prok? elite? ibop? :?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suel

prok? elite? ibop? :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 11:15

Ik begrijp er even helemaal niets meer van...

Misschien kunnen jullie mij helpen.

Ik las op de stamboekrichtlijnen van het KWPN dat je bij voorkeur 2 en 3-jarige merries PROK kunt laten keuren.

Wat heeft de voorkeur? 2 of 3 jaar? Tis voor zover ik weet alleen röntgenologisch, toch? Cheese!

Een keurmerrie die tevens het PROK-certificaat heeft, wordt Elite (mits je het laat overzetten)

Waarom kom ik dan KEUR&PROK merries te koop tegen? En niet gewoon Elite merries?

En wat is aan te raden? Een IBOP-keuring (of gaat dat weer vanuit het KWPN?) of een PROK-keuring? >;)

En niet onbelangrijk, wat zijn de kosten van zo geintje? Waarschijnlijk aardig prijzig, denk ik... Geld, geld!

Wie kan mij hier wat uitleg over geven?

Ziolette

Re: prok? elite? ibop? :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:38

IBOP is een aanlegtest. PROK is een röntgenologische keuring.

Een Keur Prok merrie is in principe Elite als ze ook daadwerkelijk PROK is goedgekeurd, maar je moet dan wel het PROK-certificaat om laten zetten naar het PROK-predikaat. KEUR-predikaat + PROK-predikaat is Elite-predikaat.

Je krijgt altijd een PROK-certificaat als je je merrie laat PROKken, maar dat wil niet gelijk zeggen dat ze voldoet aan de eisen Knipoog .

MissChoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:23

Suel schreef:
Wat heeft de voorkeur? 2 of 3 jaar? Tis voor zover ik weet alleen röntgenologisch, toch?

De voorkeur is 2- en 3 jarige omdat deze als het ware nog 'ongeschonden' zijn. Als ze ouder zijn hebben ze al in de sport gelopen en KAN dat invloed hebben op het beenwerk en dus op de kwaliteit van de foto's.
Dit wordt ook uitgelegd in de stamboekrichtlijnen.

Suel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 13:28

Ja, dat had ik inderdaad gelezen. Maar kun je nu beter met een 2 jarige of een 3 jarige gaan. En wat kost je zoiets ongeveer? Ik kan de kosten hiervan nergens op internet terug vinden.

MissChoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:31

De kosten zijn de kosten die je dierenarts voor de rontgenologische keuring in rekening brengt. Dit verschilt per dierenarts, zou je zo niet een indicatie kunnen geven. Schat op een paar honderd euro. Zou je je dierenarts voor moeten bellen.
Of het KWPN nog wat in rekening brengt weet ik niet.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:35

KWPN brengt ook iets in rekening. Exacte bedrag weet ik niet meer, maar volgens mij was het niet meer dan 50 euro. Anders kijk je even in de stamboekrichtlijnen (pdf-bestandje onder kopje fokkerij op de site). Daar staat ook een lijst in met wat alles kost.

Suel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 13:36

En zou jij dan met een 2-jarige gaan of met een 3-jarige? Inpincipe is er met beide nog vrij weinig gedaan. En volgroeiing van een paard is mbt een röntgenologische keuring niet noodzakelijk, toch?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:11

Staat het paard in de opfok, want dan is het het makkelijkst om het te doen als ze daar van terug komt.

Suel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 14:13

Ja, het komende jaar staat ze nog in de opfok. Vandaar dat ik een beetje wil informeren, wat het allemaal gaat kosten en wat handig is. Met drie jaar wil ik haar naar de keuring laten gaan (maar dat duurt dus nog wel even, haha), dus vandaar dat ik mij afvroeg waar je goed aandoet. Met 2 jaar of 3 jaar. Voor de keuring, erna?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:48

Ik zou het voor de keuring doen, gewoon vers uit de klei en gelijk op de foto Knipoog .

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:05

Ziolette schreef:
Je krijgt altijd een PROK-certificaat als je je merrie laat PROKken, maar dat wil niet gelijk zeggen dat ze voldoet aan de eisen Knipoog .

