Afdracht stamboek kosten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romy

Afdracht stamboek kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 08:34

Mijn merrie, zonder papieren, heb ik laten dekken door een NRPS hengst met papieren.
Ik hoef bij dit veulen geen papieren. Hij/zij wordt voor eigen gebruik.

Moet ik wel afdracht van de stamboek kosten betalen omdat de hengst wel ingeschreven staat?

Alvast bedankt!

ponymens

Re: Afdracht stamboek kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:50

Hangt van de hengstenhouder af. Als die een dekbon afgeeft dan moet er afdracht betaald worden. Bij een dekking zonder bon hoeft dat natuurlijk niet.

Romy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 18:22

Dank je wel voor je antwoord!
Dekbon gaat naar het stamboek toe? Of naar mij?
Zonder dekbon doe je het dus eigenlijk zwart?
En kan deze uiteraard niet bij het stamboek worden opgegeven bij het aantal dekkingen van de hengst.
Voor de hengstenhouder nadelig dus?

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:42

Dekbon gaat zowel naar het stamboek als naar jou.

Als je toch geen papieren wilt, kan je aan de hengstenhouder vragen of hij er geen bon voor maakt, dan wordt het idd een zwarte dekking. Maar de afdracht is ongeveer 10 euro (ponyhengsten) dus dat zijn de kosten niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:45

Mag ik vragen waarom je er geen papieren bij wilt? Het veulen kan namelijk wel ingeschreven worden bij het hulpregister, of hoe dat ook mag heten bij het NRPS. Paspoort moet je toch aanvragen bij het veulen, echt extra kosten heb je dan niet. Stel dat je het veulen ooit wilt verkopen, heb je er toch een papier bij.

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 21:02

Neonlight schreef:
Mag ik vragen waarom je er geen papieren bij wilt? Het veulen kan namelijk wel ingeschreven worden bij het hulpregister, of hoe dat ook mag heten bij het NRPS. Paspoort moet je toch aanvragen bij het veulen, echt extra kosten heb je dan niet. Stel dat je het veulen ooit wilt verkopen, heb je er toch een papier bij.

ben ik het helemaal mee eens, als je papier kan krijgen altijd oen. Je weet nooit wat er in de toekomst gebeurd stel je komt in hoge geldnood.