Friese paarden en premies

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lienet

Friese paarden en premies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 22:41

Wie kan mij iets meer vertellen over Primeringen van Friese paarden.

1e, 2e 3e premies, vol papier, een merrie kan met een 2e premie ook het sterpredikaat krijgen. Waar kijkt men naar bij keuringen?

Misschien weet iemand hier al een topic over?

lienet

Re: Friese paarden en premies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 17:55

Niemand ?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:29

Misschien moet je even op de site van het stamboek kijken, FPS. Ik snap er zelf namelijk geen hout van van die premies.

lienet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 19:59

Daar word je ook niet veel wijzer, raar niet?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:24

Een paard met een tweede premie kan wel ster verklaard worden.

Vol papier wil zeggen dat er vier maal ster (of hoger) achter zit in de stamboom.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 21:23

je kan met een veulen naar de keuring daar kan hij/zij een premie krijgen dan heb je dus een 1e 2e en 3e premie dan staan ze in het veulenboek van het stamboek geschreven. Dan gaan de meeste met een leeftijd van 3 jaar weer naar de keuring. Ligt er natuurlijk ook aan of het paard er klaar voor is qua groei ed.

Op dat moment kunnen ze een 1e 2e 3e of niet in het stamboek opgenomen beoordeeld worden. Als ze een 1e of een 2e premie krijgen. Dan zijn ook met een ster beloond. Als het een 1e premie is mag ze ook naar de centrale keuring.

Dit is wat globaal uitgelegd. Hopelijk begrijp je het.

Wat betreft het vol papier.

Dan is de moederlijn onderaan dus die lijn zijn allemaal ster of hoger.

jetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 16:23

Oke dan heb ik ook nog een vraagje, ik heb een friesche hengst met een afstamming van Dirk x Oege x Jochem verder is hij niet opgenomen in het stamboek = 3e premie en in de moederlijn zijn alle dames ster, dit is dus een vol papier?
Is dit een goede afstamming of zijn deze hengsten niet echt bekend? Ik zelf heb ook totaal geen verstand van dit stamboek en zijn goedgekeurde hengsten.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:45

ik snap enkel je zin niet van... hij is niet opgenomen in het stamboek = 3e premie. Heeft hij als veulen een 3e premie gehad???

Hoe oud is je paardje nu?
Als hij als veulen een 3e premie heeft gehad en je denk nu van nou hij ziet er goed uit en ik denk dat hij wel klaar is voor de keuring of je laat hem keuringsklaar maken dan kan hij nog gekeurd worden.

Een vol papier is altijd meegenomen. Je paardje komt uit een oudere bloedlijn.

lienet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 23:48

Een 3e premie is eigenlijk nog niet zo heel slecht? En een 2e premie mag je al heel blij zijn dus....

Het is echt even een studie .....is wel iets duidelijker zo.

Met een 3e premie ook stamboekopname?

jetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:32

Ik geloof dat hij in 1997 naar een keuring is geweest daar heeft hij een 3e premie behaald maar is niet opgenomen in het stamboek. Teminste dat lees ik nu van zijn papieren af. Ik wist niet dat het kon 3e premie en niet opgenomen te worden... Hij was als veulen op de keuring gebracht zie ik nu. Want hij is ook in 1997 geboren. Ik moet niet te lang naar die papier staren want dan wordt ik nog scheel, haha

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:40

@jetje10
Ik denk dat jou paard veulenboek is. Dan is hij in het veulenboek opgenomen. Het is een hengst dus daar gaat het net even iets anders als de merries. En eigenlijk zou ik je papier dan even moeten zien. Want staat er bij ergens boven aan VB of veulenboek?

En @ Lienet
Een 3e premie is opzich niet slecht. Enkel we gaan altijd voor de ster natuurlijk. Mijn twenter inmiddels had als veulen een 3e premie. Het kan nog alle kanten op gaan en we gaan als ze 4 jaar is weer naar de keuring en dan kan ze dus op gaan voor een ster predikaat. Die krijg pas vanaf een 2e premie.

