Jaloers (en een vraagje over mok bij Tinkers)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RodeoStez

Jaloers (en een vraagje over mok bij Tinkers)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 19:24

Jemig, wat een prachtige tinkers heb ik voorbij zien komen op Bokt! Mn droom is om ooit een kleine (zo'n 1.45m) en stevige tinker met veel behang te bezitten. Nu hoorde ik dat Tinkers extreem veel/vaak/gauw last van mok hebben. Wat is hierover jullie ervaring?

roosa

Re: Jaloers (en een vraagje over mok bij Tinkers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:23

Hoi ik ben esther en roosje is mijn tink.

Sommige paarden zijn denk ik wat vatbaarder dan andere,wat mok betreft.

In normale omstandigheden helpt de sok om het regen water en dergelijk naar beneden af te vloeien.(vaak is de sok vies maar op de huid brand schoon)
Het is wat anders als die sok dagen in de nattigheid en modder staat,maar das voor geen enkel paard goed.

ik ben ook van mening(spreek uit ervaring met eigen tink)
Dat verkeerde voeding vaak de boos doener kan zijn van mok bij tinkies.
Sober was het medicijn voor mijn! tink.(hooi en een handje muesli en penen en wat vitamientjes dus,geen kuil en biks)en het verdween als sneeuw voor de zon!en is nooit(ff afkloppen)meer terug gekomen.
En madam moet toch echt aan de bak hoor Haha!
Ik ben schoon en trots op haar sokjes,maar was ze alleen met een zachte shampoo, als ze echt goor zijn Knipoog

En om nu te zeggen dat ze extreem veel en snel last van mok hebben,denk ik nee.Niet anders denk ik dan andere paarden.

Maar das mijn idee,ben benieuwd wat andere tinker mensjes er van vinden Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:17

De sokken beschermen juist tegen indringers van buitenaf (mijten, mok ed). Maar als het er eenmaal zit, is het veel lastiger goed te bestrijden!

Mijn Tink heeft gelukkig nog nooit last gehad van mijt, mok, rasp oid. Ze staat de hele dag buiten - weer of geen weer -, krijgt hooi, biks en muesli te eten en de sokken was ik sporadisch...

*afkloppen*

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 16:47

Duncan heeft er ook geen last van. Heb wel mensen gehoord, met paarden die er maar niet vanaf willen komen...
'chronische mok' geloof ik dat het heet...

Mijn tinker heeft er geen last van gelukkig... het enige wat hij wel eens heeft... is een beetje jeuk in zijn sok doordat er beestjes in zn sokken zitten (in de zomer... door het hoge gras). Meer niet. Haha!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 09:39

Lonan heeft gelukkig ook nog nooit last van mok gehad, Hij krijgt gewoon 2 kilo basis brok vanhavens ze krijgen kuil en na het rijden ook nog 3-4 schep muslie met een appel. maar dat is per tinker verschillend hoe die er op reageren Lonan erg goed.

Ik ben ook van mening dat je met een tinker niks meer last met mok kan hebben als met een ander paardje, je moet het echt een beetje treffen wat dat betreft.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 22:36

Huilen Boya heeft geen mok, maar wel beenschurft. Dit jaar voor 't eerst. En hij staat van veulen af aan al 24/7 op de wei. Wordt sober gevoerd en ik was sporadisch zijn sokken. Hij heeft er veel last van en ik heb het onderste gedeelte van z'n sokken dus al geschoren. Dan kan ik het makkelijker met Sebacil behandelen (maandelijks).
Tuesday heeft nergens last van.

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:17

tja mok
nou ik heb er toch echt wel vaak last van bij twister
maar goed hij staat nu dan ook voor het eerst op stal
en ik denk dat het toch echt aan het voer ligt
dus ben wat andere voeding aan het zoeken
verder als hij het heeft
behandel ik hem met betadine shampo
en smeer hem in met hidroctiderm

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 16:11

sil staat dag en nacht buiten weer of geen weer en al de 3 jaar geen enkele schimmel of wat dan ook gehad.
geen probleem dus met die van mij

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 21:11

onze tinker heeft veel mok en het is niet echt goed te behandellen we hebben al heel veel dingen gebreukt maar het gaan nog niet weg :S

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 21:37

Probeer het eens met voeding veranderen,wat maakt het uit als je al zo veel smeersels geprobeerd hebt.

