bedankt voor de reactie janne.
Ik bel straks de DA om een afspraak te maken voor vanmiddag.
Treasure staat vanaf half 9 's morgens tot meestal 8 uur 's avonds in het land. Ze heeft merries bij zich op het land, ruinen naast zich op stal en ik heb 4 verschillende hengsten waarbij ik kan schouwen.

Ik insemineer haar met Rubiquil. Die hengst heeft goed sperma schijnt wat lang leeft. Het is helemaal in Aarle Rixtel. Dus het is ruim 210 km. voor een enkele reis. Heb zelf geen trailer, geen E rijbewijs en geen auto waarmee het kan. Dus het is heel lang in de auto zitten met een hoop regelingen vooraf. Schiet dus ook niet op.

Ik bel straks de DA en ga dus overleggen. Ik wil dat ze vanmiddag geïnsemineerd wordt. Naar mijn mening is dus echt alles in orde.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 12:24

Even kort overleg gehad met de dierenarts.
De baarmoedermond was nog behoorlijk strak, dus daarom durfde hij het echt niet aan. Ze is keurig schoon van binnen en hij wil niet dat we nu risico's gaan lopen om te insemineren en dat ze bijvoorbeeld een ontsteking krijgt. Want dan zijn we echt weer een maand verder.

Dus ik wacht het nog even af. Het lijkt er wel op of haar hengstigheid heftiger wordt, dus wie weet is het morgen allemaal beter.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:36

Dit is informatie waar je wat aan hebt.

Hoop dat het allemaal mooi gaat lukken en even tussen door je hebt een leuke hengst uit gezocht

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 12:41

Dank je wel Arthurvos. Ben stiekem dan ook wel benieuwd of je hem bij mijn merrie vind passen.
Het is een schimmelmerrie van 5 jaar, een Jazz x Hill Hawk x Goldlack.
Iel gebouwd, 1.68, moeite om spieren te krijgen, gigantische heethoofd.

Ik wil een langere nek met een mooi knikje, meer massa, iets langer gelijnd, koel in het hoofd en als het even kan een galop met meer sprong.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:46

Ja dan kan ik de keus goed snappen.

Het is echt een schat van een hengst en dat geeft hij ook echt door

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 12:47

Dan ga ik er alle vertrouwen in hebben dat het een topveulen wordt. Maar ja... dan moet ze eerst drachtig worden Knipoog

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:49

dat komt wel goed hoor
zijn sperma is van super kwaliteit en daar heb ik dus alle vertrouwen in

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 09:42

Als alles meezit heb ik binnenkort de papieren die bij mijn paard horen terug. Dus dan zou ik haar naar een hengstenstation kunnen brengen om haar daar te laten insemineren, daar kunnen ze ons beter begeleiden. Weten jullie een goed station hier in de buurt van Den Helder? Moet namelijk, auto, trailer en een chauffeur regelen dus ik wil het niet te ver weg hebben.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:02

Mijn merrie had ook niet zulke grote eieren, max. 4 cm. Toch was het in 1 x raak. Heel veel succes dus morgen, laten we hopen dat dan wel alles goed is.

OT: Hey woon jij in Den Helder? Ik woon in Julianadorp, das dichtbij.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 07:49

Myrdal... dan moeten we maar eens gaan meeten Knipoog

Maar goed, gisteren is de DA 's avonds nog geweest. De eieren waren gegroeid, ze is voor mij om te zien wel minder hengstig maar de eieren rijpen, dalen en de baarmoedermond gaat beter aanvoelen. Dus mijn DA zei al dat sommige merries vroeg hengstig werden. Dus eigenlijk alleen bij het aanmaken van de eieren, de andere bij de eisprong.

We hebben nu afgesproken dat hij zaterdagavond nog een keer komt scannen/voelen en waarschijnlijk moet dat het moment zijn. Dus... duim nog even voor ons!

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 21:06

De DA is vanavond weer langsgeweest. Het gaat de goede kant op. De eitjes groeien heel langzaam, normaal is dat ongeveer een halve centimeter per dag en bij ons is het een halve centimeter per 2 dagen.
De baarmoedermond gaat steeds beter aanvoelen dus het gaat de goede kant op.