Voor het fokken kan dat altijd het beste met een ster merrie doen en een vol papier.

Ik hoop dat jullie het nog begrijpen want soms is het lastig om via een pc het allemaal uit te leggen hahahah...

jetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 18:24

jaja ik snap het wel, hij is idd nog veulenboek. Maarja verder ga ik hem niet naar een keuring uitbrengen ofzo, misschien wordt ie wel ruin! Bedankt voor je uitleg!

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:57

als hij een ruin is kan hij ook nog naar de keuring Knipoog

Dan kan hij sterruin worden. Is hij dus meer waard. Stel dat je hem ooit verkoopt en hij is sterruin dan brengt hij meer op.

Tja het is wat he met het stamboek...

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:23

@ jetje10 Je moet echt met je paardje naar een fokdag gaan joh!

Dan kan je hem laten keuren en misschien word die wel in het stamboek opgenomen, verder kan je mee doen aan bestgaand rijpaard, shows ed. Is gewoon een onwijze gave dag uit met je paardje en leuk om aan mee te doen. Bij bestgaand rijpaard krijg je heel veel goede tips hoe het beter kan ed. en leuke prijzen winnen!

wij hebben het ook met ro en andere paarden gedaan en is altijd ownzij gave en leerzame dagen geweest!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 08:59

Een hengst kan alleen maar "in het stamboek worden opgenomen" als goedgekeurde dekhengst. Dit is bij de Friezen een héél strenge selectie, eerst voorkeuring in Ermelo, dan sperma/foto's, dan Hengstenkeuring Leeuwarden, eerste, tweede en derde bezichtiging. Als ze dat allemaal halen moeten ze nog naar het verrichtingsonderzoek en als ze dat halen zijn ze pas goedgekeurd (tot aan de afstammelingenkeuring vijf jaar later).
Een veulenboekhengst kan wel naar een speciale keuring voor hengsten voor "ster", hij kan dan "veulenboeksterhengst" worden, deze worden echter niet geprimeerd dus het is of: veulenboeksterhengst, of: geen veulenboekster en dan blijft hij dus veulenboekhengst.
Als hij geruind wordt kan hij wel naar de gewone keuring voor opname in het ruinenboek en eventueel ster en dan geldt hetzelfde als bij de merries: hij kan veulenboek blijven (door gebrek oid), hij kan stamboek zonder premie of stamboek derde premie worden, hij kan stamboek ster tweede premie of stamboek ster eerste premie worden.

nightfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:05

ik had ook nog een vraagje:

een friese ruin, heeft op de veulenkeurig 1e premie gehaald, maar op een of andere manier heeft hij geen stamboek? hoe kan dit eigenlijk?

moeten beide ouders stamboek zijn om als veulenzijnde opgenomen te kunnen worden, ik geloof dat hij na die veulenkeuring niet meer gekeurd is. kan iemand mij dit uitleggen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 08:06

Een Fries paard kan pas als drie-jarige (of later) opgenomen worden in het stamboek. Hij krijgt als veulen dus een veulenboekpapier, wordt gekeurd en gechipt (met in dit geval dus een eerste premie) maar moet dan als volwassen paard opnieuw gekeurd worden om opgenomen te worden in het stamboek. Beide ouders hebben papieren anders had de ruin geen veulenboekpapier gekregen. Je kunt met dit paard dus nu naar een fokdag of stamboekkeuring gaan in de rubriek ruinen, voor opname in het ruinenboek en eventuele sterverklaring.

MissQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:52

Hoi, ik sta met mijn pony Lotje op manege/pensionstalling de Mayhoeve in Hulten/Tilburg. Op de Mayhoeve wordt er gefokt met friese paarden en Angela Gielen weet alles over de papieren van friesen.
Misschien kan je eens op haar website kijken www.gielenstables.com en haar emailen met je vragen. Ze zal je graag een antwoord hierop geven.
groetjes,
Polly