Ahaaa dat is net zo iets als de reclame: dermatologisch getest! Vork

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:40

lucas03 schreef:
Ziolette schreef:

Ahaaa dat is net zo iets als de reclame: dermatologisch getest! Vork

En vervolgens verga je van de jeuk Tong uitsteken .

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:44

Ziolette schreef:

Een Keur Prok merrie is in principe Elite als ze ook daadwerkelijk PROK is goedgekeurd, maar je moet dan wel het PROK-certificaat om laten zetten naar het PROK-predikaat. KEUR-predikaat + PROK-predikaat is Elite-predikaat.

Op de papieren van mijn merrie staat "ster-elite". Dus dan is ze EN PROK goedgekeurd en ze zou dus ook Keur zijn omdat alleen keur merries PROK gekeurd worden. Of niet?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 17:36

Desiree schreef:
Ziolette schreef:

Op de papieren van mijn merrie staat "ster-elite". Dus dan is ze EN PROK goedgekeurd en ze zou dus ook Keur zijn omdat alleen keur merries PROK gekeurd worden. Of niet?

Nee, niet alleen Keurmerries worden PROK-gekeurd Haha! , Keurmerries die PROK-goedgekeurd zijn zijn Elite, anders is het Ster Prok of gewoon PROK of IBOP PROK of PREST PROK of SPORT PROK of.....etc. ligt eraan welke predikaten je merrie nog meer heeft. Keur overschrijft zowiezo ster, dus vreemd als dat blijft staan Verward . Kijk maar bij de predikaten in de stamboekrichtlijnen, daar staat z.o.w. dat het predikaat Elite alleen wordt toegekend aan Keurmerries met het PROK-predikaat.

Unesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:46

Hoi hoi,

even over de kosten. Die zijn niet mis hoor. Heb pas mijn merrie laten Prokken.
De foto's kosten 477.79 (hier zit wat verschil in per dierenarts), daarna moet je machtiging tekenen voor het KWPN zodat ze het in behandeling nemen, dit is 37.00. En dan nog eens 69 euro voor de beoordelingskosten. Duur grapje dus het PROK predikaat. Maar ja dan weet je ook dat je merrie goed is!!!!!
groetjes M

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:21

Unesco schreef:
Hoi hoi,

even over de kosten. Die zijn niet mis hoor. Heb pas mijn merrie laten Prokken.
De foto's kosten 477.79 (hier zit wat verschil in per dierenarts), daarna moet je machtiging tekenen voor het KWPN zodat ze het in behandeling nemen, dit is 37.00. En dan nog eens 69 euro voor de beoordelingskosten. Duur grapje dus het PROK predikaat. Maar ja dan weet je ook dat je merrie goed is!!!!!
groetjes M

Ah, ik ben de beoordelingskosten vergeten, zo kom je wel boven de 50 euro uit Geld, geld! .

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 23:11

Ziolette schreef:
Nee, niet alleen Keurmerries worden PROK-gekeurd Haha! , Keurmerries die PROK-goedgekeurd zijn zijn Elite, anders is het Ster Prok of gewoon PROK of IBOP PROK of PREST PROK of SPORT PROK of.....etc. ligt eraan welke predikaten je merrie nog meer heeft. Keur overschrijft zowiezo ster, dus vreemd als dat blijft staan Verward . Kijk maar bij de predikaten in de stamboekrichtlijnen, daar staat z.o.w. dat het predikaat Elite alleen wordt toegekend aan Keurmerries met het PROK-predikaat.

Dus dan staat er ster elite, en dan is de merrie ook keur omdat ze anders geen elite kan zijn.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 08:07

Desiree schreef:
Ziolette schreef:

Dus dan staat er ster elite, en dan is de merrie ook keur omdat ze anders geen elite kan zijn.

Dat vind ik dus zo vreemd van jouw papier Verward , in principe kan er geen ster elite staan, de merrie is of ster of keur of elite, bij mijn weten wordt het niet "en en en" vermeldt. Mss toch maar eens iemand gaan lastig vallen bij het KWPN Tong uitsteken .