Maandagavond komt hij weer en we denken dat we dan dinsdagmorgen zaad kunnen bestellen. Hij heeft er nu echt goede hoop op!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 10:16

hey, ik woon ook ik julianadorp!!! ik heb vrijdag mijn merrie na laten kijken, en ook dezelfde dag naar het hengstenstation gebracht (in de buurt van breda, niet echt naast de deur dus!!!) ze is gister geinsemineerd.... en maandag kijken hoe het is!!! ze was trouwens donderdag echt verschrikkelijk hengstig...... zo erg heb ik het nog nooit gehad met haar!!...... ik hoop voor je dat alles lukt!!
ff off-topic:
@ kleintje & myrdal, waar staan jullie paarden dan??? mijn paard staat in groote keeten....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 11:20

saffier schreef:
hey, ik woon ook ik julianadorp!!! ik heb vrijdag mijn merrie na laten kijken, en ook dezelfde dag naar het hengstenstation gebracht (in de buurt van breda, niet echt naast de deur dus!!!) ze is gister geinsemineerd.... en maandag kijken hoe het is!!! ze was trouwens donderdag echt verschrikkelijk hengstig...... zo erg heb ik het nog nooit gehad met haar!!...... ik hoop voor je dat alles lukt!!
ff off-topic:
@ kleintje & myrdal, waar staan jullie paarden dan??? mijn paard staat in groote keeten....

Welke hengstenstation en welke hengst???

De stal van Olst toevallig???

Ik hoop voor je dat ze drachtig is!!!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 11:55

jah ze staat bij van olst...... ze wordt door Don Ruto gedekt.... maandag weet ik of ik dr weer op kan halen... het is dr eerste veulen, ik wou pas een veulen als ik de mogelijkheid had om het te houden, en dat heb ik zometeen, dus vandaar dat ik haar nu heb laten dekken:P ik hoop ook dat het lukt, maar nadat ze daar de eieren hadden bekeken, dachten ze ook wel dat het ging lukken:D
xxx Jessy

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 12:10

Mijn paard staat in Den Helder, huisduinen.
Bij stal Tesselaar.

Succes bij jou, ik hoop dat het gaat lukken!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 16:39

Mijn paard staat in Callantsoog, stal Horsecare. Ze gaat volgende week naar de wei en die is in grote keeten.
Stal Tesselaar heb ik wel van gehoord, volgens mij heeft een paard bij ons op stal daar ook gestaan.

On-topic: nou je moet wel veel geduld hebben zeg! Laten we hopen dat het nu goed gaat. Kan ik volgend jaar julie veulens gaan bewonderen
Knipoog

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 16:41

Even een vraagje... weten jullie een stal hier in de buurt waar ik mijn paard zou kunnen laten bevallen? Want ik vrees dat ik van de eigenares bij ons op stal weinig medewerking hoef te verwachten. Ook wat betreft een landje voor mijn merrie en veulen.

Tuurlijk, ze moet eerst nog maar drachtig worden, maar ik probeer positief te denken.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 17:21

Tja, dat verrast mij niets, naar wat ik heb gehoord... Hoeveel wil je er maximaal ervanaf zitten?
Hierdoor sta ik ook iets verder weg dan dat ik eignelijk zou willen, om een goede stal te hebben om te bevallen. Myrdal staat hier super, maar het is wel nogal ver vanaf Den Helder.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 20:20

ik heb ook mede voor rubiquil gekozen vanwege zijn uitmuntende zaad kwaliteit! Ik hoop voor je dat het lukt!! Is ze inmiddels geinsemineerd?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 20:39

onze andere merrie (cerice, zie profiel) is vorig jaar bevallen op de stal waar ik nu sta (pensionstal bos, groote keeten) ze had een mooie grote box, ze hebben voor ons opgelet (camera in de stal) en ze konden lekker buitenstaan..... er staan bij ons ong 3 paarden in een landje, en als je een veulen hebt, zouden ze ook alleen kunnen als jij dat wilt... de weilanden zijn behoorlijk groot... verder weet ik eigenlijk niets!!! als je meer info wilt moet je maar ff pb-en.....xxx

SamOuraii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 23:16

Kleintje schreef:
Dank je wel Arthurvos. Ben stiekem dan ook wel benieuwd of je hem bij mijn merrie vind passen.
Het is een schimmelmerrie van 5 jaar, een Jazz x Hill Hawk x Goldlack.
Iel gebouwd, 1.68, moeite om spieren te krijgen, gigantische heethoofd.

Ik wil een langere nek met een mooi knikje, meer massa, iets langer gelijnd, koel in het hoofd en als het even kan een galop met meer sprong.

Je zou ook de hengst Oramé kunnen nemen. Mooie gallopade, ruime bespiering, geeft super nuchtere karakters en mooie langgelijnde paarden!