Eiwit arm,
Hooi en een beetje muesli
Tis te proberen toch?
Dan kan je dat teminste uit sluiten dat het wel of niet daar aan ligt.

niet rantsoeneren op hooi hoor,dat hebben ze nodig voor hun darmpjes
Gewoon normale portie.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 21:58

Volgens mij hebben tinkers niet extreem veel last van mok. Sommige komen er vanuit Engeland mee aan omdat ze er daar niet zo nauw op kijken. Maar het is goed te behandelen. Sommige hebben wat rasp (droge schilfers) maar ook dat komt en gaat. Sinds de mijne veel buiten staat heeft ze geen mok meer.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 09:01

Mijn merrie Anouk heeft ook last van mok, en dat terwijl ze niet eens echt veel sokken heeft! Ze staat overdag buiten en s'nachts op stal (op vlas). En zelfs nu met dit droge weer heeft ze mok. Ze krijgt hooi, eiwit arme muesli en een paar handjes maïs. Een stalgenootje gebruikte voor haar tinkerruin teershampoo, hielp goed bij hem, dus ik ben er ook mee begonnen. Hopen dat het wat minder wordt. En ik gebruik natuurlijk ook mokzalf.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 20:46

gammon heeft last van rap (droge mok) in de voorste knieholten maar met kuilgras was het erger dan nu.
afgelopen winter had hij 1 nat mok plek op 1 voorbeen maar dat was na 1 week ook weer weg.
ik denk ook dat voer een rol kan spelen voor sommige paarden.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 07:00

macho heeft een keer last gehad van mok, dus dat valt wel mee !
eerst mokzalf gebruikt en toen dat niet hielp,ouderwets zeewater gebruikt en dat hielp wel ! Haha!

wencalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 07:01

mijn tinker heeft bijna geen sok, maar ze heeft enorm veel last van mok. Als het over is, komt het na een week weer terug.
Ik doe er elke keer mokzalf op, al verschillende geprobeerd, maar niks helpt goed.
Maar mischien is mijn tinker gewoon een uitzondering, maar dit is mijn ervaring ermee.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 15:59

Mijn tink heeft last gehad van rap, en heeft regelmatig mok.
Het is wat lastiger te behandelen dan bij benen zonder sokken.

aknitlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 23:23

Vrom heeft iedereen hier n eigen paardjj Boos! wil ik oowk ( heb wel superlieve verzorgtinker) Tinka LUf ya 4-erver

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 10:04

aknitlover schreef:
Vrom heeft iedereen hier n eigen paardjj Boos! wil ik oowk ( heb wel superlieve verzorgtinker) Tinka LUf ya 4-erver

Het heeft bij mij ook 20 jaar geduurd eer ik er zelf eentje had.
Fijn dat je nu een verzorgpaardje hebt, en blijf gewoon dromen, op een dag komt je droom uit!

ps. probeer svp gewoon nederlands te schtijven, dat leest makkelijker. Knipoog

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 17:45

Bonita heeft ook erg mok, maar het is al een heel stuk minder als toen ik haar kocht. De dierenarts heeft bij haar chronische mok vastgesteld, ze heeft ook veel littekenvorming (bobbels op haar kootjes). Het is nu min of meer onder controle, er komen geen nieuwe plekjes meer bij..

Ik doe er verder niets aan, alleen echt zo droog mogelijk houden. Gisteren heb ik haar sokken pas voor de 2e keer gewassen met betadineshampoo, maar wel daarna de sokken echt kurkdroog wrijven met een handoek.

Wel heb ik haar sokken een stukje afgeknipt, tot net boven de grond, zodat het vocht van de grond niet zo snel in de sokken kan komen. Dit scheelt echt al een heleboel, maar het is wel iets minder mooi, als dat ze natuurlijk vallen.

Groetjes Dianne